RasmusR4
Medlemmar-
Innehålls Antal
20 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm RasmusR4
-
Placering
Kadett
-
Hej, jag är sugen på lite nya projekt nu till sommaren så jag har bestämt mig för att renovera och fixa till en gammal ockelbo t14 jag har! Det som är i störst behov av kärlek är akterspegeln som ser förjävlig ut. Min första fråga är hur jag på enlast sett för av den gula överdelen? Antar att det skarven sitter under metallisten. Brukar det vara ihoplimmat eller bör man vänta sig en massa jobb för att få isär delarna? Jag hade även tänkt göra baljan bak vid motorn större så jag kan få på lite grövre motor http://img109.imageshack.us/i/dsc0283j.jpg/ http://img545.imageshack.us/i/dsc0280x.jpg/ http://img833.imageshack.us/i/dsc0281x.jpg/ http://img508.imageshack.us/i/dsc0282pt.jpg/ Jag kommer återkomma med fler frågor allt eftersom! Senast ändrad av RasmusR4 | 20 april 2011 | 16:22 Senast ändrad av RasmusR4 | 20 april 2011 | 16:23
-
Jag håller på att renovera upp en gamma l evinrude 40hk från -76 Allt går som smort fram till idag då jag skulle ge mig på fjädern som rullar tillbaka dragsnöret. Har köpt en ny fjäder men jag förstår inte hur jag ska få på den? Det är så tight och pilligt! Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av?
-
Tack för alla svar. Blir till att rycka bort generatorn imorgon! Tänkte skruva loss startmotorn också och bättra på lite färg och kontaktytor på den också, är det något speciellt man bör tänka på? Sitter bara med 2 bultar tror jag... EDIT: Det var generatorn som spökade!! Senast ändrad av RasmusR4 | 19 maj 2010 | 22:27
-
Kom på en annan grej, generatorn laddade inte när jag testkörde motorn. Mätte över batterierna och fick runt 12,6 även om motrn var på. Jag vet att generatorn är i riktigt risigt skick. Kan detta vara något som tömmer batterierna? Det är ju som sagt bara startmotor och generator som sitter på den kretsen (vad jag vet)
-
Mina bakfulla fingrar som kom åt enter... Tack vare att ni har svarat så kan jag inte ta bort tråden heller...
-
Jo jag antar att det bara är att ta bort en sak i taget som gäller... Skulle det funka att ta amp. mätaren från instrumentpanelen och sätta mellan på startkretsen? Hur är det med 0,37v när förbrukningsbatterierna är frånkopplade? Hur ska man tolka det?
-
Blir snart galen Bytte tändningslås förra året och efter det laddar startbatteriet ur sig. Jag har kollat med voltmätare på tändningslåset och allt verkar vara i sin ordning. Jag får alltid 12v på en kontakt, i läge 2 på on kontakten och i läge 3 på startkontakten. Precis som på det gamla jag bytte från. Var ska jag börja i felsökningen? Kollade med voltmätaren på förbrukarbatteriernas kopplingsplint och fick då 0,37v med huvudbrytaren av?!?! Är detta rimligt? Jag fattar ingenting. På startmotorn får jag 12v från startbatteriet och från startmotorn går kabel upp till tändningslåset. Ska försöka skissa ihop ett kopplingsschema på hur det ser ut nu.
-
God afton. Jag har börjat renovera elsystemet på båten min. Nya kablar är dragna mellan generator och batteri samt batteri till startmotor. Satte även in en huvudsäkring på startkretsen samt ett skiljerelä. so far so good. Mitt problem är gamla kablar som sitter kvar utan att jag vet vad fyller för funktion (om dom nu gör det) Motorn det gäller är en gammal Mercruiser 260 V8 från 1988. Tror att den har suttit i en bil en gång i tiden... I dagsläget ser det bokstavligt talat ut som skit och det är till och med avbrända kablar på motorn som jag inte har en aning vad dom fyller för funktion? Innan jag börjar riva bort allt så skulle jag vilja veta vad det är motorn behöver egentligen för att fungera? Antar att många av de kablar jag inte har identfierat går till intrument som oljetryck, vattentemp etc. (mätarna funkar inte). Hjälp mig med vad som behöver kopplas från batterierna för att få motorn att fungera! Blev ett rörigt inlägg men jag hoppas att någon förstår, ska försöka ta bilder också så ni kan få se eländet!
