Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025

Robban_1985

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Robban_1985

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Båten är nu inne på reperation, Tog själv av startmotorn, den var rensad. Det oljud som vi trodde var klaffarna var...SVÄNGHJULET som var löst, glappade några millimeter. tur att det inte lossnat helt. Tydligen så har jänkarna som satte ihop motorn i usa tabbat sig med skruvarna, glömt locktite eller slarvat med momentet..Så har vi kört med båten en hel säsong nästan i tron att det var dåliga klaffar iochmed det metalliska oljudet på tomgång. Vi får hoppas att inget allvarligare har hänt, såsom krökta stakar osv..ingen bra start på denna sommaren. MEN vi kan väl säga att det var tur i oturen, hade inte det kommit glykol i cylindrarna så hade vi väl antagligen gjort massa jobb i onödan för att byta klaffar, och sedan tro att allt var bra, och sedan sjösätta och köra med löst svänghjul...och det hade nog vart ännu värre om det lossnat. Mvh Robban
  2. Vad brukar ge sig först, kuggarna på startkransen(svänghjulet) eller kuggarna på startmotorn?
  3. Lyfter lite..börjar bli lite desperat
  4. Hej!, det verkar som vi gjort ett stort misstag vid konserveringen, fyllde på glykol vid den översta dräneringsskruven vid limporna, resulterar detta verkligen att det kommer ner glykol i cylindrarna? Iaf, motorn går att dra runt för hand åt ena hållet, men EJ åt det andra hållet! ska det vara såhär? remmen slirar på vevaxelhjulet när man försöker dra runt åt det tröga hållet. Kan det vara startmotorn som spökar som försöker starta åt fel håll eller är hela motorn skrot? motorn går runt på startmotorn utan några stift på hur fint som helst, men när stiften är på så går det inte, startmotorn bara slirar tacksam för lite tips mvh Robban Senast ändrad av Robban_1985 | 04 maj 2009 | 13:44
  5. Hopp då har jag haft av stiften och konstaterat att det är glykol i cylindrarna... vilken bra start på sommaren..vad kan ha hänt?
  6. tack för tipsen, kan kanske även vara så att kolvarna rostat fast och går trögt så inte startmotorn orkar? ska testa att ta loss stiften och kolla så att motorn går runt rikigt först.
  7. Löset det med att svänga max o ta ut själva bälgen från sidan gick på 10min hoppas det går lika lätt att få tillbaka det
  8. Hej! nu efter vinterförvaringen skulle jag testa att starta motorn, första försöket så gick motorn runt men märkte att det var dålig kräm i batterierna, när jag väl laddat upp dom ett tag o skulle testa igen så verkar startmotorn bara slira, motorn verkar låst och går inte runt alls, ungefär som att du vrider på nyckeln när motorn redan är igång, vad kan ha hänt? borde batterierna laddas mera?, banka till startmotorn lite lätt? Verkar så konstigt iochmed att motorn gick runt på första försöket men ej när jag laddat batterierna. motorn är en Vp GXi v8 270hk från 2002. mvh Robban
  9. Hej! måste byta drivknutsbälgen på mitt SX drev från 02, någon som har ett tips hur man går tillväga, drevet är redan av och ser trångt ut att komma åt slangklämman, har läst i en annan tråd att man kan vinkla lite olika för att komma åt, men någon som har ett konkret förslag? tacksam för svar mvh robban EDIT: måste pivothuset demonteras? Senast ändrad av Robban_1985 | 30 april 2009 | 13:52
  10. Hej! har börjat skruva lite grann men inte fått av allting, har kollat igenom alla spränskisser vad gäller 5,0 Gxi men ja hittar inte nånting nyttigt tyvärr, gör jag detta förgäves kanske.. kan inte tänka mig att det är nåt annat som gör detta oljud..
  11. hej! finns fina eftermarnadssprut om det är det du är ute efter, där du kan mappa motorn själv, där finns digitala mätare för precis allt som händer med motorn, kör själv Nira i3 i min saab 9000, där man kopplar in laptop och mappar motorn medans man kör, där visas allting i analoga Eller digitala mätare på skärmen. vet inte om det är just detta du är ute efter? mvh robban
  12. Hej! tack för ett grymt bra svar! helt sant att det inte kan vara stödlagret iochmed att det inte belastas, enkelt tänkt nu i efterhand. Nu behöver jag lite svar här bara, är bilmekaniker och kan skruva motorer, men båtmotor-termer, bockhorn?, knä? L-rör? förklaring tack vet ju vad limpor osv är, vart alla saker har för funktioner men just benämningen på dessa så man inte skruvar fel! Det med avgasbälgarna, så finns det ju avgasbälgar med och utan klaffar, det var därför jag tänkte att dom måste sitta i avgasbälgen, men man kan tydligen köra dubbla eller ska det bara finnas antingen i avgas-bälgen eller bockhornet?.. PS. Motorn är en Vp 270hk GXi med Sx drev 2002. tack tack! /Robban
  13. tack för tipset, men kan någon svara på detta då kanske?: på tomgång så hörs ett rätt kraftigt slammer från drevet, har läst att det är klaffarna som kan göra dessa missljud, för ljudet försvinner helt och hållet så fort man varvar upp motorn. Hade loss hela drevet nu för vinterkonserveringen, plockade av allting, drivaxel m.m. körde motorn på land och lätet var fortfarande kvar, så man kan utesluta nedre delen av drevet. kollade även in i avgasbälgen men såg inte någon slags klaff där, kan stödlager orsaka ett sånt här missljud? Någon som har några tips vad det annars kan vara? tack tack mvh robban
  14. Avgasklaffarna, dom som förhindrar vattnet att åka in i motorn
  15. Hej! jag undrar vad klaffarna sitter och hur lätt dessa är att byta på ett SX drev från 07. Det slammrar om drevet på tomgång och vet efter lite efterforskningar att det måste vara dessa som gör detta fenomen. Inte långt kvar nu, längtar redan till sjösättning tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...