Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025

rispalt

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om rispalt

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Jag letar också efter en liten bärbar FM radio, gjärna med möjlighet att spela MP3. Med de radioapparater jag haft så har jag ofta problem att få bra mottagning å framförallt P1. Sommar program... Så tips på en rysligt bra radio vore bra. Tvivoli Audio har onekligen ett kul sortiment http://www.tivoliaudio.se/ men hur bra är mottagningen? Pal/iPal verkar var de som har inbyygt batteri. mvh Senast ändrad av rispalt | 12 augusti 2009 | 21:22
  2. Enl verkstadshandbok: Six Beeps on key up, or during a running failure. :: Failure detected with MAP, MAT *, TPS, or Flash Check Sum (ECM) Engine should run well however, service will be required Jag tycker verkstad borde kunna läsa ut felkoder & vilken enhet som larmar?
  3. Tänkte sammanfatta tråden då två problem lösts! Det första problemet som P-AL redogjorde för berodde på korrision mellan ett kopparrör och adaptorplattan (aluminium...!!). Detta är ett ett känt konstruktionsfel och vad jag förstått har Mercury utökat garantin till att gälla 5 ÅR pga av detta. Mer är beskrivet på länken som gavs av Hinkaz: http://www.worldseafishing.com/forums/showthread.php?t=113213 Att fixa det själv (enl. länk) är relativt enkelt men tar en del tid eftersom mkt måste tas isär för att komma åt adaptorplattan & röret. För mig var det slutligen Termostaten som gav samma symptom. Minsta gaspådrag, > 2000varv gav larm och motorskyddet trädde in. Detta på en annars kall motor, det verkar väldigt känsligt! När man jämför den gamla/nya termostaten ser man att en gummipackning har tappar formen av ngn anledning och kanske blockerar vattenflödet. Enklaste sättet att testa termostaten är att helt enkelt ta bort den. Om larmet förvinner så har du hittat orsaken! Om det fortfarande är kvar så får du söka vidare... Observera också att lågt oljetryck kan ge samma entoninga larmsignal. Jag tror att det kan uteslutas genom att koppla loss kabel till givaren, längst upp på motor. Om signal försvinner då är det oljetryck eller givare. Kolla oljenivå som första kontroll! Värmegivaren går inte att testa på samma sätt. Som Wanmar skriver så förväntas en viss impedans, finns inte den larmas för fel på givare (pip pip pip tror jag det var). Man kan istället mäta givaren. I rumstemperatur ska den visa runt 8-12 KOHM. Impedansen går mot 0 då värmen stiger. Tack PA, Hinkaz och Wanmar! Senast ändrad av rispalt | 30 juli 2008 | 21:24
  4. Hej, Ny tempgivare hjälpte tyvärr inte. Nu återstår verkstad och omplanering av semester:( Tack för tipsen iallafall! Senast ändrad av rispalt | 20 juli 2008 | 17:28
  5. Du kan ha rätt. Jag fick en skiss på motor och ser nu att den övre givaren är oljetrycksgivare och den nedre, bredvid oljesticka är tempgivaren. Jag trodde att det var tvärtom då jag testade tidigare. Senast ändrad av rispalt | 15 juli 2008 | 09:17
  6. Hej! Tack för respons! Om man kopplar bort tempgivare = hänger kabel lös så borde det vad jag förstått tolkas som låg temperatur. Om det inte vore för att jag testat detta så skulle jag vara stensäker på tempgivare. Rätta mej om jag har fel - det vore kanon om det vore givaren! Att motor skulle rostat/ergat tror jag inte heller, när jag bytte impeller så var alla delar som nya. (Motor gå i sötvatten).
  7. Hej, Lite (o)lustigt, min 60 EFI, 2002 har gått som en klocka tills förra helgen. Nu tjuter den med en jämn ton vid gaspådrag. Jag fick dåligt samvete och bytte impeller utan ngn förbättring. Jag kopplade även bort kontakt på vad jag tror är värmegivare, högt upp på motorns vänstra sida men tjutet kvarstod. Kopplade slutligen bort vad jag tror är oljegivare (vid oljesticka, samma sida) men då fick jag annat ljud pip-pip-pip. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Den är inte överhettad, piper vid första gaspådrag. Hittade du ngn lösning? Senast ändrad av rispalt | 12 juli 2008 | 23:23 Senast ändrad av rispalt | 13 juli 2008 | 22:19
×
×
  • Skapa nytt...