Kapten_Haddok
Medlemmar-
Innehålls Antal
15 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Kapten_Haddok
-
Placering
Kadett
-
Hej! Någon som vet hur bra eller dålig en MICORE 490 DP -00 är, jag är tacksam för alla synpunkter då jag är skapligt ny inom båtlivet, har nu en uttern 440 med en gammal 25hp 2T som jag tänkt byta ut. Hittat några på 490 DP blocket och tycker själv att de verkar ok. Motorerna är honda 50hp runt 2000, funkar en ca. 10 år gammal 4taktare bra eller ska man välja något annat alternativ? Prislappen ligger runt 90 000:- för ekipagen med vagn. Orkar ett sånt här ekipge att dra ex. vattenskidor? Finns det bra andra alternativ som man bör titta på runt 90 000:- Om det är några som vet något om ovanstående är jag MYCKET tacksam för svar.
-
Hej! Jag gjorde en ruta till min båt i Makrolon, den går att bocka utan värme. Gansla dyrt dock, ca 1000 spänn för en kvadrat och 4 mm tjock.
-
Hej! Frågan har säkert varit uppe förut, men min undran är om det finns några erfarenheter angående Mariner magnum 40hp från -98. har de några speciella fel som ofta dyker upp, eller är det en bra motor eller finns det bättre alternativ i prisklass 25-30' Tacksam för alla synpunkter.
-
Hjälp! Har en Evinrude 25hp från mitten av -70 talet som inte går upp i hastighet/varvar ur. Vid full gas går den förhållandevis jämt men sakta, motorn rusar till ibland någon 1/2 sek. för att sedan gå lika lusigt igen. Tomgången är även den helt kass, går någon minut ibland men oftast mindre. Motorn är annars förhållandevis lätt att starta efter omständigheterna. Har provat att skruva på luftskruven utan resultat och bränslet är nytt för sässongen.
-
Tackar för snabbt svar, det blir till att börja skruva motor förstår jag.
-
Har en 2 hp mercury som blir otroligt varm. Min undran är om det sitter impeller i så små motorer och i så fall vart eller finns det någon annan typ av kylning på dessa motorer.
-
Hej! Jag har nog samma problem och undrar hur stor är diametern på den rullen?
-
Kollade brytarna ikväll och den ena öppnade mycket riktigt 0,5 mm medan den andra bara öppnade 0,25. Filade spetsarna och justerade båda till 0,5 och vill nog säga att motorn reagerade positivt på detta , så bra har den inte gått i min ägo förut, fich dock ha justerskruven vid infästningen till gasreglaget inskruvad så långt det gick. Kvar att prova är att skruva på luftskruven för bränslet, testade lite men det var svårt att köra motorn utan kåpa då det fortfarande blåste ganska bra ute=skapligavågor=rädd för dränkt motor utan kåpan monterad. Ska prova så fort jag hinner och sjön är lugn så man kan justera i lugn och ro. Tack för värdefulla upplysningar.
-
Angående Maxvikt på volvobilar, min S60 får jag hänga på max 1600 kilo på om man har ett fullgott körkort dvs. abecede. V70 åkare får med samma körkort hänga på ytterligare 200 kg dvs. 1800kilo men kolla era regbevis för vad som gäller för er med med lägre körkortsklass. Detta gäller givetvis bromsade släp. Så ut på vägarna mot ny spännande vatten....
-
Blandarskruven är utskruvad ca 3 varv, ska kolla med att skruva in den lite, ska även kolla brytaravståndet, så fort det slutar blåsa och regna så förfärligt...
-
Hjälp! Undrar om någon vet hur mycket brytarna ska öppna på en 25 hp evinrude från mitten av -70 talet? Vad jag förstår så ställer man även tomgången med tändningen på dessa motorer och skruven som sitter vid gasreglaget är inskruvad så lång det går men den har ändå ingen tomgång kan den vara för lågtänd och vad gör man i så fall åt det för jag kan inte se att det går att ändra tändplattan. Soppapumpen är renoverad, nya stift monterade dock något för hårda tror jag för de ser mörka ut, förgasaren är rengjord och kompen är lika i båda cylindrarna så de felen för taskig tomgång kan nog uteslutas. Finns det någon som har teorier om tomgångsproblemen vore jag mycket tacksam
-
Tack för snabbt svar. Det är kanske bäst att kontakta en auk.verkstad för att utföra tändinställning om man behöver specialverktyg och som i mitt fall helt ny på båtmotorer.
-
Någon som vet hur man ställer tändningen på en Evinrud 25hp årgång 75. Det lär visst vara tändningen som styr tomgången har jag hört och min motor går inte på tomgång så det kanske är ett tänkbart fel?
-
Hej! Kolla in denna länk, där finns sprängskisser på nätet till samtliga Evinrude. http://epc.brp.com
-
Jag har nyss blivit ägare till en en äldre motor av märket Evinrude, årsmod. -75 och 25hp. Problemet som jag har är att det är svårt att ställa tomgången samt att den inte vill varva ur när man kör med den. Har renoverat bränslepumpen samt blåst ur förgasaren och bytt tändstift men det hjälpte föga. har även skruvat till leda på nålmunstycket och förmodligen står även den helt fel, finns det något grundinställningsläge samt möjliga förklaringar till de övriga felen.