Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024

Link

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Link

  • Placering
    Landkrabba
  1. Link

    Seiwa vs Garmin

    Då jag köpte min båt i höstas fick jag med en färgplotter av märket Seiwa Milennium. Har även kvar den plotter jag köpte till gamla båten (Garmin 420). Jag har en kompis som vill köpa den jag får över men jag kan bara inte bestämma vilken av dem som jag ska behålla. (Inser i skrivande stund att detta är ett I-landsproblem av hög rang...) Seiwan har större skärm men är ca 4-5 år gammal. Garminen som jag har använt en säsong är jag jättenöjd med men den känns aningen liten. Någon som känner till något om Seiwa? Vilken ska man behålla?
  2. Ska kanske tillägga att än så länge har jag inte betalat en krona. Tänkte plocka bort propellern och kräva tillbaka den gamla. Jag måste ju ändå ha rätt storlek när jag väl får ordning på motorn. Vad kan vara skäligt att betala för felsökningen? Eller ska jag bara strunta i att betala? Utbytespropellern vill de ha 500:- för...
  3. Fick problem med min utombordare i somras (Mariner 75 -91). Motorn tappade ork och varvade max 4000. Jag har plockat bort förgasarna för att göra rent, kollat slangar som ser hela och täta ut. Fick även hjälp att kolla gnista och mäta kompressionen på cylindrarna, allt såg ok ut. Insåg att detta reder jag inte ut och lämnar in båt och motor hos en verkstad som finns i anslutning till min båtplats. Efter ca 3 veckor får jag ett samtal därifrån där man påstår att det inte är något fel på motorn. De har då bytt propeller från 17 till 11. Helt plötsligt varvar motorn en bit över 5000 varv men det innebär ju förstås att toppfarten blir betydligt lägre. För att kunna marcha i ca 20 knop måste jag nu hålla fullt och släpper jag på gasen till behagligt varvtal så är det knappt att båten planar. Jag blev uppmanad att komma och hämta båten och känna efter hur den kändes så kunde jag höra av mig ang. betalning. Jag anser dock att problemet kvarstår, detta är bara en nödlösning som har gjorts för att man inte kunde hitta felet. Efter några dagar fick jag ett samtal då de undrade hur det hade gått samtidigt som de säger att detta kostar 4300:- ink propeller byte. (min gamla propeller behöll de) Jag vill själklart göra rätt för mig, men låter detta rimligt? Är det bara att betala och se glad ut och lämna in till annan verkstad. Jag måste ju fortfarande få ordning på problemet. Vidare kan tilläggas att jag varit tydlig från början att jag vill ha prisuppgift innan det görs något som kostar mycket pengar. Skulle vara tacksam för lite vägledning...
  4. Är det någon som vet vad det kan vara för problem med en 2-taktsmotor(Mariner 75 hk -91). Går jättefint på lägre varv upp till ca 4000 varv för att sedan börja rysta och bluddra. Tror att det kan bero på att den ej får tillräckligt med bränsle. Har testat med att byta blåsa anslutning till motor. Tändstift är oxå nya. Har även fått tipset att det kan vara vacum i tanken men luftningen verkar fung. som den ska. Kan tillägga att när jag ska pumpa upp tryck i blåsan så blir den aldrig riktigt stinn. Tacksam för tips...
×
×
  • Skapa nytt...