Gå till innehåll
fredag 29 november 2024

Danke

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Danke

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Jag har en Nimbus 22 DC med ett 290 drev. För några dagar sedan under gång slutade powertrimmet att fundera...displayen visar indikering men ingenting händer när jag försöker hissa in/ut drevet. Jag kan dock höra ett relä i aktern slå till och från när jag justerar, men som sagt ingenting händer. Vore mycket tacksam för råd o tips! Hoppas ni haft en bra båtsommar!/Daniel
  2. Tjena! Antingen är jag duktigt blind eller....är det någon som vet var hittar jag dräneringen till bensintanken på min Nimbus 22 DC? Vore mycket tacksam för svar. Mvh/Daniel
  3. Tjena! Fick idag efter att ha lagt till vid en y-bom som visade sig ha en skarp metallkant på sida en lång repa längs skrovet... På min blåa Nimbus 22 DC från -89 ser inget roligt alls ut. Är det någon vänlig själ som kan beskriva vad/hur jag ska göra för att fylla repan och hur jag hittar färgkoden till denna gamla nimbusblåa båt. Tack o trevlig midsommar!! /Daniel
  4. Danke

    Trimplan

    Tjena! Har en fråga om trimplan som jag hoppas någon har möjlighet att svara på. Jag har precis införskaffat en Nimbus 22 DC -89, utrustad med TX Trimplan. Det verkar som detta företag inte finns längre.... Min fråga är hur jag ska använda trimplanen? Finns ingen indikator på trimplanens läge utan det är endast två knappar, en för vardera trimplan där det står bow up och bow down. När man ska lära sig sin båt och kalibrera sin körning, skall jag då utgå från något utgångsläge ex köra så mycket jag kan på bow up och sedan justera utifrån det? Verkar finnas lite olika skolor på hur trimplan skall användas framförallt i kombination med drevtrimning....så liten våt yta som möjligt vs. de som endast använder trimplan för att korrigera krängning pga sjö och vind. Tackar på förhand och hoppas på en riktigt fin båtsommar för oss alla!
  5. En livflotte är allltid en berättigad investering och tyder på ett gott omdöme...givetvis tycker jag inte att det är nödvändigt om Ni endast seglar kustnära samt i väl trafikerat vatten. Om ni väljer att skaffa en så rekommenderar jag att ni installerar den med en hydrostatic release som frigör livflotten automatiskt om båten går under om ni inte (just då) är i stånd att frigöra den. Detta ger ju alltid lite extra trygghet och säkerhet för alla ombord. Om ni ser till att skaffa denna se också till att utrusta den med rocket parachutes och buoyant smoke signal då man alltid ska tänka prioritet: överleva, nästa steg: bli upptäckt!! Se samtidigt upp med att gascylindern är i gott skick (oftast N02/C02), packningen samt att inspektion har skett senaste året...Nu hoppas jag att du inte behöver användning av den utan får en skön seglingsupplevelse
  6. Hej alla seglare! Jag är en 33-årig sjökapten från Stockholm som längtar efter att för en gång skull segla över Atlanten eller annat hav istället för, som alltid för maskin. Har senaste fyra åren jobbat för ett kryssningsrederi som seglar worldwide och där med korsat de flesta hav ett antal gånger...tror därför att om ni söker besättningsmedlem kan bidra med lite kunskap. Vill också passa på att fråga alla Er kunniga här på denna site om Ni känner till någon bra sida för paying crew om man inte skulle lyckas hitta någon båt här. Har iom mitt yrke alla certifikat som tänkas kan för en leisure craft...GOC (radio kommunikation), Master Certificate, Person in Charge of Medical Care och mycket, mycket mer.... Låter det intressant eller har Ni tips om bra siter? svara gärna..Ha en trevlig sommar med mycket vind i seglen!! Med vänlig hälsning/Daniel Törnquist
×
×
  • Skapa nytt...