Gå till innehåll
söndag 29 december 2024

klang

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om klang

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. men du vet väll om din båt planar ut eller inte, får du den inte att plana ut nu när powertrimern är ur funktion så har du bara felet där. man har ju inte powertrim utan anledning. laga den du så ska du se att båten går fortare igen.
  2. tja, man brukar klippa bort allt utom metallringen och gummiringen och sätta tillbaka så, då har man gummiringen som tätar, men själv så la jag dit mass packningssilicon istället. jag vet inte varför dom har termostaten där, för när den är stängd så går vattnet ändå på sidan om i det röret som sitter för sig själv ner till pumpen och motorn. på min båt så trots en termostat så stog tempen längst ner när man körde lugnt och inte förren man körde hårt så gick tempen upp. ja, kolla upp filter och sånt med för det kan ju vara så lätt att det sitter igen så att du får dåligt flöde till motorn.
  3. ja, låter inte så roligt det där. vid ett komptest så spelar oftast inte värdena så stor roll. huvudsaken är att alla cylindrar har ungefär samma värde. synd på 6áns cylinder, men det är nog som dom skrev, antingen är det en tresig topplockspackning eller kolvringarna, kan även vara en ventil som inte tätar. kan du laga själv så behöver det inte kosta 20000 att renovera en motor. jag renoverade en b30 motor och satte i min båt för ca 2 år sedan, har för mig att en komplett renoveringssatts gick på 4500. men det är rätt så mycket pengar det med och då får man göra allt jobb själv, nu är det inte så svårt att hålla på med en gammal volvo motor. vart i vårt avlånga land bor du då?
  4. enligt en handbok jag har så ska termostaten börja öppna vid 53-56 grader och den ska vara helt öppen vid 66-70 grade. det kan ju vara så att dom satt i en biltemostat? en sån brukar ju öppna vid 82 grader. prova att köra utan termostat så ser du om tempen går upp, utan termostat så ska tempen stå lågt hela tiden.
  5. Nu är jag klar. jag köpte en bilpump och monterade dit. blev att bygga om lite, fick plugga hålen som orginal på en bil ska gå till kylaren och till värmepaketet. sedan var det ett håt från termostathuset och ner till pumpen som jag fick plugga. sedan fick jag borra upp ett hål i temostathuset så att jag skulle få in större flöde av vatten in imotorn. för nu när jag pluggat hålet på sidan ner till vattenpumpen så var det bara ett hål kvar som vattnet skulle gå via för att komma in i motorn. det hålet var bara 8mm så jag borrade upp det hålet till ca 13mm. fortfarande så är nog hålet lite litet men jag tänkte att jag skulle prova och se. iövrigt så fick jag även ta bort termostaten och köra utan. har sjösatt och provat och allt verkar fungera fint, har varit ute på en kortare provsväng. så, som facit kan man säga att om man vill bygga om lite och vara snål så går det att använda en bilpump.
  6. kan till 95% säga att det är kondensatorn som är dålig. när kondensatorn blir dålig så uppstår felet du beskriver. motorn går som den ska så länge motorn är varm, när sedan motorn blir varm så dör den helt. låter man den sedan stå tills motorn svalnat så startar den igen för att sedan stanna när den blir varm. det är kondensatorn som lägger av när den blir varm. prova att byta den. det är en liten kostnad och lätt att byta. vet du inte vart den sitter så suitter den på sidan av fördelaren.
  7. en tanke som jag tänkt på är att man bode kunna ta en vanlig oljekylare till en bil och sätta en elfläkt på. snål som jag är så är det nog det jag skulle prova om min oljekylare skulle gå sönder
  8. oj vilken sommar. tänkte jag skulle renovera vattenpumparna i båten. cirkulationspumpen på min aq 170 var lite glapp såg jag. har plockat bort den nu och skulle renovera den, upptäckte nu att renoveringssattsen jag köpte var till inpellerpumpen. ringde nu och till övik där dom har en återförsäljare till volvo penta. fick höra att en ny cirkulationspump kostar 6500kr. renoveringssatts till den verkar inte finnas längre. såg i en gammal instruktionsbok att det ska gå och renovera. vilket pris,, en pump till bilmotorn kostar 450kr. nä, nu får jag fundera hur jag ska lösa det, undrar om man kan flytta över axel och skovelhjul från en bilvattenpump? det som skiljer är ju bara ett uttag i pumphuset. någon som vet? eller finns det att köpa en pump billigare på någon annan affär??
  9. hmm, ja, det finns alltid dåliga exemplar av allt. i det här fallet om du inte får en ny båt så är tycker jag att du ska kräva att köpet går tillbaka så att du får köpa en annan båt du är nöjd med. skulle alldrig godta att få en lagad båt på det viset dom vill. så kräv du att köpet ska hävas. bara synd att du köpte den i höstas, hadde varit lättare om du köpt den nyligare skulle jag tro. men men, är det för mycket fel så ska man kompenseras eller så ska köpet hävas.
  10. även om man är billigast på blocket så är det ju ingen garanti för att man får sälja. just blocket är något som har fått folk att kanske ta för mycket för varor ofta. jag menar, om man ska sälja något så kollar man vad andra tar för samma sak på blocket, man kollar genomsnittet och jämför vilket skick deras saker är i jämförelse men dan man själv ska sällja, är ens egna sak finare än dom på blocket så vill man gärna ha mer betalt. sedan finns det nog köpare för allt men när man säljer en båt så är oftast folk som bor långt bort intresserade men kan inte köpa på grund av avståndet. men men, håll ut ett tag till och lycka till.
  11. tackar för svarena. ja, jag får ta och plocka isär allt igen och kolla upp allt ordentligt, ska ta och göra det om ett par dagar då jag blir ledig. ska köpa en ny inpeller samt packboxar och prova så. skriver väll in igen när jag lagat klart
  12. har ett problem. har en båt med en aq170. i höstas när jag skulle konservera den så märkte jag att den hadde problem att suga vatten varav jag fick slanga in glyckol till inpellern. så i början av sommaren så bytte jag inpellern, var snål och köpte på biltema. så för en vecka sedan skulle jag sjösätta, till min fasa så klarar den inte att pumpa in sjövatten. tog lös slangen till inpellern och stoppade ner den i en vattenhink, inpellern klarar inte att suga åt sig vatten, men om jag håller upåp langen ovan motor och med hjälp av en tratt häller i vatten så funkar allt, alltså, det verkar inte vara något stopp i motorn eller så. min fråga är nu om inpellern är känslig när det gäller passform och så, kan det vara så att huset är slitet? syntes inget men tanken är att det kanske inte behöver synas om huset är slitet. kan det vara så att felet ligger i fabrikatet (biltema)? såg även på några forum att folk brukar fetta in eller lägga vasselin på inpellern innan montering, det gjorde inte jag, kan det vara felet jag gjort? har tagit lös hela inpellerhuset och hällt i vatten i intaget och vridit runt axeln för hand och då pumpade den ut vattnet lätt, sedan såg jag att rätta vattenpumpen på motorn glappade men det ser jag inte som ett problem för att inpellern ska kunna pumpa in vatten . fast jag köpt en renoveringssatts till den och det var en otäck afför, har nog alldrig betalat så mycket för så lite. aja, är iallafall väldigt glad för svar så säg era synpunkter
×
×
  • Skapa nytt...