Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024

nydolf

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om nydolf

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Då gör vi ett nytt försök och förklarar. Ja, bryggplatsen är begränsande och fem meter är ungefär vad vi pallar med. Längre än fem meter känns också onödigt stort i sjön vi tänker ha båten. Upp till fem meter är båten också överkomligt hanterbar på land vid upptagning och ev. transport med de hjälpmedel vi har att tillgå. L
  2. Sorry, var lite otydlig där. 70 hk på en 4,5 m båt - ja då är det nog en stor motor på en liten båt. Jag undrade mest vilka båtar i den klassen som fixar så stora motorer. Jag, min svåger och min far behöver en ny båt. Min svåger vill ha den till vattensport, farsan vill fiska och jag vill bägge delarna så vi hade tänkt oss en styrpulpet i 4,5-5 m-klassen. En Buster RS hade ju varit lämpligt men då jag kollar runt lite så har de flesta båtarna i den längdklassen en maxmotor på ca 40 hk. 40 hk är lite klent för vattensport tycker jag även om storleken på båten är perfekt för det fisket vi bedriver. vi behöver komma upp i en 60-70 hk för att kunna känna oss trygga med tanke på vår viktklass beträffande vattenskidor och dyl. Många har talat sig varm och rekomenderat just Ockelbo b16 som en bra båt med bra mototrkapacitet. Vad finns det mer i samma klass? L
  3. Kamrater Tänkte köpa en styrpulpet 4,5-5 m, och har behov av en liten båt som klarar stor motor. Hur ser det ut, vilka modeller klarar större motorer? Har sett att de flesta båtar i den längden rekomenderas för 40-70 hk som max. Några idéer och förslag? L
  4. Håller på att jaga konstruktionsritningar till Flygfisken och snubblade över en fin bild på den sällsynta Svärdfisken. Bilden är från 1962 och visar en storebror till Flygfisken, kallad Svärdfisken, som lanserades just 1962. Den tillverkades i två versioner, dels öppen och dels med hardtop. Den var 4,8 m lång, 1,9 bred, vägde 300 kg och kunde förses med såväl inom- som utombordsmotor på 40-75 hk. Liksom Flygfisken hade den inbyggda flyttankar som gjorde den osänkbar. Nån som har sett den förrut? Senast ändrad av nydolf | 06 mars 2009 | 21:45
  5. Det är mycket riktigt inte en flygfisk. Flygfisken har mycket större vingar men mindre sittbrunn som vi kan se på bilden föregående talare visar. Jag tycker det ser ut som en liten Ockelbo.
  6. Är det nån som har mer info om Flygfisken? Broschyr, produktbeksrivning, hemsida etc?
  7. Ska den väga 80 kg i tomvikt?! Då har jag mycket mer vatten i min än jag trodde. Den väger alla gånger 150 kg idag.
  8. Jag har inte mätt upp den ännu men uppemot 30 knop ska den nog gå, men jag bör nog göra lite justeringar först. Motorn är nedtiltad för att kunna dra vattenskidor och utan vattenskidor blir den förbannat vinglig då. Ska föröka få ur allt vatten mellan skroven också. Ny durk och nytt skum ska nog få ned vikten på båten ordentligt. Kanske en ny akterspegel också. Det blir förbannat bra fartkänsla med sån liten båt och så nära vattnet - som gocart ungefär. Den planar på ett litet kick. Hur fäster man hydrofoilen på motorn, tex den jag hittade här ovan?
  9. Den är rätt vinglig och stötig. Minsta lilla våg slår förbannat hårt i skrovet så att förstärka den är nog ingen dum idé. Med vinge menar du då en trimfena eller hydrofoil eller vad det nu kallas. En sån här: http://www.byggplast-batprylar.se/Article.aspx?ArticleNo=7110 Senast ändrad av nydolf | 24 februari 2009 | 12:58
  10. Ja den är alldeles för liten för vattenskidor. Med en tung åkare så dras ju båten nästan runt i kurvorna. Däremot duger den till att dra nån liten tube med ungarna på.
  11. Hej Har en lite nätt sportbåt - flygfisken - på 12 fot. Jag har en 40 hästars Mercury på den idag och det går rätt hyffsat snabbt. Undrar nu hur stor motor man kan ha på en sån här liten båt? Vi förökte dra vattenskidor med den i somras vilket gick om än väldigt tungt. Vad begränsar motorstorleken på dessa båtar?
  12. Hur mycket rev du upp av golvet? Sitter det skum hela vägen mellan skroven från aktern till fören?
  13. När man river sitt eventuella skum, måste man dela på skrovet och däcket eller räcker det med att såga bort innergolvetoch ta bort skummet på så sätt? Sitter det skum i hela bottenskrovet?
  14. Tack för tipset. Det vore bra om den blev lite lättare. Vi drog lite vattenskidor med den i somras vilket gick om än lite trögt, så varje extra knop är välkommen. Om jag nu lyckas få bort det mesta genom att såga eller borra upp ett hål på lämplig lågpunkt och dränera ut vattnet, kan jag sen täta sprickorna i golvet även om inte allt vatten är ute?
  15. Tjena Är en nybörjare och helt novis på det här med båtar. Fick en liten knappt fyrameters sportbåt förra sommaren - Flygfisken - som jag gissar är ifrån tidigt 70-tal och gjord i plast. Den flyter och det är inga hål i ytterskrovet men golvet i innerskrovet har dock spruckit och när man trycker lite lätt så kommer det ut vatten. Har en 40-hästars motor som fungerar alldeles utmärkt och båten går rätt fort, men jag misstänker att det finns en hel del vatten under golvet och nere mellan skroven. Hade inte tänkt lägga särskilt mycket tid och pengar på denna båt men vad bör jag göra? Hur kommer jag med minsta möjliga åtgärd åt vattnet under golvet? Är det lönt att försöka få bort det? Hur ser det ut under golvet, jag menar vad finns mellan inner- och ytterskrov? Är det där skummet alla pratar om finns? Vad händer om jag bara tätar sprickorna i golvet utan att ta bort vattnet? Kanske dumma frågor men är som sagt helt novis. Senast ändrad av nydolf | 23 februari 2009 | 16:03
×
×
  • Skapa nytt...