ErikLind
Medlemmar-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm ErikLind
-
Placering
Kadett
-
Kanon, bra input. Arronet 24.5 finns inte med inombordare, däremot Arronet 25 som jag tror har samma skrov. Till den kan man få: Volvo Penta D3 220 hkr duopropp (inkl alupropp), som största alternativ. Vad tror du om det motoralternativet?
-
Tack för din input Johan. Mercuryn var verkligen extremt tyst, och det billigaste alternativet om man inkluderar servostyrningen. Den är nog det troligaste valet. Suzuki har även Dual Prop som ett (mycket dyrare) alternativ. Som jag förstått det går det snabbare att komma upp i plan, samt att den är något stabilare i framdrivningen på något vis. Har du någon åsikt om det?
-
Hej, Jag är på gång att beställa en Aronet 24 5 Surprise. Alternativen det står mellan är: Suzuki 300 V6/3,6 liter +0:- Mercury 300 V8/4,6 liter +20.000:- Suzuki 300 DP V6/3,6 liter +70.000:- Jag har en Suzuki 250 på min nuvarande båt och är väldigt nöjd med den, men när jag var på en provtur med Arronet:en imponerade Mercuryn med sin tystnad. Den var verkligen extremt tyst och kändes spontant (kort provtur) som mer än tillräckligt stark. Vilken skulle du välja? Tack på förhand!
-
Hej, Jag har nylig köpt en sommarstuga i Stockholms skärgård. Idag har jag en Silver Shark med 115 optimax. Med denna tar det ca 25 minuter från min hemmahamn till stugan, vilket är acceptabelt. Då ligger jag på 25-30 knop, beroende på väder. På vägen till stugan ska jag över en lite större fjärd, och då det blåser lite mer (10m/s+) känner jag mig inte riktigt säker i min Silver Shark. Speciellt inte då jag ofta har små barn i båten. Det skulle också vara skönt med en hytt när hösten kommer. Efter att ha tittat runt på olika modeller i några månader börjar jag ge upp, och ber er därför om tips på en bränslesnål, sjösäker båt med hytt. Max pris är 600.000:- Tacksam för tips.
-
Då kvarstår min fråga. Jag vill alltså veta vad folk där ute betalar för sina servicar av diverse 2-takts utombordare. Givetvis är också uppskattningar av proffs intressanta, men jag vill veta hur mycket det varierar för olika ägare av motorer.
-
Han skriver inte vad han har för motor
-
Någon som kan berätta vad dom betalar för service av sin 75-155hk Optimax på Auktorisead verkstad?
-
Jag tycker att detta låter lite dyrt. Första service av min Mercury Optimax 90: Motorservice: 2350:- Bränslefilter: 150:- Växelhusolja: 170:- Dvs totalt 2670:-
-
Det är mycket snack om att den ena motortypen kostar mer än den andra att serva. Så, vad betalar DU för service av din utombordare? Ska svara själv vad den första servicen av min optimax 90 kostade, men jag har fakturan i hemmet och skriver därför detta ikväll.
-
Jag har en båt med Mercury 90hk ELPTO, årsmodell 2006. Båten passar inte riktigt för mina behov, men motorn trivs jag bra med. Uppskattar framförallt den låga vikten. Eftersom den motorn inte är den hetaste på marknaden precis, funderar jag på att byta in båten och ta ut en Buster X. Har fått ett hyffsat mellanpris från en båthandlare på den affären. Frågan är om motorn passar bra till Buster X. Enligt båthandlaren är det en utmärkt kombination, men båten är ju klassad upp till 80HK motor. Vad tror ni?
-
Jag har inte ens försökt. Känns inte som ett garantiärende när det är jag själv som orsakat dom. Möjligtvis försäkringsärende, men jag tror att självrisken är större än kostnaden att laga dom. Jag har tänkt slipa upp sprickorna i vinter, och fylla i med ny gelcoat.. sen förstärka på undersidan med en större bricka. Jag tycker inte att plasten verkar vara ovanligt tunn på min båt, men det kunde varit större brickor.
-
Påminner väldigt mycket om sprickorna jag fått. Dom kom dock när båten låg dåligt förtöjd en natt när den blåste mycket. Både båten och bryggan fick sina smällar.
-
Nu har jag gjort ändringen. Använde en stor metallbricka på undersidan, som såldes tillsammans med pollarna. Känns väldigt stabilt. Kommer inte ta bort den gamla pollaren tror jag. kanske byta till en likadan som dom nya. Verkar ha exakt samma cc-mått. Jag har sprickor som beskrivs ovan, men det är för att båten slagit mot bryggen en blåsig natt för ett tag sedan. Har tänkt renovera det efter säsongen. Kan lägga upp bilder på min ändring sen om nån är intresserad. förtöjningen känns mycket bättre nu faktiskt.
-
Hej! Jag har en Örnvik 540 Cruiser. Är mycket nöjd med båten, förutom en detalj. I fören sitter den en knap i mitten, och två halkipar på sidorna. Problemet är att knapen sitter högre upp än halkiparna, så förtöjningstampar vill aldrig stanna i sina halkipar. Desstum känns knapen lite svajig, när jag hoppar ombord på båten t.ex och belastning ökar ser man hur knapen ruckar lite på sig i sidled. Det känns helt enkelt inte 100% bra. Min tanke är att plocka bort halkiparna på sidorna, och sätta dit två nya knapar istället. Är det nån som har en likadan båt, eller liknande från Örnvik, som funderat på samma ändring?