Flacken
Medlemmar-
Innehålls Antal
17 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Flacken
-
Placering
Kadett
-
TACK!!! Smått fantastiskt vilka engagerade och fina svar jag fick, det känns redan mycket bättre! En annan liten fundering: Måste man ha ett förarbevis för en 7-meters fritidsbåt i Vättern? Har hört rykten om att man måste ha sådant. Tack igen!
-
Hej! I höstas slog vi till och skaffade oss vår första båt. En trevlig Daycruiser som har precis allt vi söker, så det känns jättespännade. Något vi dock inte tycker är lika spännande är den första sjösättningen som nu blir allt mer aktuell för varje vecka som går. Känns snarare skräckinjagande! Båten är 7 meter lång och vi har fått en bra båtplats med y-bommar. Men nu till problemet. Vi har absolut noll båtvana och har aldrig varit i närheten av en sjösättning av en båt tidigare, än mindre av att lägga till och förtöja vid båtplatsen! Finns det någon som kan komma med lite tips och idéer vad man bör tänka på vid själva sjösättningen? Några tips för att kunna lägga till och förtöja någorlunda smidigt? Förstår att det gäller att öva, men sjösättningen för första gången är jag spänd inför. Vad bör man ha för utrustning för att vara rätt rustad för denna utmaning? Någon som kan rekommendera någon bra bok där man kan snappa upp lite matnyttigt? Är verkligen laddad inför båtsäsongen, men med skräckblandad förtjusning. Någon som kan bistå med lite tankar och jag är överlycklig! Mvh Flacken
-
Tackar för tipsen! Ska följa upp dem. Vad gäller Marin o fritid och speciellt Repslagarn så är det företag som jag har mycket litet förtroende för så de är inte aktuella.
-
Hur omöjligt ska det vara att hitta företag att vända sig till när det gäller att bygga om i sin båt? Det finns massor av trådar där man kan få praktiska tips på hur man kan greja med båten själv, men vi som varken har kunskap eller lust att på egen hand piffa upp sin båt -vart vänder vi oss??? Har sökt som en galning efter företag som tex kan montera in en toa med septitank i båten, eller tex montera trimplan, men det verkar helt hopplöst. Kalla mig kanske idiot, men jag är nybörjare med båtar och vet inte vart jag ska vända mig... Kanske kan någon ge tips? Skulle vara mycket tacksam. Göteborg eller Örebro med omnejd är regionerna jag letar i i första hand... //Flacken
-
Hallo båtvänner! Har efter en tids 22-25 fots DC-letande hittat en trevlig Rinker 232 som jag är sugen på. Vet dock inte mycket om märket eller modellen i sig, mer än att den ser helfräsch ut och ligger rätt i pris. Testet i Vi Båtägare var också positivt. Kanske har någon erfarenheter eller sypunkter att dela med sig av? Vore mycket tacksam. Båten jag är intresserad av saknar dock toa vilket gör sambon fundersam. Att sätta i en torta-potti är ju inga stora problem, men det jag söker svar på är om det är möjligt att bygga in en toa i båten med tömningsfunktion rätt ut i vattnet (vad det nu kallas...)??? Är det möjligt och vad kan det tänkas kosta? Vart tusan vänder man sig för att hitta firmor som sysslar med sånt här?? Mycket tacksam för svar! Mvh Flacken
-
Tack igen för intressanta svar. Det som varierar mellan de 23-fotare jag hittat verkar vara utrustning (vilket ju förstås är helt naturligt) samt även lite olika planlösningar. Trodde planlösningarna skulle vara samma för samma båtmodeller (wellcraft 233) men tydligen kan det variera lite. Något som gör mig lite osäker är drevet. Eftersom jag kollar på båtar i årsmodell runt 89-93 så är det väldigt olika vadgäller själva dreven. Några båtar har BYTTA drev, några RENOVERAT, och några verkar helt original. Någon som har pejl på vad man ska kika efter? Vad är bäst? Vad skiljer de olika fabrikaten och modellerna åt? Vad kostar ett drevbyte eller renovering på't ungefär? Är det lite som att byta kamrem på en bil? Något man måste göra med jämna intervall eller hur funkar det? Har hittat ett par intressanta båtar, någon med synpunkter? Modell 1: http://www.blocket.se/vi/17051335.htm?ca=11_s&last=1 Modell 2: http://www.blocket.se/vi/17622648.htm?ca=11_s&last=1 Kanske låter som jag vill att nån i princip ska bestämma vilken båt jag ska ha åt mig, men det är inte så jag menar. Tycker det är så jäkla kul och intressant att få lite input och lära mig mer inför det slutgiltiga beslutet. Tacksam för svar! Mvh Flacken
-
Hittade besiktningsmännens riksorganisation på nätet. Nu återstår bara att välja storlek på båten... grrr *suck* Alltså, kan man med en V8 ligga på mellan 1,6 och 2 liter /distansen så känns ju det helt okej ändå. Vad behöver man mer tänka på för utrustning? Behöver man plotter när man rör sig i vättern? Kapell för övernattning och hamn förstås, men vad mer behöver en novis tänka på?
-
Vettig idé!! Då är bara frågan, var hittar man en sån? Kan ju lätt vara värt en slant om man är i min situation! Visste inte ens att sådana fanns att tillgå...
-
Tack för de intressanta inläggen! Ja, jag börjar alltmer styra över till den större båten. Regalen i länken ser ju kanon ut. Undrar om det är Fast-track skrov på en sån modell? Wellcraften 233 Eclipse är annars en båt jag gillar både planlösningen och utseendet på. Får väl snoka fram ett par lämpliga objekt att åka o kika på. Så jäkla surt att man inte känner någon som är haj på båtar att ha till hjälp. Känns som att köpa bil utan att veta ett jota om bilar - menar att risken att bli upplurad är överhängande... Hittade en Wellcraft 233 från -93 till salu här på maringuiden. Den har duopropp vilket verkar vara bra både för sjöegenskaperna och bränsleekonomin om jag fattat det rätt. Är det det att föredra framför andra drev o propellrar?
