pimpelon
Medlemmar-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm pimpelon
-
Placering
Kadett
-
Blev bättre när jag bytte membran och packningar i soppa pumpen. Men det finns fortfarande kvar. Tror inte att det är vatten som läcker in, då hade den inte gått som den skulle över 3000rpm. Mina pengar ligger på förgasaren, river dom i höst och hoppas att det är löst sen.
-
liten update. skiftet av tändspolar gjorde ingen skillnad. sprutade in lite startgas i 3:e fuggen, och det som hände var att motorn gick ner i varv (2 taktar ska tydligen göra det med startgas) så det var dead end. Rev 3:e förgasaren och gjorde rent allt (dock fanns inget att göra rent.) Fick tips att soppa pumpen drevs av 3:e cylinderns vevhus vacuum. Och om membranen läcker så flödar 3:e cyl. Rev soppa pumpen igår, och membranen var hela, men såg förjäkla slitna ut. Efter jag hade isär allt, så gick motorn bättre, men inte bra.... Skaffar nya membran snarast, opch hoppas på att det är lösningen.
-
heheh nu fattade jag vad du menade tog ett tag...
-
Precis det som jag trodde... mao byta plats helt på spolarna för test. Börjar med det, och är det ingen skillnad, plockar jag bort fuggen och gör rent den. Tackar för tips... åter kommer hur det går..
-
som jag skrev så vet jag redan vilken cylinder som den inte går bra på (den längst ner) Frågan som är, är om man ska börja med att riva fuggen, eller om det kan ha med tändningen att göra?
-
Menar du att flytta kblarna rakt av från ett stifft till ett annat, eller att koppla om tändspolarna så dom byter plats? Blir det inte fuckup om man bara flyttar kablarna till andra cylindrar med tändordningosv.?
-
Komptest gjort. Nerifrån och upp: 7.9 , 8.0 , 8.0 Och det verkar ju hyffsat jämt och fint. nån som har en ide?
-
Har en Yamaha 70 BETO 1992 3-cyl. På tomgång så knackar den och det fortsätter upp till ca: 3300 rpm. Lyssnar man så hörs det att det är den undre cylindern. Den går skit fint när man kommer över ca: 3300 varv och varvar ur som den ska. Det jag tippar på är att det är någe skit med den understa förgasaren. Då man kör på tomgång efter rengjorda stift så ser det ut som efter rengöringen på den understa cyl. Detta är gjort: # Tändstift bytta # Kollat att jag har gnista på alla cyl. # Lyft av en tändhatt i taget vid tomgång, och varvet ändras på alla utom den understa, dvs. den går inte på den cylindern. # Kört igenom regöring med bensinen (rengöring för 2-takt). Någon som har någon ide? Riva understa förgasaren och rengöra den? Senast ändrad av pimpelon | 12 juli 2010 | 13:12
-
efter att ha rivit och mätt upp varenda rosa och grå kabel kom jag fram till att den rosa kabeln som går i kabelstammen till reglaget från motorn har kabel brott någonstans på vägen. Drog en ny kabel och vips så funkade larmet.
-
kolla in länken: http://www.mbcboats.com/perfbull/YamahaMFGaugeKitInstall.pdf
-
jag hade likadan tach som du har på bilden, fick dock tag i nyare (då speed mätarn var fuktskadad). Men på min hade iaf klåparn sm hade motorn innan antagligen tagit bort olje tanken, och missat att sätta fast jordkabeln från givaren. när jag drog dit den funkade allt med oljan som den skulle. Om larmet från summern så har jag lyckats hitta på ngt jänke forum, att detta reglage inte ska pipa vid påslag av tändning. Dock ska man kunna testa att slå på tändningen utan att ha nödstoppet inkopplat, den ska pipa då. Har inte hunnit testa men i värsta fall får jag slänga in en summer under instrumentbrädan och koppla den på larmkabeln som går dit.
-
Undrar om det är någon som har någon koll på detta.... Har skaffat en yamaha 70hp 1992 med ett yamaha 703 reglage. Tänkte att jag skulle testa så att allt med larm osv fungerar som det ska. I dom digitala instrumenten kan jag få fram varningar genom att tex, jorda tempsensorn (rosa kabeln). Jorda oljenivå givaren (grön kabel). Till problemet, jag får ingen varnings signal från reglaget. Jag har haft ur och testat summern och det är inga problem där. Någon som har en ide? Får heller ingen ton från summern när man vrider på tändningen (utan att testa givarna). Har kollat överallt, dock är det ju lite konstig fråga iom att larmet inte går, men det känns viktigt att saker funkar som det ska.
-
En liten update.... Lyfte av svänghjulet igår och hittade problemet med skrammlet direkt. Skruvarna som håller stratorn på plats hade gängat ur sig, arslet som jag köpte motorn av har nog aldrig hört om loctite... Nu sitter stratorn fast ordentligt, så problemt borde vara löst.. får se senare i vår. Ett enkelt tips till att få bort muttern på svänghjulet (letade som en dåre efter detta själv) är att sätta ett vinkeljärn på en av skruvarna som håller svänghjulskåpan, och sen trycka in det mellan kuggarna på svänghjulet så snurrar det inte.
-
Oki... Jag är med på vad du menar.. Ska kolla detta snarast. Hoppas att det är samma som på din snurra. Återkommer med vad jag hittar.