Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

2to4stroke

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om 2to4stroke

  • Placering
    Fänrik
  1. Hej! Hur har det gått med köp? Jag har ungefär samma frågor som du och hoppas någon här är kunnig, på Guppa fanns det så många trådar med få svar på varje så jag upplevde det som lite rörigt, även om medlemmarna säkert är mycket kunniga. Kan man ha skotern liggandes i vatten hela säsongen om det är sötvatten insjö med lite dyig botten (den får alltså stå på underredet i sand/dyn) Någon som vet märke modell om man vill ha en som går billigt, billig att serva, inte alls till lek utan endast till transport och anledningen är att jag är så stel och svag så jag inte orkar lyfta motor när jag närmar mig land och har svårt att komma i och ur en vanlig båt/eka.
  2. Tjena! Fick du ngn lösning på det hela? Jag har nämligen själv nästan samma motor, fast 28hk, samma utseende osv, min är tydligen slutet på 70-tal enligt en kunnig kille här på forumet. Jag köpte också min motor på blocket (fast hängde på en liten båt), säljaren sa också att den var i bra form (han sa iofs att motorn var från 1990...), om jag har växelspaken rakt upp så dör motorn och backen går inte i alls utan låter som om man försöker få i backen på en bil utan att trycka ner kopplingen. När jag ska åka framåt måste jag varva motorn till max tomgång o sen snabbt tillbaka med spaken till friläge och snabbt framåt så växeln smäller i annars dör den igen. När växeln väl är i så kan man hålla låg fart utan att motorn dör. Folk luras så mycket dom bara kan för att få sålt verkar det som.
  3. Jag har lagt i båten och redan värmt upp med lite vattenskidor, kallt som 17 men med rätt kläder så går det =) Jag undrar om någon här kan dela med sig av lite råd om systemkameror. funderar på att köpa en för runt 5000kr. Finns det vattenskyddade eller t.o.m. täta systemkameror eller om man tex köper ett hus att ha dom i? Förstår förstås att det blir lite dyrare då men det är ju på sjön man tar dom bästa bilderna eller hur Jag har väl en hel hårddisk full med bilder från förra sommaren, skulle vilja framkalla en del men vet inte vart jag skall vända mig, har hört att man kan ladda upp bilder till något företag som skriver ut på papper och skickar hem, någon som kan rekommendera någon sida på nätet för detta så vore jag också tacksam, googlar man får man ju upp hundratals ser det ut som!
  4. Jag har också haft samma problem med 90hk 2-takt från -99, hade den t.o.m. inlämnad på yamahaverkstad för att lokalisera nummer men trots att dom skruvade loss lite delar så hittade dom inget nummer. Rådet jag fick, efter att ha pratat med bl.a. larmtjänst var att själv stansa in ett nummer som jag kunde försäkra motorn på.
  5. Tack för länken Bo! Det var mycket bätte än den lilla bruksanvisning som medföljde. Dock undrar jag fortfarande över den stora brickan som jag visar på bild som jag tror ska sitta längst in. Jag tycker den verkar gå emot antingen packboxen eller godset runt packboxen? Eller ligger den omärkbart utanför dessa och tar emot på propellerns koning för att hålla packbox på plats kanske hmm? Sätter jag brickan åt andra hållet så går den inte in långt nog. Verkar rätt bricka och plats? Tack igen!
  6. Hej! Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med en sak. Jag har en yamaha 90hk 2-takt från 1998 som ska få en propulspropeller. Det står 18 på bladen och den är inställd på mitten av graderingen, men eftersom det varnar för att motorn kan gå sönder vid övervarv osv så undrar jag om någon har erfarenhet av liknande farkost vad inställningen bör vara för att vara säker? Jag förstår heller inte riktigt varför den stora brickan man sätter längst in på axeln är tandad när den inte kommer i närheten av axelns tänder eller sätter jag grejerna fel. Jag bifogar 2 bilder och hoppas någon har lust och erfarenhet att dela med sig av. Tack!
  7. Får man sticka in med en fundering jag fick när jag läste denna tråd, vad händer om man råkar sätta impellern åt fel håll? Om det kommer stadig stråle hela tiden, kan man då vara säker på att den sitter rätt?
  8. Tackar för synpunkterna! Ja allmäna uppfattning är nog att 50 är för lite. Jag kommer med största sannolikhet klämma dit en 90hk 2-taktare i helgen. Ska iväg och provköra en begagnad yamaha imorgon, hoppas det visar sig under den snabbkontrollen och testkörning, som jag kan göra med min lekmanna-kunskap, om den är bra eller inte, tycker alltid det är nervöst som sjutton sånt här. Skulle vilja kolla slutväxeloljan, men den kan ju vara nybytt, vill gärna skruva loss propellern och snurra på axeln och se så inte blotta ögat kan se skevhet. Men då måste man ju ha med reservdelar, typ saxpinne och oljeskruvspackningar och grejer så man kan återställa igen... Om någon läser detta som är van vid köp kan skriva vad som är brukligt och vad som är för mycket kontroll så vore det skönt till en annan gång. Tack igen!
  9. Hejsan! Jag har en 600kg's sportigare typ båt 5,2m lång som har rekommenderad motorstyrka på 50-90hk. Hur tror ni båten skulle bete sig om jag sätter dit en 50hk 4-takt? Kommer man kunna plana, vilken toppfart är trolig och kommer det ta mer eller mindre bensin än med större motor som kanske snabbare kan dra upp i plan? Jag vill ha 70-75 hk men svårt hitta beg. (vill inte ha äldre än -99 och då är det glest med dom). Tack!
×
×
  • Skapa nytt...