-
Tack för svaret! Hade tänkt oss ha båten i Vättern... Ja, hur skoj är det att köra vattensporter efter en så pass stor båt? Har aldrig testat det och är lite villrådig.
-
Hallo alla trevliga båtmänniskor. Jag och min flickvän letar daycruiser som galningar och för en tid sedan så skrev jag ett inlägg varefter jag fick många jättenyttiga svar! Nu har tankarna mognat lite men eftersom vi är ovana båtspekulanter har vi ytterligare ett par frågor som vi hoppas kunna få lite mer klarhet i genom detta forum. Vi är ute efter en daycruiser som vi kan vara ute med kompisar och åka wakeboard och ringar efter. Den ska gärna vara lite fräsch i modellen och gå riktigt bra i sjön. Samtidigt vill vi att den ska ha kyl, färskvattenbehållare och gärna gasolspis då vi planerar att kunna sticka utt ett par dagar i streck. Vi har letat och hittat vad vi tror att vi söker i en Wellcraft 21 Excel, men känner inte till båttypen speciellt väl och har haft rätt svårt att hitta matnyttig info om den. Motorn är nästan alltid en V6a vilket ju känns vettigt, eller?? Frågan som dyker upp är; Köper vi en för liten båt? Kommer den kännas trång? Är det bättre att kliva upp en storlek till en Wellcraft 233 som är halvmetern längre och på så sätt få undan kyl och vatten från sittbrunnen till kabinen samt betydligt rymligare kabin? Men kommer den större båten vara mycket svårare att köra, dyrare i drift med V8a och går den ens att ta upp och transportera med bil??? Blir man ruinerad då med den större motorn? Vilka är fördelarna och nackdelarna? Letar båt upp till 200 tkr och har jäkligt svårt att bestämma oss... Någon med erfarenhet från detta som kan dela med sig så vore vi oerhört tacksamma! Tack så länge!
-
Tack igen för nyttiga och trevliga svar. Har kikat lite på Bayliner 2052 som verkar vara helt okej förutom att utrymmena känns lite små och den saknar vattentank. Sea Ray 215 har seglat upp som ett annat jätteintressant alternativ men den ligger ju något högre i pris. Å andra sidan verkar den ha allt som vi söker; Lite rymligare, förskvattenkran, dusch mm. Undrar om man ska sikta på 5,0-motorn? Att bensinen kommer kosta har jag riktat in mig på. Kan man komma undan med runt 1,5 liter/nm med en Sea Ray 215 tror ni? Någon som vet något om att använda en sådan som vattensportbåt? Tacksam för ytterligare svar i ämnet!
-
Japp! Helomvändning var ordet! Från början visste jag helt enkelt inte riktigt vad jag ville ha, och har fortfarande inte bestämt mig. Men jag har efter att ha varit runt o kollat båtar överallt mer och mer gått ifrån bowridern mot en dc istället. Tycker man får mer för pengarna och eftersom vi vill kunna vara borta några dagar i streck känns det som vi måste höja oss ett snäpp... Men det är ju svårt att få allt... Låg förbrukning, rymlig båt, billig båt, nyare modell osv för de pengarna man ursprungligen tänkt lägga. Men om man jämför att köpa en ny Bayliner 175 för 190 tkr och en begagnad wellcraft 233 eller tex regal 2150 för samma pengar så är ju känslan att man kan få ut f-n så mycket mer av de senare nämnda båtarna! Samtidigt är det förenat med andra problem.... AHHHH!!! Hur ska man någonsin kunna bestämma sig!
-
Tack igen för jättebra ocj intressanta svar! Nu har sambon börjat blanda sig i valet av båt på allvar och det mesta tyder på att vi kommer att välja en DC. Jag har hitta några intressanta objekt. Kolla länken nedan som är en Maxum 23 med trevlig utrustning för lite längre utflykter. http://www.blocket.se/vi/17098875.htm?ca=8_s Regal 2150 eller denna nedan, en Wellcraft 233 känns också kanon. http://www.blocket.se/vi/16365377.htm?ca=8_s Vill ha en rymlig båt med pentry och toa. Gärna dusch o rymlig sittbrunn. Måste dessutom ha bra yta för att kunna ligga o sola. Dessutom vill vi kuna åka wakeboard och ringar o ha kul med båten. Det svåraste är nästan att veta vilken typ av motor båten ska ha. Man är rädd att för stora motorer ska dra för mycket, men det kanske är tvärt om eftersom man kan åka på lägre varv? Tacksam för ytterligare svar!
-
MYCKET bra diskussion i denna tråd. Jag är också på jakt efter en lämplig dc och har i princip exakt samma krav som FoaF. Blev också mycket sugen på Regal 2150, men det jag ställer mig frågande till är själva planlösningen. Är båten bara avsedd för två personer, eller vart tusan sitter de andra? Verkar ju vara ett ganska schysst soldeck baktill, men går det att fälla ner till en soffa eller hur funkar det egentligen? Den känns annars helt enkelt lite trång. I övrigt har den ju det mesta av bekvämligheter och utrustning, eller vad säger ni som kan båtar och inte är nybörjare som jag? Hur är det egentligen med motoralternativen? Ur ren förbrukningssynpunkt om man jämför de två alternativen nedan? http://www.blocket.se/vi/15543761.htm?ca=8_s http://www.blocket.se/vi/16888905.htm?ca=8_s