Gå till innehåll
söndag 17 november 2024

Niffe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    129
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Niffe

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Motorn för högt hissad? Kavitationsplattan ska ligga +- 5 mm jämfört med botten Sitter motorn för högt upp så får inte propellern grepp i vattnet och båten slirar Finns trimfenan monterad under kavitationsplattan? Vid accelaration har jag motorn helt intrimmad vid 1 (på en skala mellan 1-5) för att sedan lyfta upp den till 4 (beroende på vind & våg)
  2. Det är inte samma båt Ryds No 1000 tillverkades på 60-talet och var 4 meter lång Jag tror dessutom att den hade enkelskrov http://www.ryds.se/content/files/history/1960-talet/Attack_Sportbaten/Attack_Sportbaten.pdf Ryds Attack Sport kom 1970 och var 4,3 meter lång med dubbelskrov Jag har haft en sådan i min ägo, först med en Chrysler 55 HK och sedan med en Evinrude 65 HK Evinrude'n var en aning tung så den sjönk några ggr när vinden låg på i aktern men jag blev en hejare på att få igång motorn varje gång. Startmotorn torkades genom att lägga in den i ugnen på 75 grader i en timme http://www.ryds.se/content/files/history/1970/1021_Attack_Sport/1021%20ATTACK%20SPORT.pdf Notera att det också fanns en Ryds Attack men detta var en roddbåt och hade inte den pop-nitade! ruffen
  3. Har tyvärr inte varit så frekvent här men jag har en 76'a som jag köpte ny 2009 med en 250 Yamaha Då installerade jag också en Garmin 720s med inombordsgivare (som någon frågade om här i tråden) Vi öppnade upp ett inspektionshål i fotändan på stickkojen (kanske var där från början?) och limmade fast givaren där i botten. Givaren bör vara så långt akterut som möjligt för att den fortfarande ska ha vatten under sig när båten planar. Navigatorn blev stulen förra året så nu sitter där en Garmin 721sx (passade bra i hålet) Båten lutar något åt babord och liksom andra så tror jag detta beror på batteribanken, vattentanken och kylskåpet Bottenmålningen på min båt är därför något assymetrisk Eftersom jag inte har någon fast värmare i båten så ersatte jag utblåset i sittbrunnen med ett 220v eluttag Jag kopplar in elen med ett Euro uttag i ankarboxen (i fören). Ingen separat säkring Knixigt att dra kulo-ledningen in i båten men trägen vinner (uttag även i ruff och under förarstolen) Tidigare i veckan blev motorn stulen och det är kanske därför som jag vaknat upp lite nu i denna tråd Min gamla 250 var väl en 3,6 liter V6'a medan de nya 225-250-300 är på 4,2 liter Frågan är om jag ska byta lika för lika (dvs. ny 250) eller om jag ska passa på att hänga en 300 istället (bara den större volymen borde förbättra vridmomentet så varför uppgradera?) Då dyker nya frågor upp... försäkringspremien för att den har högre toppfart? bränsleförbrukning? vridmoment och toppfart? //Niffe
  4. Försäkring: 5.000 - 10.000 Årlig service: 2.000 - 5.000 Sjösättning/upptagning/vinterförvaring: 2.000 - 10.000 Båtplats vid brygga: 2.000 - 10.000 Frivillig avsättning till reparationsfond: 2.000 Hamnavgifter: 500 x antal övernattningar Bränslekostnad: *gulp* 1 - 1,5 liter per nautisk mil Äldre båt är dyrare i underhåll inombordare är dyrare än utombordare på underhållskostnader Cheers Niffe
  5. Tänk dig följande (i teorin) stoppa ned propellern med mycket lutning i gelé och vrid den exakt ett varv utan att flytta på gelén gör samma sak med propellern som har lite lutning Propellern med mycket lutning kommer att röra sig en längre sträcka med samma varvtal men om du hade lyckats känna efter hade du kanske inte orkat vrida denna propeller. Däremot kunde du enkelt vrida propellern med mindre lutning Av ovanstående har vi lärt oss två saker, 1. propeller med stor stigning (inte lutning) flyttar sig en längre sträcka 2. det krävs mer kraft att flytta den En båtmotor är optimerad att arbeta inom ett givet varvtalsområde, ca. 4500 - 5500 rpm så sätter du propellern med stor stigning på din båt (som kräver mer kraft) så orkar kanske inte din motor varva upp i mer än 2000 - 3000 varv medan propellern med mindre stigning kanske får motorn att övervarva. Resultatet kan i detta fallet bli att hastigheten blir densamma. Din målsättning är att hitta en propeller som gör att motorn varvar i det övre registret (ca 5400) vid en belastning på 1-2 personer. Tar du sedan med en person kommer varvtalet att sjunka något men håller sig fortfarande inom varvtalsområdet Det är dock inte bara stigningen som har betydelse utan propellerns diameter är lika viktigt. Dessa två, diameter och stigning, står normalt angivna på propellern som ex. 14 x 17 där första siffran anger diameter och andra siffran den sträcka propellern skulle flyttats i ett fast material. Om du (med samma diameter) ändrar stigningen, ex. 14 x 15 så kommer motorns varvtal att ändras ca 300 - 400 rpm uppåt (eftersom vi minskade stigningen). Samma sak om du ändrar till 14 x 19 så kommer motorns varvtal att sjunka ca 300 - 400 rpm Sedan kan vi fortsätta diskutera antal blad, skewback, rake och cuppning men det får komma i del 2 Cheers Niffe
