Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025

mikaellowgren

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om mikaellowgren

  • Placering
    Kadett
  1. På Blidö finns ett varv som har inomhusförvaring: http://www.lagerviks.se/
  2. Låter som det bedregeri som dom pratade om tidigare på TV, fast då gäller det systemkameror och lite mindre pengar. Säljare A blir kontaktad av B som vill köpa omgående. Samtidigt har B en annons och blir kontaktad av C som är intresserad (inte nödvändigtvis samma objekt men samma belopp). C ombeds sätta in pengar på A's konto. B hämtar varan hos A för vidare försäljning i nästa loop. Till slut kontaktar C säljare A och undrar varför varan aldrig kommer. Rekommendationen är att vara misstänksam om köparen inte vill titta på objektet, och att alltid göra affären via banker, så att handeln dokumenteras och att man kan vara säker på att pengarna verkligen kommer från köparen. Vi använde bankväxel när vi köpte båt. Tryggt för köparen och säljaren.
  3. Så man får slå en knut på fendern och en knop när man lägger till? Stek kan man förväxla med middag...
  4. Imponerande rutin. Att ni kunde vara så samspelta och veta precis vad ni skulle göra. Jag är intresserad om ni har övat eller gått någon kurs? Jag har provat själv att rädda fendrar någon gång, men tror en kurs kan ge mer. Säkerhet tror jag inte man kan köpa sig faktiskt. Möjligen är flytväst en sån säkerhet som ger samma skydd till alla trots om man vet hur den fungerar eller inte. (på flyget får man ju ändå gå kurs varje gång!) T.ex. brandsläckare är ju en sån grej som man egentligen inte bara kan köpa, utan som man måste lära sig använda också. Speciellt är det väldigt svårt att göra någonting som står i en bok när man är väldigt stressad.
  5. Jag har en solvigg 21 med en mercruiser 4.3liter. Jag märkte väldigt stor skillnad på nya propellern, men det har ju delvis med stigningen att göra. 21 var helt felaktig. Nu accelererar båten väldigt bra, planar väldigt snabbt. Det verkar bara finnas två lägen med den nya propellern och båten nästan hoppar upp i planing. Den gamla propellern kunde hålla på och nöta innan båten faktiskt planade. Det är också en förbättring att det känns som att båten får fart oavsett hastighet och last. Tidigare känndes det som att sista biten var väldigt trög. Om vi var 4 personer istället för 2 så tog planingen en evighet. Den nya propellern är sämre när man backar, men det tror jag har att göra med stigningen. Allt som allt blev allt bättre. 2knop, lägre bränsleförbrukning och motorn klarar att varva ur normalt. Jag har ingen bild på gamla propellern men alla tre fenor är böjda, och jag vet inte om det går att fixa. Antagligen är den inte värd att fixa. Är du fortfarande intresserad, så kan jag fota den och visa hur den ser ut. Jag gick på grund med den gamla propellern i ett litet stenrös i ungefär 4knop. Propellern blev skadad av att vispa runt grus i grundet.
  6. Jag köpte Michigan ballistic 346032VOL (RH 14 3/4 x 17 stål) till sx-cobra. Ersatte en Michigan 161004 propeller (14 1/4 x 21 aluminium) Utväxlingen är 2.18:1 enligt volvo. Tror splinsen bara heter SX splins när jag köpte, fick ingen sån fråga om 13 eller 19. Köpte också en låsmutter från McGard. Senast ändrad av mikaellowgren | 27 augusti 2009 | 00:30
  7. Såg även att här illustreras väldigt bra hur man gör knopen som jag försökte beskriva: http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.netknots.com/assets/images/butterfly_knot_netknots1.jpg&imgrefurl=http://www.netknots.com/html/butterfly_knot.html&h=287&w=480&sz=30&tbnid=7UvS3xfkJcUMtM:&tbnh=77&tbnw=129&prev=/images?q=butterfly+knot&hl=sv&usg=__PBu3NeYMnXaYW-DrYHzDvwEBObY=&ei=XfqTSrihB8uPsAbC44gO&sa=X&oi=image_result&resnum=7&ct=image
  8. Här finns i alla fall en snygg bild på en fjärilsknop: http://fcqv.blogspot.com/2008/03/fjrilsknop.html Annars tycker jag den här boken är bra: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9132431759
  9. Kommer såklart inte ihåg vad dom heter, men det är dom största. Såg att det finns 65x65 fodral på hemsidan (GÖREL), dom kan det ha varit.
  10. Jag blev så nöjd med förvaringslösningen av våra duntäcken så jag måste tipsa här. Vi köpte stora kuddfodral på ikea billigt, som får plats med duntäcke, dunkudde. På natten slipper vi stuva en onödig kudde, och på dagen har vi en mysig kudde som samtidigt torkar ur duntäcket när den ligger i solen. Funkar också som gå-bort påse om man sover i land eller tvättsäck.
