Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025

ante_jonta

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ante_jonta

  • Placering
    Landkrabba
  1. Ja då är det dags igen då. även i år vill jag förstärka och reparera köldelen efter lite grundstötningar i forsen. Ny info från förra årets fråga är att jag vid båtisättningsplatsen vid älven träffade på en man som hade jobbat med att tillverka dessa båtar, Han berättade att dom skottade i några spadar med grus i kölen när man plastade, somutfyllnad /barlast. Men vad tror ni händer om man kapar ur den fyllningen alternativt kapar av kölen och sedan bygger upp eller fyller den med glasfiber istället? Blir det mycket spänningar om man gjuter tjockt på ett befintliggt båtskrov? Hur brukar det se ut i kölen på andra plastekemärken? Hur viktigt är det med gelcoaten?
  2. Jag lånar din tråd lite... Jag har också en Uttern 4200 som jag har haft med på några års lite tuffare fiske i Piteälvens forsar. Nu är det ju alltid en del att fixa innan det är dags att ge sig ut igen, och alltid denna läckande köl! :-( Som jag har upptäckt så är det en köl fylld med grus, och ganska mycket luft! Kan det vara vettigt att kapa upp den, ta bort gruset och sedan fylla den med glasfiberväv från Biltema? Jag vill få till en köl som inte läcker in vatten till skotten, samt som går att skruva fast en metallskena i för att göra den okänslig för grundstötningar. /Anders
  3. Jag har gett mig på att småserva min mercury 110 9,8hp från ca:1975. nr:4247374 Min tanke var att byta stift, blåsa ren förgasaren, byta olja i vinkelväxeln (aldrig gjort tidigare, farsans gamla motor) Byta impell (inte heller bytt) När jag då stog där och skruvade passade jag på att kolla kompet med en mätare från biltema Mätaren har funkat bra på bilar så den är nog OK tror jag. Nu är jag nvis när det gäller båtmotorer men fick svaret att det ska vara kring 10kg tryck, nu visade manometern 6 på den övre och 7 på den nedre. I och för sig så har motorn stått över ett år utan att ha fått olja i cylindrarna :-( glömde... Så det var nog bra torrt i loppen. Efter att ha droppat i lite olja i loppen visade både cylindrarna ca:9,5kg Nu till min undran, eftersom att jag inte hade kört motorn på länge, kan det ha inverkat på mätresultatet? Är det här bevis på att jag behöver byta ringar? Är det ett jobbigt pyssel? (bytte nyligen motor i en Volvo 850 som jämförelse) Jag kör en vecka per år då jag fiskar i Piteälven. Är det värt det eller ska jag köra vidare, den har ju faktiskt känts lite slö dom senare fiskeresorna? Hur dyrt kan man tro att det blir med packningar och ringar? Måste ringarna köras in efter det? Tacksam för svar. /Anders
×
×
  • Skapa nytt...