Semester080712
Medlemmar-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Semester080712
-
Placering
Kadett
-
Tänkte bara meddela lösningen på problemet, vi lyfte motorn och såg då att allt var i toppskick förutom ventilsätena, lämnade in det till Enebybergsmotor som fräste/gjorde i ordning dom. Efter det så har båten gått klockrent, samt att det hela ökade båtens fart från 25 till 30 knop. Mitt råd till de som har ett värmeproblem är att innan ni som jag felsöker i 1 år och byter det mesta gör ett kompressionsprov. Jag bad om detta vid första mekaniker kontakten men dom trodde det räckte med att rensa kylaren, byta en massa grejer m.m. Sen när det ej löste problemet så kom det en massa andra dyra förslag, när dom sen inte löste problemet så sa dom att dom hade fullt upp och att dom egentligen ej jobbar med så här gamla motorer. Nästa mekaniker gjorde kompressionstest och då fick jag vad jag trodde skulle bli dödsdomen, dvs lyfta motorn och plocka isär allt. Lät först jätte dyrt men när dom plockade isär motorn så visade det sig att allt var i kanonskick förutom ventilsätena som vi lämnade in till Enebybergsmotor som endast tog en mycket rimlig summa för jobbet, sen var det bara att plocka ihop motorn och sjösätta. total kostnad 8000 kr, vilket var gratis jämfört med att köpa en renoveringsmotor. Nu ska väl sägas att allt som bytes av tidigare mekaniker ej var dåligt och skulle säkert på sikt också behöva bytas men många timmar av felsökning blev läropengar för mig och det är det jag vill dela med mig av. Fick dessutom höra att det finns obegränsat med reservdelar till Volvopenta AQ170 då försvaret har nya motorer som legat i bergrum och som nu säljs ut.
-
Då var kompressionstestet utfört, tyvärr inget roligt resultat... Cylinder värden i från testet bör ligga över 120 för att det ska vara ok. Cylinder 1 (100), 2 (108), 3 (115), 4 (108), 5 (132) och 6:an (40). Som jag förstått det så är 3 & 5 helt ok, 1, 2 & 4 är inte bra medan 6:an ej längre är med i matchen. Har läst att det är rätt vanligt att just cylinder 6 kan ge med sig på B 30. Dock har jag nu lite nya möjligheter att ta ställning till, lämna in motorn för borrning m.m, kostar ca 15- 20 tusen att få fixat. Mycket pengar att lägga ovanpå allt jag redan lagt men lite pengar jämfört med att köpa en ny motor. Någon som har erfarenhet och slutresultat av följande renoveringar?
-
Förgasarna blev varma tidigare, men efter renspolning av limpa och kylssystem så blir dom ej varma, man kan sätta handen på dom efter 30 minuters gång samt att tempen är mätt till 45 grader efter 30 minuters gång. Det är nu något annat som blir varmt, någonting som sitter inuti som ej går att mäta temp på. Vi har mätt med tändlampa allt runt motorn och ingen del blir onormalt varm. I kväll ska vi testa och köra ett kompresionstest för att säkerställa allmän skicket på motorn.
-
Missade det i min redovisning ovan, har gjort rent alla filter runt flamdämparna. Motorn går bättre med motorlucka öppen men problemet kvarstår även om den är öppen hela tiden. Jag börjar bli rätt säker på att det är ett värme relaterat problem, dock har jag ej lyckats mäta någon punkt som är för varm.
-
Här kommer beskrivning av vad som gjorts samt vad som är felet samt saker som jag hittat på internet i trådar som handlar om samma problem: Motorn är servad, dvs olja och filter. Har i vår bytt kondingen, tändspolen, samt brytarna. Har förra året bytt kylsystem samt impeller. Har året innan bytt tändstift och satt in en vatten avskiljare. Köpt ny tändspole och justerat tändningen, båten har aldrig gått bättre första 20 - 30 minuterna men sen: Beskrivning av fel: Båten startar lätt och går bra dom första 30 minuterna brukar ligga på ca 3800 - 4200 varv. Problemet uppstår om man vill dra ned på varvet efter ca 25 minuters gångtid, när den kommer ned till ca 2000 varv så dör den tvärt om man inte ger gas. Sedan går den ej att starta förrän ca 5 minuter senare och när man väl får igång den så måste man möta med mycket gas och sen dra ned och slänga i växeln och ge fullt igen… Eller så väntar man ca en 10 minuter så går den normalt igen. Har provkört med separat bensintank med separat pump och vi kopplade på tanken direkt efter vatten avskiljaren, så det känns som vi uteslutit soppa tanken och bensin slangen mellan motorn och vattenavskiljaren. Pumplock, rengjort Rost i kylaren, ren spolat Rost i limpan, ren spolat Sjövattenfilter läckte Efter detta gick motor temperaturen ned Använt startgas för att kolla drag Ej bytt ventilkåpe packning, ska dock göras 1. Innan vi gjorde rent kylsystemet så blev förgasarna varma, nu när vi mätte så låg dom under 45 grader, vad händer om förgasare (Solex)blivit för varma kan symtomen bero på detta? 2. Vad mer kan bli varmt i motorn och skapa ovanstående problem? 3. Kan det vara någon packning som ej klarar att hålla trycket när den blir varm? Har sökt på nätet och hittat flera liknande trådar: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=107073 Här kommer en sammanställning av alla trådar med deras idéer till lösning: Spänningsfall vid spolen Läckande backventil Otätheter i bränslefilter Glappig fördelare Ventilation Varmt, kolla impellern så den är hel och inte sitter fast Läckande flottörhus, renovera förgasare Läckande soppa, dvs felaktig tändningsinställning Flödande förgasare, skitig förgasare Tändning, kolla så den är rätt ställd, det var en som skrev att han ställt ned den från 30 till 12 och då försvann problemet. Ånglås, isolatorplatta mellan insug och förgasare Automat chok Vapor lock till förgasarna Gör ett komp test för att kolla att cylindrarna är i full funktion Ventil spelet – insug… kylkanalerna i topplocket och i cylinderväggarna förmodligen är igentäppta