Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025

ski-doo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ski-doo

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Efter besök på båtmässa och hos ett par handlare skulle jag lägga min röst att bästa båt för pengarna i denna klassen är Finnmaster 57BR. Då antar jag att bedömningen håller också när de ligger i vattnet och körs när det blåser oxå... Eller? hälsn från ski-doo
  2. ohoj igen Funderar på vilket skrov som går stadigast och min definittion är att man skall inte behöva dra på i > 25 knop i blåsigt väder för att den skall fungera bra utan prio på att den inte vinglar, inga trimplan skall behövas på min båt. Då tänker jag att vassa skrov (yamarin 21 gr) borde jag gilla lite mindre än plattare skrov? Kör idag en Ryds 510 gti m Yamaha F80 vilket enligt min begränsade erfarenhet är ett mycket stadigt ekipage även med fullast men skulle hellre ha en BR nu. Så vad säger intitierade... antagligen delade åsikter/olika fokus men kom med din, vilket är bästa skrovet? hälsn. ski-doo (på vintern)
  3. Hej Precis den fundering jag oxå har så jag stöttar tråden lite... att hitta den bästa BR i 57/58-klassen, Om någon vill lyfta in en annan modell av 57/58BR så måste det vara bra grejer. Min prio ligger på att lätt kunna ta två familjer (4 vuxna 4 barn) och gå stadigt i sjön. hälsn ski-doo
  4. Känsligt ämne såklart... Utifrån tråden kan ses att Yamarin 58 / 59 klassen kan uppfattas som både bra och bäst eller vingliga och inte dugliga... och för mig väcker bara det en signal att en provkörning är ett måste. Alternativt att man får kontakt med en objektiv ägare av samma modell. För min del går stadigheten och en tryggkänsla före att kunna köra hårt i den värsta sjön så jag behöver lite mer feedback om 58BR / 5820 känner jag innan det blir något byte. Får väl öppna ögonen för andra BR i 5,8-6m klassen hälsningar från ski-doon
  5. Tjena Jag följer med spänning debatten runt detta då jag haft ett annat märke med liknande tråkiga sympton. Nu kör jag ryds 510 gti vilket jag upplever som en mycket stadig och sjöduglig båt även vid fullast, ej det minsta vinglig i alla väder. Nu till saken att min nästa båt kan bli en Yamarin 58BR då jag gärna vill åka lite mer täckt och förlänga säsongen. Skulle därför villa höra några objektiva kommentarer från någon 5820 / 58BR ägare om de är så vingliga som en 59HT vilket denna tråden ger intryck av. Hur är 58BR? MVH ski-doo (på vintern)
  6. Hej Christer N Jag känner att du kommer med den rätta insikten som är i samklang med mina egna vidare funderingar efter några fler provkörning. Jag monterade bort hydrofoilsen förra sommaren och upplevde något långsammare till plan men samtidigt stadigare. Har dock ej fullbelastat utan hydro. Grundtaktiken är alltså att balansera båten med tyngden mer akterut speciellt vid fullast. Om någon annan med erfarenhet tycker eljest så vv kom med din slutsats eller fundering. Givet är att motormontaget är ok. mvh Linkan
  7. Hej Maxlasten är inte problemet, sju pers i detta fall är lika med 5 vuxna i massa räknat och jag förväntar mig att denna båten pallar det. tar gärna emot inställningsideer eller annat tips. Excelägare borde väl ha någon upplevelse då det är samma bottenskrov.
  8. Hej igen, Ingen respons från någon Bella 512 ägare eller med liknande upplevelse? Jag har i alla fall monterat av hydrofoilsen och vid provkörning med barnen ombord så kändes allt ok. Något längre till planing men kändes som båten sitter bättre / stadigare i vattnet. Mina hydrofoils är typ LZ från Lalizas, såna som är uppåtvinklade efter en bit. Min hypotes är att båtens vickighet / lutning kan kopplas till denna utformning!? Väntar på att kunna prova med full last och köra utan hydrofoils, min förhoppning och tro är att jag kan fortsätta utan. Lägger sedan igen hålen med typ spackel plus måla. Ha de Linkan
  9. Hej igen fortsätter följer pga tryckte iväg innan klart... Det jag är ute efter är tips om hur motverka detta som jag upplevde. Jag tror ju att Bellan skall motsvara mina förväntningar! Kan hydrofolien påverka instabiliteten? Båten planar i alla fall snabbt. Tacksam för tips från erfaren med samma båt eller liknande upplevelse? Ha de. Linkan
  10. Hej Har nyligen en ny båt, Bella 512 europa nyare, Yamaha 60 4t med hydrofoil. Har nu varit utre några turer och varit fullt nöjd, nästan. Innan jag köpte båten så var kriterierna klara och de viktigaste, var sjöduglig, säker med tanke på att vi kör med barnen på utflykter. Valde mellan Bella 512 och ryds 510. Nu till min upplevelse av att båten uppförde sig mycket otrevligt på sista turen. 4 vuxna, 3 småbarn och lite packning, alltså ingen överlast. Vi satt tre vuxna i 2 småttingar i soffan bak och 1 vuxen och 1 barn i fören.Vi lastede givet till jämnvikt i sidled. Vi gaspådrag upp till planing började båten luta kraftig och känslan blev att den fortsatte skata att luta mer och mer tills vi burkade tillbaka den samt ökade farten. Min trimmning av båten var inledningsvis för snabb planing och sedan trimmade jag ut den, kanske för lite? Vidare kändes båten instabil vid lite lägre fart ca 13-15 knop? Ville liksom luta, kändes okontrollerat. Vid snabb fart > 20 knop kändes det ok men man måste ju passera de lägre farterna först.
×
×
  • Skapa nytt...