Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

woland

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    37
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om woland

  • Placering
    Fänrik
  1. Jag har tidigare ägt både stora och små båtar av olika sorter men numera är jag en slö båtägare. Därför funderar jag på en aluminiumbåt. Stor båt är jobbigt så den ska inte vara för stor. Jag tycker också det är väldigt bekvämt med ankarspel. Har kollat lite på buster, anytec etc, men de brukar inte ha ankarspel. Jag antar att det går att montera ankarspel på nästan vad som helst, men jag vill ha en båt som passar bra med ankarspel utan några specialarrangemang.
  2. Admiral 560 ser jättefin ut. Har aldrig sett den i verkligheten. Men jag kanske tycker den är för liten.
  3. Misstänkte det. Här är den minsta isloepen. Ser tveksam ut för att ta sig över större fjärdar tycker jag. Här är den större. Frågan är om den räcker för bekväma turer i skärgården.
  4. Men risken är ju att de bara är designade för att användas i holländska kanaler. Alla reklamfilmer jag kan hitta visar bara användning i kanaler, har inte hittat en enda film som visar hur de beter sig i vågor.
  5. Jag är sugen på en holländsk snipa, typ iSloep 735 eller Maril 725 eller något liknande. (Hur holländska de egentligen är vet jag inte men de marknadsförs som holländska.) Det som oroar mig är att flera av de här sniporna verkar ha ganska raka fribord i fören och därtill ofta en ganska låg för. Är det någon som vet hur mycket sjö de här sniporna tål innan vågorna börjar skölja över? Jag vill kunna tuffa runt inomskärs i Stockholms skärgård och känna mig trygg även om det blåser upp en del. Tackar för alla synvinklar! Tar gärna emot tips på bra snipor också. Jag vill ha en helt öppen snipa, 6-8m, och jag vill kunna använda den helt utan kapell. Det ska vara en bekväm hoppa-i/hoppa-ur båt. Hade en sådan för många år sedan som jag verkligen gillade, men det var en träsnipa och det orkar jag inte med nu.
  6. Tack oceanis! Låter som att jag kommer kräva tidigare kvitto med betald moms för att köpa en importerad båt. Senast ändrad av woland | 06 april 2010 | 11:32
  7. Jag kan försäkra att jag själv inte är det minsta intresserad av att delta i något momsfiffel. Vad jag har sett i mitt liv så är skattemyndigheten ungefär de sista man ska bråka med. Att göra det för att slippa moms på en båt låter som en riktigt dum ide. Köper du båten privat finns det ingen ev. momsproblematik för din del, skulle det finnas moms kvar att betala ligger detta på importören och inte dig. Ok tack, det var ju ett direkt svar på min fråga. Då måste jag fråga, utan att vara oförskämd: vet du att det är så eller gissar du? Dvs att eventuell momsproblematik inte kan följa med båten när man på ett helt vanligt sätt köper den begagnad av en annan privatperson? (Det här med att man inte får ut båten ur tullen förrän momsen är betald är ju inte alltid så relevant. Det går ju som sagt utmärkt att t ex köpa båten i finland och sen själv köra den över ålandshav till sverige utan att någon får reda på att du har importerat en båt.)
  8. Kanhända att jag ser spöken mitt på dagen, men ändå... Skatteverket har ju blanketter man ska fylla i och skicka in för att betala moms om man tar in en båt från annat land. Du borde man ju kunna strunta i detta om man inte är så samvetsgrann och senare sälja båten vidare. Följer momsansvaret då med båten och drabbar nästa ägare? Vad säger skatteverket om de upptäcker att jag har en båt som aldrig momsats i sverige? Ett försök till konkret scenario: Båthandlare Skumrask köper båt i finland och slipper moms där eftersom båten ska på export. När båten väl är körd till sverige så struntar Skumrask i att betala moms för den i Sverige, istället säljer han den till Nisse Tuta. Nisse Tuta vet inte om att något fel är begånget och efter några år säljer han båten till mig. Skatteverket får sedan nys om min båt och vill då givetvis ha in momsen straffavgifter, men av vem? Klara jag mig utan problem?
  9. Inte riktigt så. Jag själv tänker inte importera någon båt. Jag är däremot spekulant på en båt som har privatimporterats från ett annat eu land. I min iver att hitta problem innan de slår mig i huvet så kom jag på att ägaren kanske har struntat i att betala moms i sverige som han skulle ha gjort. Vad händer då om myndigheterna upptäcker detta efter att jag har köpt båten? Vem blir då skyldig att betala moms straffavgifter? Jag eller den tidigare ägaren som privatimporterade och struntade i momsen?
  10. Nja, så enkelt är det nog tyvärr inte. Det är ju inga problem att köpa en båt i finland/baltikum/tyskland och helt enkelt köra hem den. Så, om någon har gjort detta utan att betala svensk moms som sig bör, finns det då risk att jag får problem om jag köper båten begagnad i sverige? I så fall, hur försäkrar man sig mot att detta händer?
  11. Vad händer om jag köper en begagnad båt och den är importerad och tidigare ägaren negligerat att betala momsen?
  12. För ett par veckor sedan så bytte jag impeller i mina två KAD43-or. I den ena fungerar det bra men inte i den andra. När båten stått still ett para dagar så har impellern blivit torr. När jag då startar så suger den inget vatten. Inte en droppe vad jag kan se. Jag märker det ju inte förrän motorn börjar överhetta och då är impellern snustorr. Om jag då tar bort locket till impellern och kör startmotorn några sekunder så börjar det spruta vatten och impellern blir blöt. Efter det kan jag sätta tillbaks locket och allt fungerar som det ska. Men så fort båten stått still ett para dagar igen har jag samma problem igen. Jag bytte impellern en gång till (det gick ju torr i 10 minuter också) men problemet är kvar. PS. Inget var fel när jag bytte impellrarna. Jag gjorde det bara, dumt nog, för säkerhets skull. Senast ändrad av woland | 28 juli 2008 | 14:02
  13. I serie med min bogpropp-joystick sitter en tidsfördröjningsdose med lite elektronik. De är den som börjat bete sig märkligt. Jag har nu provat att koppla om till en ny joystick-panel (med tidsfördröjningen inbyggd) och då fungeraar allt som det ska. Ett problem löst i alla fall!
  14. Det verkar helt klart vara elektroniken i, och i anslutning till, kontrollpanelen som är problemet. Jag åkte till Vetus och köpte en ny joystick. Den jag har från 2001 finns tyvärr inte längre, inte ens som reservdel(!). Nåväl, de nya är kompatibla med anslutningarna till den gamla. Jag åkte glad hem och kopplade in den nya modellen. Anslutningarna passade. Satt på den och startade bogpropellern. En röd lampa blinkade till och sen ingenting mer. Samma resultat varje gång jag försökte. Propeller snurrade inte ett varv. Suck. Jag satt tillbaka min gamla joystick och nu fungerar allt som det ska igen! Även om det fungerar just nu så är det irriterande att inte hitta felet. Min fördröjningskrets är en separat låda medan den nya joysticken har fördröjningskretsen inbyggd. Kanske är det därför den nya inte fungerar. Jag vet inte. Att ta bort den gamla fördröjningskretsen ser ganska besvärligt ut. Själva bogpropellern verkar i alla fall fungera som den ska.
×
×
  • Skapa nytt...