Fick problem med min utombordare i somras (Mariner 75 -91). Motorn tappade ork och varvade max 4000. Jag har plockat bort förgasarna för att göra rent, kollat slangar som ser hela och täta ut. Fick även hjälp att kolla gnista och mäta kompressionen på cylindrarna, allt såg ok ut. Insåg att detta reder jag inte ut och lämnar in båt och motor hos en verkstad som finns i anslutning till min båtplats. Efter ca 3 veckor får jag ett samtal därifrån där man påstår att det inte är något fel på motorn. De har då bytt propeller från 17 till 11. Helt plötsligt varvar motorn en bit över 5000 varv men det innebär ju förstås att toppfarten blir betydligt lägre. För att kunna marcha i ca 20 knop måste jag nu hålla fullt och släpper jag på gasen till behagligt varvtal så är det knappt att båten planar. Jag blev uppmanad att komma och hämta båten och känna efter hur den kändes så kunde jag höra av mig ang. betalning. Jag anser dock att problemet kvarstår, detta är bara en nödlösning som har gjorts för att man inte kunde hitta felet. Efter några dagar fick jag ett samtal då de undrade hur det hade gått samtidigt som de säger att detta kostar 4300:- ink propeller byte. (min gamla propeller behöll de) Jag vill själklart göra rätt för mig, men låter detta rimligt? Är det bara att betala och se glad ut och lämna in till annan verkstad. Jag måste ju fortfarande få ordning på problemet. Vidare kan tilläggas att jag varit tydlig från början att jag vill ha prisuppgift innan det görs något som kostar mycket pengar. Skulle vara tacksam för lite vägledning...