P-AL
Medlemmar-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm P-AL
-
Placering
Kadett
Profile Information
-
Plats
Hönö
-
Interests
Segelbåt, Elan 40
Mina båtar
-
Båtens namn
Atika
Senaste Profilbesöken
393 profilvisningar
-
Tack för detta. Nu är jag helt klar hur jag ska hantera det hela!
-
Tack för dina kommentarer. Kommer gå på den mindre DC DC:n.
-
Tack för dina kommentarer. DC DC:n kommer att sitta nära startbatteriet och generatorn. Till DC DC:n får det bara plats 16 MM2 kablar vilket jag tycker är lite klent på sträckan till Bog batterierna som är ca: 8 m bort. Tänker då att se till att få upp dimensionen till 35 mm2 kablar för den sträckan. Därmed blir det klart en kort sträcka med 16 mm2 kabel innan jag kan dimensionera upp den till 35 mm2 kabel. Kan det vara ett problem?
-
Hej, Är pågång att sätta upp laddning utav 24 volt system från 12 volt system för att ladda batterier till en Bog Propeller. Bog Propellern är en Sleipner SE100 On Off på 340A. Så min fråga är som jag behöver hjälp med är om det räcker med en Victron Orion-Tr Smart DC-DC Charger Isolated 12 - 24 V 15A eller om man behöver en större Orion DC-DC Converters Non-isolated, High power 12 - 24 V 20A kontinuerlig (Max 30A). Jag kommer att ha två 95AH 12 volts batterier som DC DC skall ladda. Dessa batterier sitter alldelles intill Bog propellern och seriekopplas för att få ut 24 V. Kom gärna in med er åsikt om detta. Mvh P-A Liljedahl
-
Baserat på era synpunkter har jag nu ändrat kopplingsschemat till de som syns i bifogad fil. Vad gäller laddning från landström utav startbatteri och bog batteri har jag valt detta genom en trevägs strömbrytare. Där kan jag välja om jag vill ladda startkretsen och då också få till förbrukningskretsen i och med DC/DC eller enbart förbrukning samt helt avstängt. Har helt klart märkt att invertern i sig drar ström. PAL elförsörjning, Atika Elan 40.xlsx
-
Tack så hemskt mycket för mycket tydlig och bra förbättring av mitt system. Självklart behövs mer brytar funktioner ser jag nu när du nämnt detta. Tänker nu också att från landströmsladdaren sätta ett skiljerelä som automtiskt laddar bägge kretsarna samt då även via DC/DC bog batteriet. Blir dock då ett problem med den andra DC/DC som laddar förbrukning. Eller vad tror du ska det funka ändå?
-
P-AL började följa Kopplingschema inklusive BogPropeller
-
Hej, Har snickrat ihop ett kopplingsschema som jag behöver få synpunkter på. Tre kretsar för batterier. Start batteri, 12v, Förbrukning 12 v lithium, samt ett separat batteri för bogpropeller med 24 v. Se nedan bild på kopplingsschemat som jag tror ska funka men kommentera gärna. Mvh P-A PAL elförsörjning, Atika Elan 40.xlsx
-
Hejsan, HAr ett gammalt Anchormatic bandankarspel som går trögt. Det behöver hjälp för att komma ner. Jag har slipat ner gavelbussningen en del men det hjälpte inte tillräckligt. Vet ej nu om det hjälper att slipa ner ytterligare. Kanske finns det något annat som kan göras.....Någon som har erfarenhet av detta.
-
Hejsan, Har problem med kylningen på min motor. Vi har precis bytt impeller men forfarande larmar den för värme. Kan någon tipsa mig om nästa steg?