surfamera
Medlemmar-
Innehålls Antal
92 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm surfamera
-
Placering
Kapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
surfamera började följa Byta denna säkring mot en mer robust?, Etec 90 2008 - vilken propellermutter?, Renglra instrumentglaset? och och 2 andra
-
Hej, Min mutter till propellern har försvunnit och det verkar inte finnas hos lokala handlarna så då blir det att beställa på nätet. Jag har hittat mutter till Johnson OMC 90-140hp resp 90-300hp. Min 90 hp Etec från 2008 slinker ju in i båda modellerna. Dock är muttrarna olika djupa och jag vet inte vilken det ska vara. Någon som kan hjälpa mig vilken jag ska ha? Måtten från butiken (Axmarin i Strömstad) verkar avse propelleraxelns längd!? Se bifogad bild. Propellermutter till OMC / Evinrude / Johnson 40 - 140 hk (3-3/8", 3-1/4" och 4-1/4" växelhus) Propellermutter till OMC / Evinrude / Johnson 90 - 300 hk (4-3/4" växelhus) /M
-
Det är Quicksilverinstrument. Jag får skruva bort hela paketet och putsa när jag tagit upo båten i höst.
- 4 svar
-
- 1
-
Hej. Plasten över instrumenten behöver piffas men jag bet inte hur man plockar isär. Skruvmejaen och sprätta bort ringen eller lossa hela klabbet från baksidan?
-
Tack för bra svar! Låter som popnit och kass legering som du säger. Jag ska ha en servicekille att kolla båten efter semestern.
-
Har en Ryds 568 2009 och kedjan som tanklocket sitter i har lossnat från tankröret där den satt fast ( vet inte hur den satt fast...iaf har den korroderat och det var lite "typ salt" på insidan tankröret, säkert där kedjan suttit fast, som jag försiktigt torkade bort. Jag har tänkt köpa nytt lock eftersom det gamla är fult med det blir utan kedja nu...jag får låta bli atttappa tanklocket i sjön helt enkelt. Själva metalldelen från tankröret som locket skruvas i är lite angrupen och jag undrar om man kan polera och osf med vad? Fattar inte varför båtmetall inte kan vara lite tåligare...
-
Hej, Glaset (plast) på mina instrument (knop, tilt, varv osv) har blirit matt och tråkigt. Det är bara sex instrumet mellan 5 och 10 cm diameter. Har någon tips hur jag får dem fräscha igen? Var inne på marinaffären men de hade inget speceillt undermedel så jag antar att det är ngn form av rubbing...kanske autosol!? Vad har ni för bra tips? /M
-
undrar jag
-
Tack för det Jag åker ut och smörjer upp skiten. Bulten som throttle cam sitter fast med behöver också lite fett. Jag har fått lägga en timme på att klura ut vad grejorna heter....men det är roller cam som ligger mot throttle cam....vad det nu btyder...
-
Hej. Jag la i båten idag och motorn ville inte varva. Det är en etec 90 som är 6 år gammal. Tydligen är det en säkerhetsgrej som gör att datorn tror att gasen ligger på som gör att motorn går igång i felsäkert läge. På den bifigade bilden ser man dn lilla rulln (1) som ligger an mot plastflärpen vilkt orsakar problemet. Längst nd på bilden (2) ser man en svart stång som i mitt fall har ett spl på nästan n cm vilket det inte ska vara. Jag kan dock inte skruva på justerhjulet eftersom det är ärgat. Hur kan jag lösa upp ärgningen? Nähäpp...det går inte att bifoga bilder... tror att det handlar om: posted 08-30-2008 03:50 PM ET (US) Profile for seabob4 Send Email to seabob4 Make sure that the throttle linkage on the motor has a very small gap between the throttle arm and the idle stop. This can be achieved by adjusting the thumb screw on the throttle cable. If the throttle arm is hard against the idle stop, the TPS (throttle position sensor) will discover something is amiss upon startup, and it will put the motor in "limp" mode. hur justerar jag det hele? justerhjulet kan jag väl få snurr på med 5-56 men throttle arm roterar inte helt friktionsfritt plus att det är spel på änden... //
-
ah tack! Däckförskruving....inte konstigt att jag inte hittade något....
-
Hej, Jag har fått lite påhälsning i tanken eller så har e-tecen börjat dra 10 liter per distans.... Jag har googlat på låsbart tanklock men hittar inget...jag har inbyggd tank och ett vanligt rött skruvlock. Googlar jag fel på "låsbart tanklock Båt" eller finns det inga? /Mats
-
Problemet jag har är att jag nästan aldrig har ström till tankmätaren, belysningen eller plottern. Jag har fått hjälp av elkompisar (som nu är på semester i tjotahejti att felsöka och de har i princip slipat kontaktytor men det är väldigt svårt att komma åt i den som finns på bilden. All el finns under instrumentbrädan på styrpulpeten och är direkt exponerad för väder och vind eftersom någon snodde mitt pulpetkapell förra året. Jag ska till båten efter lunch och spruta 5-56 på misstänkta ställen för att se om det händer något. Shoppar föreslagen flatstiftssäkring också. /M
-
Hej. Jag tänkte byta denna korrosionsbenägna glassäkring mot en annan2an. Tacksam för hjälp med vilken säkring hag ska köpa. Båtverkstaden där jag ligger hade inte tid att hjälpa till med småfix förrän efter semestern.... /M
-
Tack Pseudonym! Klockrent! Jag syr om ett Biltematäcke. Och... Ursäkta min okunnighet...pulpit....har sett det ordet men det ska självklart vara Pull pitt, alltså dragsnopp som jag har över vindrutan och instrumenteringen på min styrpulpetbåt. Ledsen för förvecklingar och förvisso kul trådsvar. ...eller var det pulpetöverdag...