Krimzzon
Medlemmar-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Krimzzon
-
Placering
Kadett
-
Härligt! Blir nog samma resa för mig, ca 110 hk och ett steg större stigning. Återkom gärna med mer körfakta. Fråga, är det inte lite lågt maxvarvtal 5200 rpm? Härligt med 30 knop i marchfart men jag trodde maxfarten skulle vara högre än 36 knop. Kör lugnt! /Krimzzon
-
Har precis samma funderingar! Har också en Buster X med 80hk (2007) och tycker att sista 25% vid gaspådrag ger alldeles lite. Vill ha lite mer effekt! Jag har läst en del på amerikanska forum (f75 och f90) och det verkar vara många som tar bort strypningen i insuget utan några problem. Vill också ha mer info om march/toppfart och propellerval mm. innan jag går vidare. Hittade en länk till en firma som fixade databoxen, ska leta upp den och lägger in den här sen.
-
jag har en 15 lite skadad propeller. Denna gör ca 5900-6000 rpm med 2 pers och ger ca 33-34 knop (gps) Jag funderar på att skaffa ny propeller och är tacksam för mer info ang. propeller, varv och toppfart. Mvh Johan
-
Hej, Skönt att det löste sig. Vad har du för stigning på propellern idag? Jag har oxå en ryds 478GT med 60HK Mercury 4takt. Mvh Johan
-
Hej, Jag har x125 och med den medföljer en givare med inbyggd temp-sensor. x125 är ett kanon lod med 5 ruta och bra upplösning. Det negativa är väl att det är ganske stort och har ett lite tråkigt fäste. Det kan bli lite krångel när man ska ta bort lodet med kablar varje gång. Annars är jag väldigt nöjd med lodet! Det är möjligt att koppla till en fartgivare om man måste, men det tycker jag är onödigt då det är enklare och mer exakt med en liten handhållen gps. Ganska bra pris på x125: http://www.outdoorexperten.se/ Bara att läsa vidare, x125 vs x96: http://www.lowrance.com/Products/Product-Comparison?compare1=x125&parentPage=Marine&numCompare=1 Ladda hem en demo och knappa runt lite: http://www.lowrance.com/en/Downloads/Product-Emulators/ Mvh Johan Senast ändrad av Krimzzon | 03 juli 2008 | 21:22
-
Hej, Jag har sett att det finns en hel del ägare av Ryd 478GT på detta forum. Jag ska köpa ny propeller till min 478:a som har en 60hk 4takt Mercury EFI. Jag ska pröva olika stigningar, men innan tänkte jag samla på mig lite mer data ang. propellerstigning, varvtal och toppfart för just Ryds 478GT med 60hk. Jag vore tacksam om ni som har en Ryds 478GT med 60hk/50hk Mercury, (eller ni som har erfarenhet av denna kombination) kan skriva några rader om varvtal, propellerstigning och toppfart. Mvh Johan
-
Verkstaden gick igenom motor och växelhus, axel mm, inga konstigheter enligt dem. Fick ett bra pris och är nu ägare av en ryds 478GT med 60hk 4takt. Verkstaden fixade även till propellern som var lite skadad. Nu toppar jag 34 knop (gps) ensam och är än så länge nöjd med båten. Tack för hjälpen! Mvh Johan
-
Tack för alla svar! Jag ska släpa in båt&motor till verkstad på måndag. Återkommer med resultatet. Mvh Johan Senast ändrad av Krimzzon | 19 juni 2008 | 10:18
-
Tack för svaret! Håller med om att skadan ser lustig ut. Ska ta med båten till en mercury handlare/service ställe. Jag tror ägaren har slipat till den ojämna kanten, därför denna krokiga fena. Hur själva skadan gått till verkar ägaren knappt själv veta. Han påstår att det skrapade till vid ett farthinder. När han skulle lägga i båten så såg han att fenan var skadad. Men jag förstår inte hur skadan hamnade på baksidan av fenan. Kanske om man backar....... Jag hade hoppats på ca 33-35 knop med en 60hk. Om servicekillarna säger ok till skadan blir det affär och propeller byte. Vi kommer oftast vara lätt lastade och med 2 pers i båten. Mvh Johan
-
Hej, Jag har fått ett erbjudande att köpa en båt med en Mercury 60 EFI 4Takt -2003 Nu är det så att motorns nedersta fena har fått en smäll när han trailade och en bit av fenan är borta. Se bifogad bild. Han har slipat till de vassa kanterna och inte gjort mer. Jag har provkört båten och har svårt att avgöra om detta kan inverka något, eftersom jag inte prövat båten innan skadan fanns där. Jag tyckte motorn varvade lite mycket på max (6200 rpm)med 2 pers, men det kan ju vara så att det sitter fel propeller på. Motorn sitter på en ryds 478GT -2003 max varvtal 6200 rpm och 30,3 knop (gps) Frågor: Påverkar skadan köregenskaperna märkbart? Är 6200rpm helt fel på max? Bör man byta propeller för att få ned varvtalet? 30,3 knop känns lite lite med 60hk på en ryds 478gt, eller har jag fel? Tack på förhand! Mvh Johan