Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025

Zodiacen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Zodiacen

  • Placering
    Kadett
  1. Claes Olssons trimfenor/hydrofoil monterades och nu drar båten upp en vattenskidåkare på 85 kg på en skida utan större problem vilket inte fungerade alls tidigare. Båten klarar numera även sjö (provad i 0,3 m - 1 m vågor) utan ventilering i planande läge , ej över 15 - 20 knop! /Johan
  2. C:a 25 cm - Menar du att båten är inte kapabel till snabbgående i lite högre sjö eftersom proppellern lyfts upp för nära vattenytan i vågtopparna?
  3. Motorn är monterad i lägsta läget men motorn har kort rigg (inser nu att även om tillverkaren säger kort rigg så borde man vid maxmotor valt lång rigg). Jag har skaffat en hydrofoil som skall monteras under veckan - läste en annan tråd där man delvis kommit tillrätta med ventilering då. Annan propeller blir väl nästa steg... Nu sitter Tohatsu original prop på - har ingen aning om hur bra den är i förhållande till Hydromotive som du nämner.
  4. Det är lite olika hur jag jobbar med PT. När jag sitter ensam i båten trimmar jag in den så långt det går mot akterspegeln och låter den vara där även när båten planar - vid lugn sjö < 20 cm vågor kan jag trimma ut från aktern efter planing /Johan
  5. Hej alla båtälskare! I vår familj bestämde vi oss för att skaffa en hyfsat lätt båt för att enkelt kunna ta upp och lägga i vid vårt landställe och då började vi titta på uppblåsbara båtar, ganska snabbt kom vi in på Zodiac futura som ju har styrpulpet och efter ytterligare diskussion bestämdes att vi även skulle kunna åka vattenskidor efter - jag visste redan då att båten skulle fungera bra för detta (enligt tillverkaren) och det bestämdes att vi skaffar en starkare motor. Sagt och gjort, båt införskaffades begagnad via blocket [Zodiac Futura mark 2c (c:a 3.80 m lång, 2m bred, ~100 kg)]. Något senare hittade vi motor: fabriksny Tohatsu EPTOS 40HK 2t 2006:a Allt frid och fröjd fram till 2:a inkörningstimmen - lite sjö 40 cm vågor och motorn ventilerar (tror jag det heter - tappar all kraft och varvar ur) Nu sänkte vi riggen ett pinnhål så att antikavitationsplattan kom c:a 30 mm under kölen (vilket skall vara rätt enligt Tohatsu som rek 10 - 30 mm). Det hjälpte något men inte alls tillräckligt i så fall Detta problem finns kvar även i lägre sjö vid kraftigt pådrag samt vid dragande av vattensport/wakeboard/vattenskidåkare. Vid start och pådrag gräver aktern ned sig rejält (inget problem för mig) och när båten sedan börjar räta upp mot planingsläge kommer dessa ventileringar så att omstart måste göras - ventileringarna avtar mer och mer ju lugnare vattnet blir. Tacksam för tips och synpunkter!
×
×
  • Skapa nytt...