-
Innehålls Antal
12 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm lazyjack
-
Placering
Kadett
-
Hej Janne. Jag har anlitat en bekant till min far som är segel och kapellmakare. Han har nu klätt om dynorna till min Fingal med ett strålande resultat. Han är inte färdig med den nya srayhooden ännu så tyvärr har jag inga bilder. Jag skall dock försöka fixa bilder när den väl är färdig. Min gamla sprayhood var i uselt skick. Segelmakaren använde dock inte den gamla sprayhooden som mall när han gjorde den nya så jag vet inte hur utseendet kommer att bli. Jag vet att han är fantastikt duktig så jag är säker på att det blir snyggt. Mvh, Anders
-
FIN-GAL är helt klart bäst i sin storleksklass (27-fot). Massor med båt för pengarna!!
-
Visst är 9 knop med en Viggen ovanligt men med perfekta förhållanden så går det :-) Under normala förhållanden så loggade vi ungefär 4 - 6 knop med den båten och det är ingen utpräglad tävlingsbåt. Viggen har inte så stor segelyta precis men det räcker till. Det finns som sagt många bra båtar i 25000:- klassen men tyvärr har jag ingen erfarenhet av så många andra båttyper av denna storlek. Billig rolig = Viggen ;-) Usch!...nu låter man som en påflugen försäljare Mvh, Anders
-
Hej Kalman. Toppen lär vara okej och packningarna är byttes när den förra ägaren bytte kolvringarna. När det gäller ventilerna så vet jag ingenting just nu. Själv är jag elektronikingenjör och inte maskin specialist men visst har jag skruvat en del tidigare. Har dock kompisar och bekanta som är proffs så det blir väl att byta lite tjänster med varandra :-) El och elektronik är i vart fall inga problem för mej. Det tråkiga är att det förra ägaren kapat propelleraxeln. Han påstod att han inte fick ut axeln på annat sätt. Han har sedan plastat igen genomföringen. Det kräver en hel del jobb och investringar för att få min gamla MD1 på plats igen men å andra sidan så är detta också en chans att göra en del förbättringar så jag är därför tacksam för dina tips. Min hemmahamn är Karlskrona. Jag har endast seglat i Blekinge skärgård och där har jag mycket lokal kännedom. Det är en klurig skärgård på sina ställen eftersom det är mycket sten och grunda partier som man får passa upp med. Det är värt besväret eftersom det finns många fina platser att besöka och det är inga problem att hitta en egen liten ö om man vill vara för sig själv en stund. Om du inte varit i Blekinge så kan jag varmt rekomendera det. Var håller du själv till? Mvh, Anders
-
Tjenare! Detta låter ungefär som den klassiska Svenska rullen Vi hade i alla fall tur med vädret fast båtversionen. Det kommer garanterat bättre dagar och tills dess är det bara att hänga i. Ha de fint! Mvh, Anders
-
Hej Kalman. Tack för ditt svar. Jag har förstått att du vet massor om Fingal 28. Självklart så skall jag försöka gräva fram all historia om min båt. Jag är nu på väg till Sverige och skall ha semester i 3 veckor. Det blir första gången som jag ser min båt i verkliga livet. Min pappa och broder som också är seglar folk har mycket positivt att säga om båten men det jobbigaste är att backa som du redan vet. Jag tänker därför redan på vilken lösning jag skall välja. Det lutar nog åt att jag försöker fixa min gamla MD1:a. Jag fick nyligen kontakt med en kille i Göteborg som kan sälja en ny kolv och cylinder till mej. Det borde lösa mitt problem. Den förra ägaren bytte kolvringarna men det hjälpte inte, vilket då tyder på att cylindern är slut. Det känns som att det inte finns så mycket annat som skulle kunna orsaka detta felet. Jag skall självklart gräva fram allt jag kan om historien för min båt. Enligt uppgift så skall det finnas en hel del papper som följde med båten vid köpet. Jag hoppas det skall bli en intressant läsning. Jag kommer att dela med mig av alla uppgifter som jag kan få fram. Din konstruktion låter väldigt intressant. Att svänga runt en långkölad båt på en femöring låter som en utmaning. Jag håller alla tummarna för att det skall bli som du tänkt. Du kan skicka mail till thuresson.anders@gmail.com Ha det fint och lycka till med din konstruktion! Mvh, Anders
-
