Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025

rolandmusic

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om rolandmusic

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Jag har precis köpt en 630 OC. Återförsäljaren rekommenderade Volvo Penta trimplan, vilket det också blev. Se upp med brytarna dock. De som medföljer liknar rena biltema-stuket. Passar inte in. Jag bytade mina till Mercurys brytare vilka stämmer med de övriga. /Lycka till
  2. Jag vet att modellen ritades 1968-69. Gick i produktion 1970 och tillverkades hela 70-talet och en bit in på 80-talet, då den avlöstes av 535 HT. Jag tror inte man gjorde mer än små kosmetiska förändringar i dess livscykel. På vissa ex är sidorutan delad med en vertikal list. Min är en -76:a och har inte delad sidoruta. /Roland
  3. Tjenare! Jag stämmer helt in med föregående inlägg. Baktung med 3 personer i aktern plus förare. Tar ganska lång tid för att komma upp i fart och plana ut. Jag har ändå en stinkande gammal 115 hästars Evinrude. Då den väl kommer upp i fart är det stötigt värre och smäller hårt. Jag måste dock hålla mig runt 17-18 knop annars sätter den sig i baken igen och börjar asa sig fram. Man vill gärna inte åka under hard top i färd. Kvavt och instängt dessutom obekvämt och ett himla liv från skrovet. Detta utrymme blir lite outnyttjat. Bara jag och sambon i lungt vatten däremot.. då planar den runt 15 knop utan problem. /Roland
  4. Hej alla och tack. Jag hoppas någon kanske har en uppgift någonstans och kanske lägger upp den här på forumet. En pdf orginal broschyr med specifikationer hade varit kanon. Som jag sa tidigare kommer inte upphovsmannen till båten ihåg vad den var godkänd för. Han nämnde dock att han använde en 175 hkr motor i sin egen 530 som presterade ca 55 knop!
  5. Hej hopp! Jag har köpt mig en Örnvik 530Ht från 1976. Det finns ingen uppgift om hkr på blåskylten. Enligt uppgift på internet är de godkända upp till 140hkr. Jag kan dock inte bevisa att det är korrekt. Atlantica säger emellertid max 90hkr. De erkänner dock att de kan ha fel underlag. Jag hade mailkontakt med yachtdesignern John H.V Lindbom, som är pappa till och ritade 530ht nån gång 1968/69. Han kom inte ihåg denna uppgift men rådde mig inte överstiga 140hkr då den lätt överplanar. Atlantica har dock gått med på att försäkra den med den aktuella snurran eftersom den är en gammal Evinrude 115hkr från 1976, men om jag byter motor få jag inte överstiga 90hkr. Har någon här möjligen en valid uppgift om antalet hkr? Tack på förhand Roland
×
×
  • Skapa nytt...