Hej alla! Har precis skaffat beg Bayliner 2858 (1999:a). Lät ett varv göra service och byta bälgar innan jag sjösatte. Motorn är en en färskvattenkyld 7,4 L Mercruiser V8 MPI med Bravo 3 drev. Hade hoppats på att det skulle vara bara att köra sen men nu är det lite problems. Märkte först att det kom oljefilm på vattnet när jag startade motorn eller la till. Tänkte att detta kunde vara rester från vinterkonservering, nyservat drev, etc. Men nu i helgen märkte jag att oljetrycket var lägre än sist och när jag kollade stickan var den i princip torr. Det lilla som syndes längst ut/ned var dessvärre grumligt också. Fyllde på ca 4 liter innan nivån kom upp dit den skulle. Märk här att jag kört ganska lite, max 5h. Typ en liter i timmen rakt ut i naturen m.a.o. Inte vad man hoppats på, men problem är väl till för att lösas som klyschan säger. Så: 1) det kommer vatten i oljan, och 2) oljan verkar gå ut med avgaser och kylvatten. Vad göra?? Finns oljekylare på dessa modeller har jag fattat. Är en trasig/läckande sådan den mest troliga orsaken? Eller topplockspackning? Har inte kollat det slutna kylsystemet, men felet borde väl vara någonstans i anslutning till sjövattenkylningen? Vilka delar kyls av sjövatten på en färskvattenkyld motor? Hoppas detta är något jag kan meka själv för alla varv och reparatörer i Stockholmstrakten är väl fullbokande t.o.m. september...