Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025

Thomas141

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Thomas141

  • Placering
    Landkrabba
  1. Thomas141

    motor strul

    För att bli erfaren så krävs misstag, och tydligt är att min erfarenhet nu har vuxit en smula Jag köpte en båt med en md 11 förra helgen, säljaren verkade seriös och båten var fin så jag slog till. Jag är faktiskt fortfarande nöjd trots allt. Jag skulle slussa båten ut till kusten och väl ute på vättern så stack tempen på motprn. Säljaren sa att den var kyld från sjön, jag visste att alla kranar var öppna så jag blev väldigt förvånad. Men det visade sig att säljaren som bara haft båten i ett år ( tidigare ägare sen den var ny) inte visste att systemet var slutet. Vilket var till följd att motorn saknade kylvatten då han hade tömt motorn vid vinterförvaring. Jag fyllde kylsystemet och väntade tills den svalnat och drog i gång. Båten gick som en klocka och jag andades ut, efter 2 dagars helt oklanderlig gång med slussning utan ett enda motorstopp, så började den gå dåligt vid tillslag av växel. framförallt efter att jag stängt av motorn i slussen. vid lite längre gång så gick den bra vid framdrift och vid tillslag men dock något ojämnt på tomgång utan växel. Något som jag inte uppleft de två första dagarna, nästan så att det skulle vara luft i bränslesystemet. Efter som vi ändå var sena så beslutade jag mig för att avbryta och tillkalla en reparatör som fick gå igenom motorn. Han kollade igenom motorn och sa att motorn hade blivit skadad av överhettningen och att fodren behövdes bytas.men egentligen tyckte han inte att det var någon idé utan det var bättre att byta motor. Jag hade i åtanke att jag nog var tvungen att renovera, men kanske inte efter en vecka. Jag känner att det är konstigt att fodret spökar det skulle kännas mer naturligt att det är en packning som gått för annars så borde väl problemet ha uppståt redan från början, han provtryckte inte motorn för han ansåg sig säker på sin sak. Jag hade i åtanke att köpa en utombordare som reserv, köra säsongen och göra en renovering i vinter. Det skulle kännas riktigt surt att ta upp båten för att byta/renovera motor när säsången just börjat. hur skulle ni göra och jag har ni några tips på hur jag kan kolla fall reparatörens åsikt är korrekt?
×
×
  • Skapa nytt...