PiOh
Medlemmar-
Innehålls Antal
69 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm PiOh
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Har haft båten i 4 år och har aldrig haft detta problem tidigare, även om man gjort varmstarter. Denna säsong har det hänt då man kört, stängt av en timma och legat stilla i rullande i sjö. Annars har det inte hänt. Det är därför jag misstänkte något med tanken och bränsle pickup i tank som "suger" luft. Jag var nere i båten igår och skruvade upp tankpåfyllning/tankmätare. Allt ser bra ut. Provade även att starta motorn med bortkopplad slang från tanken. Den gick i 4 minuter innan jag stängde av på den soppa som fanns i det stora båtmonterade bränslefiltret och slangen mellan filter och motor. Sedan kopplade jag in slang igen. Pumpade ingenting på blåsan och startar igen utan problem. Inte en hostning. Så att det skulle suga luft från pickup kan man nog glömma. Så det lutar åt problem i vissa lägen med varmstart som du säger. Vad är det som har hänt i och med att det uppstår nu? För jag har kört på samma sätt hela tiden, men nu trasslar det.Dessa fixar, vad är det? När motorn servas i höst så får vi se vad felkodsutläsning ger.
-
Hej, Jag har en MV-marin 5700 med en Suzuki DF140. Båda 2007. Under ett par tillfällen har det hänt att bränsle systemet verkar få luft i sig och motorn går dåligt och stannar. Detta händer. Startar och kör, inga problem. Stannar för fiske eller fika och folk sitter i i baksoffa och fören. Båten ligger alltså mer horisontellt och inte baktung. Det går lite sjö så att båten rullar från sida till sida. När man sedan startar motorn är det inga problem, men efter 15- 30 sekunder så börjar den hosta och stannar. Försöker man starta igen så hostar det/spottar och stannar igen. Lösningen är att en person får pumpa på blåsan medans man provar och starta och kör iväg. Efter 5 minuters pumpade medans man kör så blåsan hård igen och man kan sluta pumpa. Det verkar som när båten ligger och rullar så kommer det luft i bränsle pickupen. Om man efter ett tag stannar och provar och starta direkt igen så är det inga problem. När man startar vid bryggan så startar den alltid. man behöver aldrig pumpa på blåsan även om båten legat oanvänd i 2 veckor. Skall tillägga att jag har haft 50-75% bränsle alla gånger det varit problem. ( max är 105 l). Jag tycker att det är knepigt att med så pass mycket i tanken borde aldrig pickup komma i luften. Min teori är att det det är vacuum i bränsle ledningen med motor avstängd. Luft sugs upp i bränslesystemet och flera luft blåsor ligger i ledningen upp till motorn. Är detta normalt? Upplever andra samma sak? Kan det vara något knas med bränslesystem i motorn eller har det med tank/pickup och bränsleledning?
-
Så du har båten som jag köpte 2008. Kul! Som sagt, vi var supernöjda. Den är lätt i fören och har ganska stort vindfång, så att lägga till i sidvind är en utmaning. Man måste ha växel i hela vägen in till bryggan. Man vänjer sig snabbt som sagt.
-
Hej pappadaniel. Var det den i Stockholm, Essingen du köpte? Såg den på blocket ett tag men den försvann rätt fort. Det var en 2008 med ung 130 på motorn. Jag köpte just den ny och hade i 2 säsonger innan den såldes till Stockholm. En kanonbåt som sagt. Helt perfekt som familjebåt.
-
Håller med föregående talare om 59HT är en bra båt. Det är en HT, så den har en överbyggnad som ger resonans. Står man upp så är det mycket tystare. Överbyggnaden gör även att den har något högre tyngdpunkt. Gör att den rullar lite mer om man inte gasar på. Jag har min i Göteborg och körde i början för långsamt. När man lär sig att gasa på så att båten kommer upp ordentligt så går den stabilt och tar sjön bra. Läste även en annan kommentar att man tyckte att båten sköljde över sjö så att det läckte in vatten genom dörren. Då har man varit ute i rätt hög sjö... Det har hänt mig en enda gång när jag mötte en stor bogserbåt som gör DJUPA korta svall. Då doppade nosen i vågen och det sköljde över hela båten. Slutsats, våga gasa på så går den stabilt. Trimma upp i medsjö för att inte dyka. Om det är så hög sjö att man lyckas få sjön att skölja över hela båten. Stanna hemma. Då är man ute i för hög sjö med en 6 meters båt. För oss med 2 barn är 59 HT en guld båt. Ungarna kan ligga och sova i hamn och under färd utan att behöva krypa in i en grotta. Man sitter bra skyddat undet taket om det blåser kallt. Börjar det regna fäller man upp taket men struntar i sidorna. Vi åker till Marstrand ,Åstol eller Rörtången från Göteborg utan problem även om det inte är perfekt väder. Då väntar dom med har styrpulpet eller DC på bättre väder.
