Tabman
Medlemmar-
Innehålls Antal
27 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Tabman
-
Placering
Fänrik
-
Hej, i ett av dessa inlägg har jag också klart och tydligt talat om vem jag är. Min avsikt är inte att göra reklam utan bistå med hjälp, mitt senaste inlägg var ogenomtänkt och onödigt alla tillverkare drabbas ibland av dåliga batcher. Ibland när jag bistår med info eller ren hjälp så är det tyvärr oundvikligt att nämna mitt varumärke för att det skall bli korrekt. I ett av mina inlägg har jag gjort reklam för 2 hydrauliska och 2 elektriska tilverkare av trimplan med respektives varumärkesnamn för att underlätta för den som frågat, så jag försöker hålla en neutral linje så gott det går. Den listan du frågar efter går inte att posta i detta forum och skall inte heller postas här jag pratar om flera tusen båtbyggare. Hoppas du är nöjd med mitt svar.
-
Som sagt, det finns en bra anledning varför mer en 70% av alla båtbyggare av väljer hydrauliska Trimplan
-
Klart att man skall ifrågasätta finns ju ingen som är ofelbar. Så stora plan som möjligt är en generell rekommendation för då vet jag att jag alltid har gett kunden korrekt information oavsett priset. Jarb (amiralen) vet vad han pratar om så jag behöver inte kommentera motstånd i vattnet. Troligen har han nedvikta kanter Sport tabs M80 eller M120 vilka skapar ett extra lyft och en tunneleffekt som ger mycket god stabilitet vid höga och låga farter.
-
Hej, kolla längden på slangarna, de skall vara lika långa.
-
Hej om du går in på hansenmarine.se så hittar du rek tabell för både självjusterande och hydrauliska trimplan. Du kommer alltid att bli nöjdare om du monterar justerbara trimplan, då är det du som bestämmer hur båten skall uppföra sig oavsett. Med 20 års erfarenhet av trimplan rekommenderar jag inte hydrofoils av egen upplevd erfarenhet. Lycka till.
-
Du bör alltid montera så stora trimplan du får plats med, ju större desto nöjdare kommer du att bli. Drev/utombordare, du bör ha 20cm fritt från mitten på drevet, sedan ha 2-3cm från ytterkant/sidan på skrovet, den ytan som återstår kan du montera trimplan på. Varför kan du inte använda de planen du har och bara köpa cylindrar /pump / motor. Det finns 4 riktigt bra tillverkare av trimplan Hydraliska Bennett & Insta Trim, Elektrisk Lectro & Lenco, rent generellt fungerar de elektriska bra på båtar som trailas där båten inte ligger i vattnet hela tiden. Sedan bör det finnas en mycket bra anledning till att mer en 70% av världens båtbyggare av fritidsbåtar monterar hydrauliska trimplan. Tabman
-
Hej, Skruva inte isär cylindern förrän du köpt nytt övre cylinderfäste kostar 215:-, i satsen ingår en halvmåne som du klämmer fast om kolvstången så inte fjädern löser ut när huvudet skruvas av. Finns en enkel monteringsanvisning att följa. Tabman
-
Rent statistiskt sett fungerar elektriska & hydrauliska trimplan lika bra under det första året, därefter börjar de elektriska fallera. Mer en 70% av alla båtbyggare monterar hydrauliska trimplan. Det finns en anledning till detta. Hydraliken slår elen när det gäller kvaliten, exempelvis det finns inte ett flygplan som skulle kunna lyfta om inte hydraliken fungerar.
-
Här står 2 olika skolor mot varandra ett 50 årigt beprövat koncept som används av mer 70% av alla båtbyggare i Världen mot ett nytt system QL Inteceptorer. Elektriska system har sina för och nackdelar liksom Elhydrauliska har. Den största skillnaden mellan QL Inteceptorer är att från början är det inte ett trimplan utan stabilisatorer för högfartskatamaraner, monterade akterut på sidorna som fälls ned när man går i högre sjö för att inte fartyget skall skära i vattnet. Efter detta har man utvecklat iden och genom att fälla dessa rakt ned på akterspegeln skapas lyftkraften. Fördelen med vanliga plattor är att de fungerar i alla farter det gör inte interceptorerna, med vanliga trimplattor får man också en bättre högfartsstabiltet genom att skrovet är förlängt en bit. Om QL är i helt nedfällt läge och man av misstag skulle köra på något kan man räkna med ett hål i skrovet, samma läge men vanliga plattor nedfällde glider det påkörda föremålet oftast på plattan och vidare på sin höjd slår detsönder nedre fästet som är tillverkat för att kunna gå sönder utan att hela kolven går sönder. När det gäller motsåndet i vattnet så blir det större med QL men det beror på hur mycket man använder trimplannen. Av egen erfarenhet har jag märkt att QL Elektriska trimplan är lite svårare att finjustera då inte kulskruven stannar 100% direkt.
-
Har du fått ordning på detta ? Troligen har du glömt att kapa av stålrören till rätt längd 17 cm dessa är nu för långa så slaglängden är redan utnyttjad. Får du någon indikation på instrumentet ? På EIC relät finns 2 korta kablar har du kopplat pumpen till rätt ? skall vara till den längre.
-
Smart Tabs har funnits i många år nu. De är mekaniska och har en typ gasfjäder som sköter om inställningen. Dagens modeller fungerar utmärkt på mindre båtar som inte har tillgång till el eller powertrim. Bäst fungerar de på gummibåtar. Vill du veta mer kolla på www.nauticusinc.com
-
Hej Robban, Vad glad att kolvarna hållit så länge i den miljön de sitter, köper man en ny vitvara eller TV får man vara glad om om grejorna håller i 2 år och de är monterade inomhus i torr miljö, I Sverige finns det ca 20 tusen båtar med Bennett trimplan därav hör man mer om Bennett. Det går att byta ut bara o-ringarna i kolven till en kostnad för under 100:- plus tiden att byta om man inte gör det själv.
-
Ja e dom i aluminium så förstår jag att dom blir deformerade. Alla Bennetts std plan är i rost fritt stål.
-
Har under mina 15 års arbete med trimplan aldrig hör talas om att std trimplan oavsett fabrikat har blivit deformerade utan yttre påverkan av typ is eller att man kört på något. Båtar med maxhastighet mer är ca 40 knop bör däremot inte använda std plan beroende på båtens storlek och vikt. Detta står också i de flesta tillverkares specifikationer. Att rostfritt stål skulle vara mjukt är väl inte helt korrekt.
-
Hej Robban, vad har du för båt ?