Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024

P-AL

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om P-AL

  • Placering
    Kadett

Profile Information

  • Plats
    Hönö
  • Interests
    Segelbåt, Elan 40

Mina båtar

  • Båtens namn
    Atika

Senaste Profilbesöken

353 profilvisningar
  1. Baserat på era synpunkter har jag nu ändrat kopplingsschemat till de som syns i bifogad fil. Vad gäller laddning från landström utav startbatteri och bog batteri har jag valt detta genom en trevägs strömbrytare. Där kan jag välja om jag vill ladda startkretsen och då också få till förbrukningskretsen i och med DC/DC eller enbart förbrukning samt helt avstängt. Har helt klart märkt att invertern i sig drar ström. PAL elförsörjning, Atika Elan 40.xlsx
  2. Tack så hemskt mycket för mycket tydlig och bra förbättring av mitt system. Självklart behövs mer brytar funktioner ser jag nu när du nämnt detta. Tänker nu också att från landströmsladdaren sätta ett skiljerelä som automtiskt laddar bägge kretsarna samt då även via DC/DC bog batteriet. Blir dock då ett problem med den andra DC/DC som laddar förbrukning. Eller vad tror du ska det funka ändå?
  3. Hej, Har snickrat ihop ett kopplingsschema som jag behöver få synpunkter på. Tre kretsar för batterier. Start batteri, 12v, Förbrukning 12 v lithium, samt ett separat batteri för bogpropeller med 24 v. Se nedan bild på kopplingsschemat som jag tror ska funka men kommentera gärna. Mvh P-A PAL elförsörjning, Atika Elan 40.xlsx
  4. Hejsan, HAr ett gammalt Anchormatic bandankarspel som går trögt. Det behöver hjälp för att komma ner. Jag har slipat ner gavelbussningen en del men det hjälpte inte tillräckligt. Vet ej nu om det hjälper att slipa ner ytterligare. Kanske finns det något annat som kan göras.....Någon som har erfarenhet av detta.
  5. Hejsan, Har problem med kylningen på min motor. Vi har precis bytt impeller men forfarande larmar den för värme. Kan någon tipsa mig om nästa steg?
×
×
  • Skapa nytt...