Hussen
Medlemmar-
Innehålls Antal
28 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Hussen
-
Placering
Fänrik
-
Jag har kontaktat dessa när jag hade frågor om båten och dess orginaldelar. JAg fick hjälp med kapell och färgnummer. JAg kommer tyvärr inte ihåg dom men prova detta: nimo@nimoboats.com www.nimoboats.com Hussen
-
Förresten, vet någon var man kan köpa avgaslimpor om det nu är den som är dålig. Volvo penta skall ha 5500 sek för en ny, känns lite mycket. micke
-
Det är snart höst och nu tar jag upp båten och kollar allt grundligt. Lyfter ut motorn, kollar drev, limpa och lager. Jag skall ändå fixa i ordning inredningen som är sliten och kolla upp el och annat. Det blir en vintersyssla. Tack för råden och jag kan säkert ge en del råd själv nu efter alla turer. Michael
-
Det kanske är så men jag har samma komp på alla cylindrar enligt kompprovet och då borde väl cylindrarna vara intakta? Michael
-
Anledningen till att jag rev och bytte topplock var att det bubblade i expansionskärlet. Efter det så ställde jag ventiler och tändning. Nu undrar jag? Kan det vara så att det inte var topplockspackningen som gjorde att det bubblade i kärlet, utan att det var avgaslimpan som läckte mellan avgaser occ kylvattnet ocg att det var det som gjorde bubblorna. Att det sen small när jag varvade beror kanske på att kanalerna inuti limpan spruckit och ger det höga skjutande ljudet. Jag vet inte annars vad det kan vara? Är det någon som har haft problem med avgaslimpan. Motorn är en b20 aq 130 med martec värmeväxlare. Michael
-
Alla ventiler öppnar och stänger som dom ska, kompprov visade på 8. Dreven funkar och står mot varandra i rätt läge. Anledningen till att jag rev och bytte topplock var att det bubblade i expansionskärlet. Efter det så ställde jag ventiler och tändning. Nu undrar jag? Kan det vara så att det inte var topplockspackningen som gjorde att det bubblade i kärlet, utan att det var avgaslimpan som läckte mellan avgaser occ kylvattnet ocg att det var det som gjorde bubblorna. Att det sen small när jag varvade beror kanske på att kanalerna inuti limpan spruckit och ger det höga skjutande ljudet. Jag vet inte annars vad det kan vara? Är det någon som har haft problem med avgaslimpan. Motorn är en b20 aq 130 med martec värmeväxlare. Michaeö
-
Jo nu hände detta! Jag ställde in rotorn precis efter anvisningarna, Motorn startade perfekt, lite ojämn på tomgången men det lär vara tyåiskt för en d kam. på 2000 varv gick den som en klocka. Jag höjde mot 2000 varv då small det till jag drog av gasen och motorn stannade. Jag startade om nu lät den jätte illa, högt ljud och smällde ojämnt, nåt mekaniskt lät det som. Jag stannade och vkollade in motorn. Lyfte ventilkåpan och kollade stötstänger och ventiler. det såg riktigt ut. provade starta motorn igen, den startar men låter illa. nästan som ett skrapljud, mekaniskt smällande. Nu är jag rådlös var skall jag börja söka......
-
Jo nu hände detta! Jag ställde in rotorn precis som anvisningarna, Motorn startade perfekt, lite ojämn på tomgången men det lär vara tyåiskt för en d kam. på 2000 varv gick den som en klocka. Jag höjde mot 2000 varv då small det till jag drog av gasen och motorn stannade. Jag startade om nu lät den jätte illa, högt ljud och smällde ojämnt, nåt mekaniskt lät det som. Jag stannade och vkollade in motorn. Lyfte ventilkåpan och kollade stötstänger och ventiler. det såg riktigt ut. provade starta motorn igen, den startar men låter illa. nästan som ett skrapljud, mekaniskt smällande. Nu är jag rådlös var skall jag börja söka...... micke
-
Tack det var en redig och mycket bra förklarat hur jag skall göra, jag återkommer med resultatet i morgon när jag har följt anvisningarna. Ha de Micke
-
och så har jag mekanisk brytare.
-
Det är en b20 aq 130. Nej jag nollställde inte vevaxeln, vet inte vad det är om jag skall varaärlig. Jag fick anvisning om at se till att respektive märke på vevaxelns kugghjul skulle stämma mot kamaxeln och dess kugghjul, så har jag gjort. Hur nollställer man? Micke
-
JAg har bytt kamaxel , till en d kam. jag har bytt topplockspackning och ställt in ventilerna med ett spel på 0,45. Sen kommer vimed tändning som jag inte kan. JAg har kollat in här på forumet men jag kan detta så dåligt. ( jag kan inte meka så bra heller men är ganska stolt över mitt första kam, och topplockspackningsbyte) Hur ställer jag in tändningen i grundläge? vad är ÖD? 12 grader i förhållande till vaddå? Jag har testat att starta motorn, men inget händer förutom en liten poff ibland. Ändras tändinställningen för att man byter kam? micke
-
det sitter ett fräst spår på kugghjulet som sitter på kamaxeln, men inget på vevaxelns. Min vanliga tur.....
-
tack för tipsen, det är mycket att tänka på, det blev till att demontera startmotorn, jag kan lova att den satt fast ordentligt. JAg har smort nockar och rengjort alla delar. JAg förväntade mig något märke eller liknande när jag skall ställa in kamaxeln i förhållande till vevaxeln. Jag hittar ett märke på svänghjulet som skall sitta p kamaxeln men inget på vevaxeln, är det någon som vet hur det skall vara? Problem har jag, men kul har jag också Micke
-
Vet du hur jag kan låsa svänghjulet, jag håller på att byta med motorn monterad i båten, och jag hittar inget sätt att låsa svänghjulet? micke