Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025

ramses

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ramses

  • Placering
    Kadett
  1. Det låter som andra säger att membranet i pumpen är slut, eller att något av bensinfiltrena slaggat igen. Byt membran i pump, rengör filter i tank, pump samt bränslesystem. Kolla sedan noga att du inte har någon läcka, eller veck på bensinslangarna i motorn. Köp en ordentlig slang - jag fick liknande problem när jag snålköpte bensinslang med pump på biltema... //Ramses
  2. Jag har kört en hel del under veckan och allt är normalt, så det verkar som om kylvattenläckan var boven. //Ramses
  3. Lite sent svar, men till andra som letar senare. Primern är (nästan) samma sak som choken. Trycker man in nyckeln alternativt har en chokeswitch så sprutas extra soppa direkt in i förgasaren. Detta kan vara mycket effektivt när man behöver starta motorn och samtidigt öppnar luftspjällen (genom att ge extra tomgångsgas). Primern är på min motor en en liten fyrkantig svart box som har en slang från bränslesystemet strax efter pumpen och sedan fördelar den soppa den tar till de tre förgasarna. //Ramses
  4. Hej! Jag har haft ett mystiskt problem... Mitt ute på fjärden tappade motorn ork och gick ömsom på 2 eller 3 cylindrar med 2-5 sekunders intervall. Vid fullt gaspådrag var allt som vanligt, likaså om man puttrar fram, men mellan 10 och 20 knop blev gången minst sagt ryckig och båten kunde inte hålla marschfart. Ett par dagar senare är allt som vanligt igen :/ FÖRUTOM att motorn är otroligt svårstartad. Vid något tillfälle var jag tvungen att använda startgas för att komma hem. Vid närmare undersökning hittade jag en läcka i kylvattenslangen som går mellan motorn och utblåset och därifrån sprutatde vatten åt alla håll och dränkte elektroniken. Nu har jag bytt slangen och motorn startar som vanligt så fort man vrider om nyckeln och ingen ryckig gång har märkts igen. Jag är ändå lite orolig för att CDI:n eller något annat som har att göra med tändningen börjar ge med sig. Min fråga nu till alla kunniga är om det är troligt att det lilla vattenlekaget kan orsaka sådana problem? //Ramses
  5. Jag har nu fått ordning på motorn igen och den går bättre än de senaste åren. Mycket tack vare all information i gamla trådar här på forumet, så tack till alla som hjälper de i nöd. Vad var felet då? Jag hittade en läcka i packningen i primern, vilken jag bytte ut till en ny. Sedan var soppaflödet bra igen. Låter märkligt, men inga andra åtgärder behövdes. Min slutsats är att det blivit något slags baksug från primern när soppa strömmat igenom ledningarna till förgasarna och att det kommit in mer och mer luft allterftersom. Efter ett par minuter blev det för mycket luft i bensinslangarna och motorn dog. När packningen i primern var tät igen kom det inte in någon luft och soppan flödade precis som den skulle. Det strider lite mot hur principen för bensinpumpen fugerar men övertrycket räckte tydligen inte till. Mvh ramses P.S Glad båtsommar till er alla D.S
  6. Hej! Hoppas någon här kan hjälpa mig att få ordning på mitt motorstrul. Bakgrund: Evinrude 1984 70hk i min ägo sedan 96. Har varit servad och vinterförvarad på varv 96-2004. Därefter normal smörjservice av mig. Har gått klockrent hela tiden - startar direkt och tjuvstannar aldrig. Tills årets semester började.... Nu går den fint när den får gaspådrag, men tjuvstannar på tomgång och när jag puttrar fram(samma soppaflöde och luftintag?) Årets händelser: Startade motorn på land med kylning och den gick fint på tomgång, men när jag fått i båten tjuvstannade den konstant när jag skulle hem till bryggan. Såg att det sprutade soppa från 4:a hål (!) i bensinslangen mellan pump och förgasarfördelningen (T:et) Bytte slang och i två dagar gick den som vanligt, men så vägrade den starta när jag låg i ytterskärgården. 3h meka på ö visade igensatt filter i pump, taskig packning och luftläckage på okänt ställe. Efter att forcerat in soppa lyckades jag få igång motorn och dra iväg. Så fort jag drog ner på gasen ville den droppa än mer i varv, så jag kunde i princip inte köra långsammare än 15-knop, men då gick den som vanligt. Även maxfart, 27, (spärrad gas) var samma som den brukar. Vidtagna åtgärder: 1. Ny dunk, fräsch bensin 2. Ny slang och blåsa 3. Nya slangkopplingar - även hanen i motorn 4. Bytt packningar och membran i pump (och skruvat ihop den rätt ) 5. Förgasarrengöring 6. Nya slangar i motor (utom de små från primer direkt till förgasare) Motorn går fortfarande fint med gaspådrag men tjuvar i tomgång/låg fart efter ca 5 min. Så jag byter några slangar temporärt till genomskinliga. Ser då att övre förgasare inte får soppa då soppapelaren sjunker och det kommer in luft. Efter övre slangen är tom på soppa får inte heller mellanförgasare sitt och efter det kommer luft in i slangen mellan T:et och pump. Strax därefter får motorn bara luft och självdör. Vad jag kan se är alla slangar täta och kopplingarna lika så, men ändå kommer det in luft någonstans... Frustration! Det enda jag nu kan tänka mig är att det kommer in luft via pirmern, eller bakvägen från den övre förgasaren. Är detta möjligt? Ska tillägga att jag ser att det kommer soppa från nålen i alla förgasare direkt vid start och när man pumpar eller kör högre varv. Finns det ytterligare åtgärder värda att vidta innan jag plockar isär förgasarna? Kan inte ta upp båten utan måste meka i sjön och vill inte plocka isär för mycket om det inte är nödvändigt. Hoppas på svar /ramses
×
×
  • Skapa nytt...