  11. Det finns inget smidigare än att använda fjärilsknop. Det använder klättrarna, och den håller utan belastning, och delen utanför knopen får ingen belastning (om den är skadad eller kapad). Knopen går att vicka upp efter hård belastning. Trumpetstek är alternativet som kräver belastning för att hålla. Fjärilsknopen går att göra t.om. med en hand (har gjort så själv när jag klättrar), om man vrider repet två varv så att man får två öglor som en 8:a, och sedan tar den översta (skadade delen) och vrider ner och sedan in igen i den undre ögglan i 8:an. Se till att ha lite marginal i den övre ringen så att repet inte kan glida ur knopen, det kan den innan knopen är riktigt dragen. Det är allt man behöver för att korta rep eller skarva, och kostar inget, väger inget, man har inget begränsat antal med sig. Splitsa repet för parmanenta längder t.ex. vid y-bom. Dels är det roligt och så ser det så snyggt ut också! Det kan man göra om det regnar när man är ute med båten! Under tiden jag klättrade har jag inte hört talas om någon hake eller liknande för att förlänga ett rep. Man skulle kunna använda karbiner (låskarbiner i så fall) eller snabblänkar kanske. Tror det är lättast att lära sig fjärilsknopen istället.
  12. Såg också en tångsnälla vid Skälbottna i slutet av juli. Känns som ett friskhetstecken för östersjön! Även mycket blåstong här och där!
  13. Hej, Igår såg jag en segelbåt som tappade sin Otter sport. Det blåste så hårt så segelbåten gav upp, men vi kunde bärga jollen. Det var söder om Ägnö vid 14.30-tiden. Jollen var på väg ut på ingarö fjärden. Segelbåten verkade åka väster om Ägnö upp mot stockholm, men vi kunde inte se segelbåten senare. Ottern är parkerad på vår båtplats och serienummer modell är inrapporterad till polisen. Om någon känner igen det så kan ni säga till. Dom kostar ju en slant så det kan inte vara kul att bli av med en sån... /Micke
  14. Jo, man kan laga sin propeller, men det kan lätt bli fel så att den drar mer för samma hastigheter, och lyssna efter konstiga ljud i vissa varvtal. Risken är att den blir felbalanserad och pajjar axeln. Å andra sidan är det inget som säger att en ny propeller alltid är helt balanserad. Jag köpte precis en stålpropeller istället för en alluminium och är mycket nöjd. Köpte en Ballistic som jag tror är dels väldigt bra, och samtidigt billigast. En stålpropeller får bättre grepp i vattnet vid högre hastigheter. Ballistic är dessutom kupad så att den ger extra grepp, och därför planar båten mycket snabbare. Bränsleförbrukningen gick också ner jämfört med alluminiumpropellern. Däremot är den lite dyrare. Jag köpte propellern direkt på ITGMarine.com som också har en konfigurator för olika motorer, och dom svarar på frågor. Dessutom kontaktade dom mig för jag råkade beställa fel propeller och dom tyckte det var en konstig beställning (blandade ihop högervridning och vänstervridning). Jag gick ner 2 i stigning på stålpropellern. Förutom Ballistic har jag hört att apollon också är väldigt bra. Jag tycker Ballistic är lite dålig när man backar, men det går att lära sig. Vilken propeller du ska ha får du välja utifrån hur din båt är och hur du använder båten. Vill du köra fort eller köra med mycket last. Det är som att välja växel på en cykel. Kommer inte ihåg vad du skrev för stigning, men ITGMarine.com har 345031EJ som är en 15 stigning eller en 345032EJ som har en 17 stigning, beroende på hur tung båten är lastad som säkert passar. Båda kostar 326 dollar, och borde kosta ungefär 6 000 i Sverige. Du får betala lite tull också, men sparar säkert någon tusenlapp. Fråga ITGMarine om vilken propeller dom tror. Att gå upp 2 i stigning påverkar varvtalet med 600 varv per minut tror jag det var. Finns någon infosida på ITGMarine. Låter som att jag gör reklam för en site, men jag är bara väldigt nöjd kund :-) Stålpropeller är bättre, men dyrare och har också nackdelen att dom kan bli snodda och att det tar i hårdare om man går på grund. Alluminium propellern blir ju som en stötdämpare för drevet annars :-) Som sades så ger fler blad högre acc. Man har ju 5 bladig till vattenskidor (finns en high-5 propeller bara för det), men det är som sagt beroende på hur du tänkte köra. Jag köpte till ett propellerlås till min propeller ifall att. Om man dessutom står bredvid en båt som har propellerlås så tar dom säkert min propeller, inte för att den är dyr utan för att den blingar... Tänk på att smörja in axeln noga när du byter. Finns blåkletigt fett från t.ex. Volvo för drev. Finns säkert från Johnson också. Lycka till!
  15. Hej. Jag har kikat/pratat med seasea om att bygga kylskåp efter att ha kommit fram till att inget kylskåp passar i min Solvigg 21... Vitrifrigo kompressor tillbehör blir det, och någon låda byggd av deras polystyrenskiva. Är det någon som har erfarenhet av detta? Ska man tänka på något, t.ex. hur man bygger elsystemet, eller ska man bara koppla in det direkt som allt annat via någon säkring? Har aldrig byggt kylskåp tidigare så jag är intresserad av erfarenheter och tips.
×
×
  • Skapa nytt...