  6. ...för att överhettningsskyddet förhindrar det. Detta är ett skydd som motorn har (onm den är av nyare modell) Jag hade själv en 115HK Mercury fyrtakt som blev överhettad några ggr och det var bara att öppna en kall öl medan motorn kallnade för att sedan köra vidare. Cheers Niffe
  7. Har haft min 76 DC nu en sommar och antalet matroser ombord måste nog ses som en komfort-fråga... Själv väljer jag att ligga ensam i källaren, hustrun och dottern ute på solbädden och grabben i förpiken... det ska mycket till för mig att stå ut med detta i flera nätter... Med ålderns rätt behöver jag ett toalettbesök nattetid men jag är ingen trapetskonstnär så att kravla sig ut ur källaren är ett stort företag Å andra sidan känner jag en kompis som sover två vuxna i källaren... finns det hjärterum så finns det stjärterum... (något jag lämnat bakom mig... *blink*) Motormässigt har jag bara erfarenhet av 250hk och skulle aldrig välja mindre. Den kan bära 300hk och nu med Yamaha's fyrtaktare vore det en dröm om man inte väljer att slå till med dräparen, 350hk v8 och 80 DC Motorn puttrar lugnt i 25-30 knop och jag ser ingen malström i bensintanken vilket jag misstänker kan vara fallet med en mindre motor. Cheers Niffe
  8. Är det någon som haft ihjäl hamstern? Jag har aldrig sett den? Använder Microsoft's gratis program Microsoft Security Essentials tillsammans med IE8 och inget annat skit. Har t.o.m upphört med mina abonnemang på Kaspersky och McAffe Varför betala när det finns bättre gratisprogram? (kräver förstås att du har en laglig Windows version....men det har väl alla?) Cheers Niffe
  9. Spraya på, låt verka en stund och sedan spola av med högtryckstvätten är precis vad jag gör på ett drev med International's Barnacle Remover Får jag inte bort allt första gången är det bara att upprepa processen. Funkar klockrent Cheers Niffe
  10. Inför vintern häller jag i en halvliter ren Boris vodka i en så tom tank som möjligt Jag pumpar upp en liten stänkare (som jag sväljer med välbehag) och sedan får det stå så över vintern. På våren kan jag välja att pumpa ut den härliga vodkan (och förorena våra rena hav) eller dricka upp den... gissa vad jag väljer...? Cheers Niffe
  11. Hej, Jag har varit i kontakt med Brunswick nu och för närvarande har de inga planer att ta bort Optimax-motorerna de närmaste åren. Eftersom Yamaha dragit in samtliga sina HPDI motorer (förutom deras 200hk) drog jag den felaktiga slutsatsen att det även gällde Mercury. Jag ber om ursäkt för den missledande informationen Cheers Niffe
  12. Nej, det är tyvärr korrekt skrivet. Ingen vill längre köpa två-taktare för köparna har skrämts iväg av miljötänkandet trots att insprutningsmodellerna (Optimax och HPDI) är lika snälla mot miljön som 4-taktare När sedan både Mercury och Yamaha aviserat (i alla fall i Sverige) att de inte längre ska saluföra 2-taktarna drar sig ännu fler köpare undan. Detta får konsekvenser på beg. marknaden. Och som jag skrev så trodde jag att det inte längre går att köpa några nya 2-taktare. Jag var inne på http://www.yamahacenter.com (svenska återförsäljaren till Yamaha) och de säljer bara 4-taktare numera (globala Yamaha (http://www.yamaha-motor.com) säljer dock fortfarande HPDI). Jag vidhåller också att jag anser 2-taktaren överlägsen i det mesta förutom tomgångs-ljudet. (har jag verkligen startat motorn?) Cheers Niffe Senast ändrad av Niffe | 12 oktober 2010 | 08:10
  13. Bella440R: Snacka om noll koll eller felskrivet inlägg. Jag vet inte om du refererar till mitt inlägg men om så är fallet så är jag nyfiken på grunderna till det påståendet? Jag har själv idag en 4-taktare men anser nog att 2-taktaren slår den förstnämnda i nästan alla områden. Oljeförbrukningen stämmer också överens med dina uträkningar Från hyllan säljs Ryds, Flipper, Bella och Yamarin i denna storlek med 115hk för att hålla nere priset. De trivs dock bäst med 150hk där du förmodligen också får bättre bränsleekonomi Cheers Niffe
  14. Jag trodde inte att det såldes nya Optimax eller HPDI längre? Tänk på andrahandsvärdet!!! Ingen (och jag säger verkligen ingen av egen erfarenhet till en HPDI) vill ha en två-taktare även om den är lika miljövänlig och ekonomisk som en fyrtaktare. Två-taktaren är bättre på allt... lägre ljud, mindre förbrukning, snabbare accelaration och lägre servicekostnader. Det finns massor av tester i båttidningar på detta. Gå till biblioteket och läs 3-4 år gamla motor tester i båttidningarna så ser du det svart på vitt. Oljeförbrukningen på en Optimax eller HPDI är svår att få fram eftersom motorn själv doserar lämplig blandning beroende på körningen. Bägge motorerna har en extern oljetank (min var på 10 liter och jag fyllde på var 2-3 år med en körning på ca 30 timmar/år Cheers Niffe
  15. Lundåkrahamnen i Landskrona bör ha lediga platser. Varken storlek eller djupgående framgår av din fråga så det är lite svårt att ge ett mer detaljerat svar. Cheers Niffe
×
×
  • Skapa nytt...