Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024

HenrikHH

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om HenrikHH

  • Placering
    Kadett
  1. Eftersom i princip alla 9.9 är strypta 15hk så är väl strypa ur en term som inte är så svår att förstå. Det är ingen 50% ökning vi pratar om heller. Och jag menar naturligtvis inte att motorn skulle öka i storlek för att man bytade propeller?! Herregud, finns det bara besserwissrar här heller..
  2. Tack för svaren. Frågorna rörde inte enbart det exakta ingreppet just pga av att jag vet, från att ha sökt på den här sidan, att det inte finns konkreta svart på allt. Men tack ändå! För övrigt så är det knappast någon relik, utan den går hur bra som helst och känns väldigt stark, så att köpa nytt vore att betala onödigt mycket pengar utan att få ur mer effekt. Det finns hur många motorer som helst i hamnarna som spänner mellan 1970-1990 så en 90-talare kan man nog betrakta höra till den nyare hälften. Det är en stor skillnad i karaktär på 2-taktare och 4-taktare också, samt vikt. Däremot är det alltid roligt att försöka få så mycket som möjligt ur sin motor, med enkla ingrepp.. men jag får väl fråga på annat håll.
  3. Är det verkligen ingen som har några tips att ge alls? :-( Måste vara hur många som helst som sitter på 9.9or och andra som har insikt i frågan!
  4. Som bilden visar så finns det en slags skärm ovanför propellern.. jag förmodar att den är till för att båten inte ska gå upp för mycket, men kan denna även hjälpa båten upp på plan? Mycket tacksam för all hjälp och tips jag kan få.. /Henrik
  5. Sen undrar jag också om det går att byta propeller på den här motorn för att få mer effekt, och var i så fall man kan köpa en sådan. Målet är att få ut så mycket effekt som möjligt helt enkelt..
  6. Hej! Jag har en Suzuki DT9.9 -90a och behöver hjälp med ingreppet. Jag har sökt på den här sidan och härifrån har jag blivit länkad till ett norskt forum, men det formligen dräller av olika svar och de flesta är tvetydiga. Det snackas om strypbrickor, klackar/skruvar som hindrar full throttle, pluggar, förgasarbyte med mera, samtidigt bör det väl vara _en och samma grej_ på samtliga Suzukis av den här årsmodellen tänker jag. Om det är en spärr som hindrar att motorn ger full gas, och den inte sitter vid handtaget.. var letar jag då till exempel? Har också jämfört ritningarna härifrån http://store.brownspoint.com/dt9_9.asp med DT15 men inte blivit mycket klokare - kanske någon som är mer erfaren? Jag känner att jag behöver lite konkretare riktlinjer att gå på innan jag börjar skruva i motorn, så jag vet vad jag ska leta efter.. så man kanske kan göra en uteslutnings-inspektion själv. Bilden är på en likadan motor som jag har, bara att det står 9.9hk.
×
×
  • Skapa nytt...