Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025

kebne

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om kebne

  • Placering
    Kadett
  1. Mercury ägare: Kasta inte in handduken! Har nu lyckats få lös växelhuset och det tack vare bland annat tråden på http://forums.iboats.com/showthread.php?t=113761&highlight=screaming at lower unit Först: Jag kan inte hållas ansvarig för eventuella skador som uppstår ifall man följer mitt tillvägagångsätt. Jag kapade av pinnbulten ca. 2 cm ovan kav.plattan genom att sätta vinkelslipen till riggen. Dock satt växelhuset fortfarande fast i framkant. Som jag skrev tidigare så vände jag ju upp och ned på motorn och sprayade in crc 5-56. Fast jag insåg att favoriten 5-56 egentligen inte är särskilt effektiv om man jämför vad folk tycker. Så jag införskaffade Omega 636 krypolja. Under nästan 2 veckors tid tömde jag i mer än en och en halv sprayflaska i riggen samtidigt som jag bankade på riggen emellanåt (vibrationer = positivt för krypoljan). Idag så vände jag motorn rätt och byggde upp en jigg bestående av 45x45 imp virke som jag pressat ihop mot riggen ovanför kav.plattan med skruvtvingar. Därefter tog jag en dead blow hammer 3lb. En plastklubba och slog framför riggen. Viktigt här är att man inte låter växelhuset hänga ned i bak-kant. Jag använde en spännrem för att hålla upp. Och nu hände det märkliga. Växelhuset lossade 1 mm och sedan 2 mm i framkant. Därefter tog jag metallkilar och slog in om vartannat och springan ökade till 8 mm i framkant. Fast nu gick det ju inte att slå in kilarna mer då de var för små så jag hade velat åka och köpa lite större kilar. Men frugan hade bilen på jobbet så jag sågade iordning träkilar av hårt trä. Det var ett misstag! Träkilen deformerades och när man fortsatte slå så deformerades godset eftersom träkilen påverkade godset i fel riktning, dvs. inåt riggen istället för att pressa isär. Så jag fick bryta här. Jag fick cykla till bilen för att ta mig till Jula. Väl där inhandlades en slägga 6lb med långt skaft! Därefter hem och jag föll tillbaka på detta med jiggen. Det visade sig fungera bättre om man byggde jiggen under kav.plattan. Stödd av en kloss så att den inte kan vrida sig när man slår. 4 slag med släggan och saken var biff. Har försökt få väck resterande del av pinnbulten som är kvar i riggen, men den sitter fast-oxiderad. Har använt mig av dorn och hammare... Hade jag fått göra om allt detta så hade jag börjat med att vända motorn upp och ned och spreja i en kryp-olja, låta verka i två veckor. Därefter hade jag vänt motorn rätt och byggt upp jiggen samt drämt på med släggan. Hade den inte gett efter något efter säg 4 slag så hade jag gått in med vinkelslipen i riggen och kapat pinnbulten då den tydligen kan sitta stenhårt. MEN framförallt hade jag undvikit att gå in med kilar som skadar godset. Nu har jag lite huvudbry kvar. Men ett steg på vägen har man ju kommit iallafall. Bilder på alltihopa ligger här Nu tänkte jag som så här att jag måste ta isär växelhuset för att jag ska kunna få bort den lilla bit av pinnbulten som är kvar i växelhuset och för att man ska kunna fixa till godset med svets eller så och slipa plant. Jag skulle förstås kunna pröva en svetstång på pinnbulten. Men om den inte lossnar så riskerar jag ju att skada pinnbulten istället såpass att jag inte kan gänga upp den och få loss den med 2 muttrar påskruvade.. Sedan har vi ju pinnbulten som sitter i riggen. Undrar om inte man skulle gå lös med värme på det området. Tips, förslag?! Senast ändrad av kebne | 01 maj 2009 | 22:24 Senast ändrad av kebne | 01 maj 2009 | 22:54
  2. Okej. Så även om man skulle ta upp en inspektionslucka precis där skarven för spinesen är och värmer med en gassvets för att spränga rosten så skulle det inte gå?
  3. Har testat allt och gett upp försöket att få lös växelhuset. -Testat att vända motorn upp och ned och sprayat rikligt med 5-56 i omgångar över ett dygn och sedan vända motorn rätt och montera i en jigg som fixerat den samt köra med plastbitar inkilade samt domkraft enligt hävstångprincipen. Det enda som ger med sig är aluminiumgodset. Fick ett infall att montera ihop allt och köra i tunna istället för spolmuff, och se då kom strålen igång! Härmed utfärdas en varning för spolmuffar. Läckte friskt mellan växelhus och rigg efter mina losstagningsförsök. Tätat efteråt med kemisk metall. Skulle ändå vilja byta impellern för att veta att allt är ok. Men för denna sommar får jag nog iallafall hoppas att den gamla pumpar på som den skall. Om jag skulle försöka mig på att ta lös detta igen så skulle jag nog göra ett hål/inspektionslucka i riggen för att kunna testa bland annat olika rostlösningar direkt på skarven. Har kollat på riggen men inte kunnat sluta mig till var det är bäst att göra ingreppet. Beror ju lite på var skarven i drivaxeln finns samt var annat jox såsom kylkanaler och avgas-rör sitter i riggen. Om någon vet så är det bara att skriva en rad eller två.
  4. Japp 3 st muttrar är lösa. Växelaxeln antar jag sitter med splines mot växelhuset till och därför tänkte jag att det inte skall behöva lossas någon växelförare upptill. Syns en bit av splines:en på den sista bilden som jag lade upp. Det roliga är att jag visste om problemet med dessa äldre murklor. Fast jag trodde jag hade köpt en nyare murkla än vad det egentligen var. Jag är inne på spåret att fortsätta med att stoppa in mellanlägg och att slå med plasthammare/slägga baktill/undertill för att få hävstångsverkan samt förhoppningsvis minimera risken att slå sönder något. Har även funderat på att sätta domkraften under, men då måste jag få motorn fixerad på nåt vis. Förmodligen en risk att akterspegeln på båten kan gå sönder i extrema fall? Eller tror ni att en båtverkstad klarar det bättre? Senast ändrad av kebne | 09 juni 2008 | 00:01
  5. Hej, jag har en äldre Mercury 20 hästars med 200 märkning på kåpan. Tänkte byta impeller då ingen vatten kom ur skvallerröret vid provkörning på land. Men växelhuset bråkar. Jag får inte väck den! Sitter med 3 bultar vad jag ser. 1 i framkant och 2 stycken där bak, där den ena finns under zinkanoden. I bakkant kan jag få en glipa på uppåt 7 mm men längst fram är glipan 0 mm hur jag än försöker. Jag har testat att hamra på kav plattan men den verkade ge med sig lite så det vill jag inte gärna fortsätta med. Har även testad brädplankor mellan kav.plattorna och hamra in dem men.. Det senast jag gjorde nu var att försöka få upp glipan genom att lägga in plastmellanlägg så långt fram som möjligt och dra åt de 2 bakre bultarna. Funderar nästan på om man måste ta upp ett hål/inspektionslucka i riggen. Har bilder på alltihopa på http://cid-648fede5cdb6e32f.skydrive.live.com/browse.aspx/mercury?lc=1033 Tips någon?
×
×
  • Skapa nytt...