Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025

Delta_25

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Delta_25

  • Placering
    Landkrabba
  1. Vibrationerna är endast vid 1000 rpm, (ca 5knop) försvinner vid mer elr mindre gaspådrag. I övrigt så känns drivlinan bra. Borde inte vibrationer p.g.a av prop elr axel bli värre vid högre varv/hastighet? En annan sak som hände igår va att temperaturen gick upp till 90C och akustiska larmet gick igång, detta vid ganska låg hastighet hade kört ca 10 minuter i 8 knop. Drog av på gas och stod på tomgång i ca 3-5 minuter. Temperaturen gick då ner till under 80C. Sedan körde jag ca 1 timme i marschfart uten att temperaturen gick upp igen. Jag misstänker att det är ngt problem med termostatet.
  2. Nu är båten lagad. Misstänker att det var bälgen som inte höll tätt, men det är svårt att säga då knuten slitit sönder bälgen totalt när det brast. Det var dock inte rostigt. Fick även byta sköld och bellhouse som även de blivit skadade. Som tur är gick det på försäkring och båtmäklaren tog även en del av försäkrings kostnaden. Jag passade på att byta ut en av mina proppar som va lite skadad till en renoverad från prop trim. Det som har uppstått nu är att vid ganska exakt 1000 rpm så uppstår vibrationer i båten, har inte funnits tidigare. Kan det va nya propen som inte är balanserad? finns det ngn som har annan idé på vad det kan tänkas vara?
  3. Nu står båten hos verkstad. Det verkar vara en ganska omfattande skada som uppstått då drivknuten slagit sönder sköld m.m när det brast. Får besked på måndag om vad som måste bytas och kostnad. Det känns ganska surt när man bara ägt båten lite drygt 1 månad.
  4. Delta_25

    Drev haveri

    Hej, Har en Delta 25 med volvo Penta 5,7 GXI DPS. Båten har gått 260h. Varav jag ägt den sista 60h. Skulle köra från Nacka till Trosa idag. Efter en stunds körning börjar det vibrera vid fulla rattutslag. Jag fortsätter att köra men efter utslussning i Södertälje vid en fart på ca 20 knop så smäller det till från drevet och båten börjar ta in vatten i motorrummet, efter god hjälp av sjöräddningen med transport till närmsta varv. Så visar det sig när vi lyfter båten att drivknuten har gått i delar. Jag är novis på motorer/drev men vad kan man vänta sig för typ av följdskador, räcker det med att byta drivknut, bälg och lager, elr bör man vara uppmärksam på ngn annan tänkbar skada?
×
×
  • Skapa nytt...