Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025

k-wallin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om k-wallin

  • Placering
    Kadett
  1. Yes yes vet det är den monteringen jag har nu , och ytskärande stål prop. men frågan är hur mycket högre jag kan hissa? endast skäddan kvar i vattnet ? = underkant på torpeden i linje med botten ( tänkte kosta på en hydralisk power lift dörför jag undrar om det är någon som har några erfarenheter, annars så får jag prova mig fram )
  2. Tja ! Skulle vilja har så mycket tips och ider som ni bara orkar skriva om racing !! så här långt har jag kommigt ,. Har ett 6meter enkelbottnat sport båts skrov ( ca 300kg) med en 90hk yama på och har precis börjat prova lite köpt rf prop fixat separat kylning och allt det där, men vart lite miss nöjd med monteringen så ska köpa en power lift nu ( har vatten nivån precis ovan för torpeden i plan) och ska även kolla på en lite större prop har 13,25 * 22 nu men undrar hur högt man kan hissa vad är optimala , endast skäddan i vattnet ? men som sagt skriv så mycket ni bara orkar allt av intresse /k.wallin
  3. Hej jag undrar om nogon känner till någon bra sida där man kan hitta info om det gammla sortbåts skrovet joker 16 ,. så som tester med olika motorer etc. tack på förhand
  4. Nu är det fixat :D:D vart aldrig någe diesel eller liknande , och tvcker det läder väldigt osäkert att jumma på hela blocket eftersom det är lackat och även helt i aluninium med kablar och packningar som man måste demontera eller kyla hela tiden ,.. MEN ialla fall så tog jag och förtsatte med min 5-56 i ytterligare 3dagar och dushade på ca3 ggr/ dag och efter lite mer änn en vecka kunde jag jucka lite på svänghjulet så smörjde mer och mer och fortsatte jucka sen efter att jag hade kommigt lite mer änn ett varv så började det att släppa och jag kunde dra runt motorn för hand så gjorde det tills den gick lätt och fint., sedan tog jag ett stålborsts huvud till dremeln och slipade ur allt skit ur kylar kanalerna för att sedan montera nya packningar i helat topppen ( båte kylar packninger och de andra ) och drog allt med moment nyckel. Så nu står batteriet till båten på laddning och imorgon är det pp till bevis men är 99,9999999% säker på att den kommer gå galant MEN tack för tipsen ni som svarade,. bugar och bockar
  5. Hej ! jag har en 90hk yamaha som jag har renoverat efter ett topp packnings ras, MEN nu till frågan när skuruvandet börjagde så gick motorn runt fint och inga problem men nu så har den legat under en tid och då har kolvarna fastnat mot fodret = motorn helt låst kan inte rubba sväng hjulet en millimeter. så jag åkte till macken och köpte (ser ingen korrition lr liknande i cyllingrarna) rostlösning och dushade på kolvarna / kolvringarna ca 2ggr dagligen i 4 dagar resultatet ingen skillnad :S Så nu vänder jag mig till er som har goda tips och råd!! behöver hjälp omgående suget efter att komma ut på sjön är enormt P.S har en tanke på att lägga motorn på rygg och ha i lite diesel i cyllindrarna har hört att detta kan göra undervärk (Bil meckar folk som har tipsat) ÄR detta klokt att göra något dyligt?? D.S
  6. Hej! jag har motrorenoverat en 90hk yamaha under vintern och nu är det dax att fixa ett skrov, hittade ett oldenburg 16 men det såg ut att vara ganska låga bord ( har bara sätt bilder på nätet) på den så jag undrar om det är någon som har några bra erfarenheter om detta skrov??? ( Obs! motorn väger ca 100kilo ) är detta ett bra skrov som klarar lite hastighet så det inte börjar vobbla vid 35kn ? Men är mycket tacksam för allla svar, hare gött Senast ändrad av k-wallin | 05 juni 2008 | 00:37
×
×
  • Skapa nytt...