Gå till innehåll
lördag 30 november 2024

Christian-Craft

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Christian-Craft

  • Placering
    Kadett
  1. Saken är följande: Microbrytaren har varit bortkopplad sedan länge, eftersom maskin varit så fint inställd att den inte behövts (och dessutom bara ställde till med oskick) och det har varit som att veva i ett paket smör när växlarna skall ur. Nu har jag emellertid bytt block och en massa annat och märker att brytaren nu måste dit igen. Problemet som nu dyker upp är att jag inte längre minns vilka strömmar jag bryggade och som egentligen skall brytas . Jag har fått en manual (av Roland, här bland vännerna) för att ställa in själva brytaren, men eftersom sladdfärgerna inte längre verkar stämma överens, så behöver jag således få reda på VARIFRÅN alla inblandade sladdar kommer ifrån och skall till. Finns det någon som assistera mig, åtminstone med några idéer? Någon kanske kan ta en kik på sin Mercruiser? Tack på förhand, //Christian-Craft
  2. Inte för plåtarnas skull, rostfritt rostar ju som sagt inte. Vad denna metallmassa skulle kunna påverka de galvaniska strömmarna vet jag inte. En idé kan ju vara att länga en kik på zinket på drevet och se hur det ser ut nu och stämma av det efter ett par veckor i sjön.
  3. Diametern går säkerligen att variera också. Kolla vad du har för tum och stigning och ring sedan, som presumtiv kund kanske, till exempelvis Propellertrim (Tel: 08-669 01 05) så kan de säkert komma med ett förslag. Det där med propellrar är skitsvårt och kräver många gånger att man provar sig fram. Ett tips från en proffsfirma som Propellertrim bättrar i alla fall på oddsen att hitta rätt. Sedan får du ju också komma överens med dig själv vad du vill få ut. Snabbt ax, hög toppfart, kraft, etc... Inte alltid kanske bara varven på mätaren.
  4. Det framgår inte om du själv haft motorn till att maxa de varv som specifikationen säger, vet du om den någonsin gjort det? Jag skulle nog ändå sätta en liten peng på att propellern kan vara en orsak, även om den är original så att säga.
  5. Bara att beklaga det inträffade. Gjorde en liknande miss och provade att försegla den klibbiga ytan med olika vaxer (typ bil-/båtvax). Fungerar ett tag, blir halt som tusan och får göras om. Har svårt att svara på om vaxet mättar galonen med tiden, eftersom jag valde att klä om. Min uppfattning är att äldre galon tenderar att klibba i större utsträckning än ny, varför flera säkert nått vettigt resultat på nyare. Jag skulle dock aldrig prova. Något jag senare provade på den nya galonen var Biltemas boat cleaner. Något så in i hilvitte bra, trots mina bottenlåga förväntningar på produkten. Deras galonrengöring funkade inte lika bra. Soffa och ryggstöd var hyggligt nergrisade efter motormeck och blev i stort sett som nya. Jag skulle nog slå en signal till firma som säljer en del galon, typ Galantplast i Göteborg, och höra om de har något tips.
  6. Den stora kabelhandsken (med en drös kontakter i) har av erfarenhet spelat en del spratt. Också värd att slänga en kik på.
  7. Skurit? Går den inte runt alls? Kylsystemet är ju slutet och impellern sitter väl i drevet, så om det luktar jättemycket gummi i motorrummet känns det nog mer som ryckdämparen i mina öron. Har motorn gått helt torr efter att impellern lagt av, så hade nog hettan slagit emot dig och motorn knäppt ordentligt av värmen. Har råkat ut för det själv. Har en god vän som överlastade sin DC och där gick ryckdämparen i propellern (som ibland också/eller finns där) åt skogen innan drevet skadades av belastningen, precis som man hoppas.
  8. Sitter lite med samma problem och har provat i stort sett allt, inklusive att helrenovera förgasaren och har få grejer kvar att prova. Det som jag precis hittat är att kompet i en av cylindrarna är lååångt ifrån vad det borde. Detta ger då finfin gas i friläge, utan belastning, men visar sig vid belastning. Dåligt komp beror ju ofta på otäta kolvringar eller någon felaktighet i ventilerna. Kan också vara topplockspackning etc. Testa kompet och gör ett vacuumprov.
×
×
  • Skapa nytt...