-
Har själv ett 3 kg Danfort kopia i min 59HT. Det passar med lite lirkande. Klart bättre en draggen.
-
Hade ni en fin segling? Själv är jag ju motorbåtare numera men fich gasta på Dominant 150 Donna Det blev ju bra med vind till slut och Donnan skall ha mycket vind för att fungera bra. Korr tid 5:07:50. Helt OK med cruising segel och otränat manskap.
-
Det finns massor av svar på dina frågor. Leta efter Bossee kommentarer, han är all kunskaps moder på detta forum och har skrivit om det du frågar. Jag är partisk eftersom jag har Yamarin själv. Men en Yamarin 58BR är en fin båt som passar in på vad du vill ha. Fullservice i GBG kan kosta 10000-20000 / år Då lämnar du den i vattnet , eller dom kommer och hämtar. Kan du tänka dig att åka inåt landet så går priset ner med 50%. Tex Skene järn har ok priser.
-
Någon som kommer att titta på Powerboat worldcup tävling i Göteborg den 7-9 Augusti? http://www.havetsgrandprix.se/sv/ Det skall jag, skall bli riktigt häftigt att först gå omkring i depån och se dom på nära håll och sen hem snabbt som attan och ta båten ut för att se dem tävla. Tävlingen skall tydlingen köras i området mellan svinholmarna och Långedrag. Om man kommer väst ifrån och åker in mellan holmarna och kastar ankar så ser man rätt bra. Om man nu får, antar att det kommer att vara ett stort område som är avlyst. Nån som har mer info?
-
Ensam i båten. Halv tank. Har lite förtöjninggods ankare och annat plock. Men det kompenseras nog av att i testerna är dom 2 pers. Hissning vet jag ej. Originalmonterad motor av yamahacenter. Originalprop, black steel. Skillnaden måste vara bottenfärgen samt att det är ett tunt slemlager på botten. Trodde inte att det skulle göra så mycket men det gör det tydligen. Blir till att tvätta av med en svamp vid nästa badtur och se vad det gör.
-
Hur gör ni andra med båt i saltvatten för att få en riktigt slät yta på bottenfärgen? Jag tittar i yamaha körfakta och min 59HT skall göra 35,5 knop vid 5600 rpm. Min båt har legat sedan slutet April, målad med International trilux. Det är lite slem på botten men ingen beväxtning. Ligger i Göteborg. Igår var en fantastisk kväll, hela havet var i stort sett spegelblankt. Tog en tur och låg på max en stund. Trimmade och trimmade men kom upp i 35 knop på 6000 rpm. Då är det precis på gränsen till kabvitering med trimmet högt upp. Vid 5600 rpm gör den 33 knop. Enda skillnaden måste ju vara botten. Yamahas tester är säkert med väkldigt välvaxad botten. Eller kan man lita på dessa körfakta. ?
-
Jag tar bort bakrutan och sidorna, fäller sen ner det som är kvar i garaget. Tycker att det är lättare/går fortare. Rullar ihop rutorna och stoppar i stuven så får dom inga veck.
-
Är man seriös så håller man inte på och jiddrar om att båten är 3 år nyare än vad den är. Den dag något skulle trassla så kommer han inte att vara så intresserad att hjälpa dig. Det finns många båtar til salu. Lämna den försäljaren och leta upp någon vettig.
-
Jag gjorde på liknande sätt som Jugge på min HT, satte dock givaren längre bak, dikt an mot tanken. Limmade fast 3 träribbor för att kunna bygga upp en hög med SIKA. Sedan pressa ner härligheten i guckat. Jag fick såga bort en del plast på givaren för att luckan över tanken skulle passa. Nu ritar den fina botten kurvor i 30 knop.