Bamse8
Medlemmar-
Innehålls Antal
86 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
5 NeutralOm Bamse8
-
Placering
Kapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
OK då ska jag kontakta mitt försäkringsbolag och be dem korrigera maxfart som de har bedömt till 42 knop. Kan ha effekt på premien vet jag.
-
En 300hk motor ger runt 300hk i vattnet. Två motorer 150+150 kan ju aldrig bli 300hk i vattnet eller? Det märks även på maxfarten som är runt 40/44 knop där mina två motorer kommer upp i max 32 knop. Båtarna är samma märke o årsmodell.
- 8 svar
-
- 1
-
Mitt försäkringsbolag hävdar att min båt har 300hk på akterspegeln vilket jag bestrider eftersom det sitter två motorer på 150hk värdera. Jag vill påstå att även om jag satte på 10st 150hk motorer då ville effekten ändå stanna på 150 hk men med ett härligt vridmoment såklart. Båten gör 32 knop vid maxfart men bolaget vill ha det till 42 knop vilket inverkar på premien såklart. Vem har rätt?
-
Ja det vill till att hitta en bra jurist som kämpar för säljaren för KKL och KL tar ingen hänsyn till slitage och ålder på båten tyvärr så som jag har tolkat problemet.
-
Min avsikt med inlägget är att varna för mäklare som skriver sig fri för ansvar och som kan kräva säljaren på ersättning genom regress om köparen kräver att mäklaren åtgärdar ett fel. Att hota med ARN och konsumentköplagen tillhör inte god sed mot privatperson tycker jag.
-
Ja så får det nog bli. Jag har ingen lust att gå runt och vara orolig för flera krav från köparen de nästa två säsonger. Fruktan att motorn ska skära eller nått annat dyrt gör mig sömnlös. Möjligheten att gå till banken och låna är uteslutet eftersom jag är pensionär. Det måste ju finnas nån lucka i lagen som en duktig jurist kan uppspåra.
-
Besiktningsmannen har i rapporten stipulerat att han inte tar något ansvar för krav i efterhand. Jag har ju själv skrivit på detta avtal. Det samma gäller mäklaren, inget ansvar. Att det finns olika avtal och olika ansvarstagande hade jag ingen aning om. Ja besiktningsmannen är auktoriserad av riksorganisationen, står i rapporten.
-
Det bästa hade varit att sälja båten till företaget även om man kanske får ett skambud men då slipper man iallafall allt krångel i efterhand. Lagtexten måste ändras , det är ett absolut måste. Som det är nu gäller lagen allt begagnat bil, båt, husvagn, husbil moppar m m oavsett ålder på objektet. VANSINNIGT!!
-
Ja så trodde jag också men jag har ju anlitat ett företag (mäklaren) och då gäller konsumentköplagen. Då kan man tro att företaget ansvarar för fel och brister men nej de har inget ansvar alls. Som sagt håller konsumentvägledaren med både köpare och mäklare tyvärr. Lagen tar ingen hänsyn till båtens ålder utan lagtexten gäller både nytt o gammalt. Mycket märklig lag som borde tas upp till revidering omedelbart.
-
Jag sålde min båt genom en förmedlingstjänst (båtmäklare) för att slippa annonsering, pappersexercis, hantering av köpsumma m m. och betalade över etthundra tusen för tjänsten. Nu kräver köparen efter att ha upptäckt några fel på den tjugo år gamla båten att jag ska betala reparationen och mäklaren håller med. Han hänvisar till konsumentköplagen. Har varit i kontakt med den lokala konsumentvägledaren och allting stämmer, lagen är skriven så att det är säljaren som ansvarar för fel och brister tre år efter försäljningen även om det är en affär mellan privatpersoner. Blir stum av förvåning: DET ÄR JU INTE ENS MIN BÅT NUMERA!! Anlitade en besiktningsman som intygade att båten var 99% felfri. Akta er för att göra som jag. Det kan bli dyrt.
-
Ups..så först nu att det var ett gammalt inlägg.
- 2 svar
-
- 3
-
Har du kollat drevet? Ska finnas något specialfett på spray som fungerar enl en båtägare på YT.
-
Problemet löst. Har köpt en ekolodsmodul DSM300. och fart genom vatten Ekolod med rullande bild samt vattentemp visas nu på plotterskärmen.
-
Plottern behöver en ekolodsmodul DSM300 för att kunna visa rullande bild. Har nu köpt detta och har nu både ekolod och temperatur. Precis som det ska vara