Hej. Vad kan man säga??! Det låter som om snubben som köpte er gamla båt inbillade sig att han köpte en ny båt med livstids garanti. Det är klart som korvspad att en gammal båt, bil, cykel eller vad som helst kan börja krångla utan förvarning. Jag är rädd för att detta är ytterligare ett bevis på att den sista idioten är inte född ännu. //Anders
-
Hej Alla. Jag vet varken in eller ut. Förra ägaren till min Fin-gal 28 har kastat ut motorn (en VP MD1) eftersom den inte fungerade längre. Antagligen är cylindern slut eftersom det kommer olja i bränslet. Jag har den gamla MD1:an kvar fast urplockad. Det sitter nu en utombordare men tyvärr är det svårt att manövrera den samtidigt som man försöker styra båten. Frågan är om jag skall satsa på att dra ner reglage till utombordaren i sittbrunnen eller om jag skall hitta en annan diselmotor, alternativt försöka laga den gamla MD1:an? Frågan är vilka bättre begagnade diselmotorer som får plats i min Fin-gal? Tips mottages med största tacksamhet. Mvh, Anders
-
Kustskeppare men utan examen. Det gavs aldrig tillfälle. Gjorde lumpen i Flottan på sjöfartsverkets sjömätare. Har framfört båtar sedan jag var grabb. Håller till i Blekinge skärgård. Har en Fin-gal 28 som jag ej seglat ännu men har seglat Karlskrona viggen samt en annan rolig båt (vet ej typ) med fällköl. Annars har det mest varit motorbåtar av olika slag
-
Jag håller med Ilkka. Viggen är en mycket bra och prisvärd första båt. Mina första segelupplevelser var med en Karlskronavigg och det är exakt samma båttyp som Albin viggen. Lätt att segla och manövrera och man kan övernatta även om det är lite trångt om man är flera. Vi länsade med vår Karlskronavigg i bra vind och kom upp i hela 9 knop. Inte illa alls. Mycket prisvärd båttyp. Mvh, Anders
-
Rullen är bra om man seglar ensam. Jag har en genua på rulle och för mej är det helt suveränt. Jag har mest seglat utan rulle så jag vet hur bekvämt det är att ha en. För övrigt så är det bra om man kan hitta en båt som redan har en schysst rulle för då behöver du inte lägga till dom pengarna om du senare skulle vilja ha en rulle vid ett senare tillfälle. Mvh, Anders
-
Hej Wila. Jag rekomenderar dej att skaffa en segelbåt. Det är inte så märvärdigt att segla som många kanske tror. Visst tar det ett tag innan man har blivit så duktig att man kan börja tävla men så länge det handlar om semester och avkoppling så spelar detta ingen roll. Det som talar för en segelbåt är att bränslet inte blir billigare för varje dag som går. Jag seglade en del som barn men det är först nu som jag skaffat en egen segelbåt. Det blev en Fin-gal 28. Man får mycket utrymme för pengarna om man skaffar segelbåt. Jag gav 40.000:- för min båt och då har jag plats för 5-pers utan problem. Man får inte mycket motorbåt för dom pengarna. Se till att leta noga innan du slår till. Det finns båtar där mycket är nytt så som segel och annat. I mitt fall hittade jag en båt med 1år gamla segel och genuan är på rulle. Motorn som är en utombordare köptes in 2004 av den förra ägaren. Bara dessa prylarna motiverade priset på min båt. Rullen till min genua kostar i runda tal 10.000:- bara den. Vinterförvaring och bryggplats kostar väldigt olika beroende på var man vill ha båten. I malmö har jag en polare som betalar 50.000:- /år för en bryggplats (mer än hela min båt) medan jag betalar 3800:-/år i Blekinge. Tipset är att kolla tillgången på bryggplats och vinterförvaring innan du köper någon båt överhuvudtaget. Det vanligaste är att man har bryggplats och vinterförvaring på samma ställe. Man betalar då sitt pris och då ingår upptagning på hösten och isättning på våren. Att ha en båt är inte gratis oavsett om man köper en dyr eller billig båt men det är en trevlig och billig semester att ha en segelbåt. Ta god tid på dej innan du köper. Det finns fina fynd att göra. Börja med en mindre båt eftersom det är lättare att hantera själv. Äldre båtar kan behöva lite omsorg men fördelen är att dom inte sjunker i pris om man håller efter dom. Man kan för relativt små pengar fixa till sin segelbåt så att man lätt kan segla själv. Det finns massor med bra tips på Maringuiden. Lycka till! Mvh, Anders