Har en Mercruiser Diesel (4.2L ES 320) från 2006 som krånglar. Det började med att oljetryckslampan tändes härom dagen och ett signal tjuter så länge lampan är tänd. Den tjöt någon minut och lade sedan av. Jag kontrollerade oljenivån med oljestickan och den ligger nästan vid maxstrecket. Oljetrycksmätaren ligger mellan 2 och 4 när motorn är igång. Jag fyllde på en dl extra motorolja för säkerhets skull. Pipet och lampan återkom 2 ggr till efter detta någon minut vid start men slutar sedan. Dagen efter startar jag motor utan att oljelampan (oljekanna symbol) lyser. Kör ca 10 minuter, sedan tvärdör motorn. Stendött när jag försöker starta den på nytt. Blir bogserad till närmsta hamn, tittar i motorrummet och hittar 2 st röda automatsäkringar i en silvrig låda på motorn. Trycker på dessa och motorn går att starta igen. Gör ett nytt försök och lämnar hamnen. Motorn går finfint i ca 10 min, sedan dör den igen. Säkringen igen. Vet inte om problemen har med varann att göra?? Kan huvudsäkringen gå pga av att motorn tror att den har för lågt oljetryck? Fick ett tipps av en väldigt upptagen kille på båtvarvet att oljetryckvarningen kunde ha med att en annan olja (gear lube) var slut. Denna behållare hade mycket riktigt för låg nivå, så jag fyllde på den. Men jag har lite svårt att tro att det kan lösa problemet med att säkringen går och motorn dör. Nån som varit med om något liknande eller har några tipps? /Olof