Mercury ägare: Kasta inte in handduken! Har nu lyckats få lös växelhuset och det tack vare bland annat tråden på http://forums.iboats.com/showthread.php?t=113761&highlight=screaming at lower unit Först: Jag kan inte hållas ansvarig för eventuella skador som uppstår ifall man följer mitt tillvägagångsätt. Jag kapade av pinnbulten ca. 2 cm ovan kav.plattan genom att sätta vinkelslipen till riggen. Dock satt växelhuset fortfarande fast i framkant. Som jag skrev tidigare så vände jag ju upp och ned på motorn och sprayade in crc 5-56. Fast jag insåg att favoriten 5-56 egentligen inte är särskilt effektiv om man jämför vad folk tycker. Så jag införskaffade Omega 636 krypolja. Under nästan 2 veckors tid tömde jag i mer än en och en halv sprayflaska i riggen samtidigt som jag bankade på riggen emellanåt (vibrationer = positivt för krypoljan). Idag så vände jag motorn rätt och byggde upp en jigg bestående av 45x45 imp virke som jag pressat ihop mot riggen ovanför kav.plattan med skruvtvingar. Därefter tog jag en dead blow hammer 3lb. En plastklubba och slog framför riggen. Viktigt här är att man inte låter växelhuset hänga ned i bak-kant. Jag använde en spännrem för att hålla upp. Och nu hände det märkliga. Växelhuset lossade 1 mm och sedan 2 mm i framkant. Därefter tog jag metallkilar och slog in om vartannat och springan ökade till 8 mm i framkant. Fast nu gick det ju inte att slå in kilarna mer då de var för små så jag hade velat åka och köpa lite större kilar. Men frugan hade bilen på jobbet så jag sågade iordning träkilar av hårt trä. Det var ett misstag! Träkilen deformerades och när man fortsatte slå så deformerades godset eftersom träkilen påverkade godset i fel riktning, dvs. inåt riggen istället för att pressa isär. Så jag fick bryta här. Jag fick cykla till bilen för att ta mig till Jula. Väl där inhandlades en slägga 6lb med långt skaft! Därefter hem och jag föll tillbaka på detta med jiggen. Det visade sig fungera bättre om man byggde jiggen under kav.plattan. Stödd av en kloss så att den inte kan vrida sig när man slår. 4 slag med släggan och saken var biff. Har försökt få väck resterande del av pinnbulten som är kvar i riggen, men den sitter fast-oxiderad. Har använt mig av dorn och hammare... Hade jag fått göra om allt detta så hade jag börjat med att vända motorn upp och ned och spreja i en kryp-olja, låta verka i två veckor. Därefter hade jag vänt motorn rätt och byggt upp jiggen samt drämt på med släggan. Hade den inte gett efter något efter säg 4 slag så hade jag gått in med vinkelslipen i riggen och kapat pinnbulten då den tydligen kan sitta stenhårt. MEN framförallt hade jag undvikit att gå in med kilar som skadar godset. Nu har jag lite huvudbry kvar. Men ett steg på vägen har man ju kommit iallafall. Bilder på alltihopa ligger här Nu tänkte jag som så här att jag måste ta isär växelhuset för att jag ska kunna få bort den lilla bit av pinnbulten som är kvar i växelhuset och för att man ska kunna fixa till godset med svets eller så och slipa plant. Jag skulle förstås kunna pröva en svetstång på pinnbulten. Men om den inte lossnar så riskerar jag ju att skada pinnbulten istället såpass att jag inte kan gänga upp den och få loss den med 2 muttrar påskruvade.. Sedan har vi ju pinnbulten som sitter i riggen. Undrar om inte man skulle gå lös med värme på det området. Tips, förslag?! Senast ändrad av kebne | 01 maj 2009 | 22:24
Senast ändrad av kebne | 01 maj 2009 | 22:54