-
Hej Helt oväntat så handlar denna tråd om motorkonservering... Jag har läst och läst och har koll på vad som ska göras i teorin men det är några saker jag inte fattar; Idag skulle jag tömma motorn på vatten så jag letade med hjälp av en clymer shop manual fram 6 olika skruvar att lossa på. Efter en del pillande med skruvmejsel rann det ut en stråle med svart rostigt vatten. Efter ett tag såg jag att vattnet var blå/grönt och det är det jag reagerade på. Jag trodde att det bara var ett litet slutet kylsystem med glykol i värmeväxlaren och sjövatten som kylde resten :S Är min motor halv-sjövattenkyld? Hur gör jag nu? Motorn är tom på vatten, ska jag fylla upp värmeväxlaren med nytt glykolvatten och sen köra runt motorn kopplad en dunk vatten och sist köra i glykolvatten i dunken när motorn är varm? Motorn är (vad jag vet) en Mercruiser 5,7l v8 260 från -88
-
Det är precis så jag har tänkt göra. Har en stor dunk som är uppsågad i toppen och med slanganslutning i botten som ska samla upp vattnet. Var bara rädd att vattenpumpen skulle vara för klen och inte orka i och med att det blir ett längre avstånd den ska suga vattnet... Har någon tips på var man kan köpa billiga och grova vattenslangar?
-
Det låter som en lösning... Jag har alltså propelleraxel och inget drev så den tar upp vattnet genom ett hål i skrovet under motorn. Skulle kanske gå att lösa med pump mellan hinken/vad jag nu har för att samla upp det motorn spottar ut och sen tillbaka till en stor dunk med slanganslutning som jag redan har. Det skönaste vore om någon vet om det skulle gå att belasta vattenpumpen med en längre slang? Så det blir lite mer som en evighetsmaskin
-
Hello Har en plan på att dra en grov slang från motorns vattenpump bak till avgasrören så jag kan köra runt motorn utan problem på land... Problemet är att det blir en hyffsat lång slang, så jag undrar hur mycket man belasta pumpen. Antar att den är rätt stark men jag frågar ändå... Jag ska alltså köra igenom vattnet som motorn spottar ut igen så det blir lättare vid konservering. Tidigare har jag körd med en öppen behållare och hela tiden fyllt på med vatten från en trädgårdsslang men motorn slukar så mycket vatten när det vore bätte med ett slutet system... Det handlar väl om ca 3 meter allt som allt! Senast ändrad av RasmusR4 | 16 september 2009 | 14:32
-
Bättre sent än aldrig: Enligt vad jag har kunnat googla fram är den från 1976 Model #40604r Finns det möjlighet att hjälpa mig nu?
-
Hej Jag har en ockelbo t14 som jag nu kör med en Evinrude 40hp med dragstart (alltså ingen generator) på... Mitt problem är att lanternorna vill ha ström för att lysa! Fråga #1: Kan man få ut 12 volt ur motorn för att driva 4 lantärnor på något smidigt sätt? Fråga #2: Kan man dra ut mer ström för att tex ladda ett litet batteri? Vore coolt om man kunde ha massa tutor och annat roligt 12v kraffs! Senast ändrad av RasmusR4 | 16 juli 2009 | 15:12
-
Fick tillslut ut ormen, dock utan huvud. Problemet var inte hur jag skulle få ut den utan var den var under durken och i alla så hålrum den kröp runt i. Tillslut tittade den ut med huvet och då högg jag huvet av den med en paddel... Känns lite sådär att behöva döda den menmen..... skepp ohoj