Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024

RydsHT49

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om RydsHT49

  • Placering
    Kadett
  1. Hade en 25hk på en 3,40 lång forbina bambina, var vi mer än 2 vuxna gick det ordentligt tungt och vi kom aldrig opp i planing. Köpte fenor från just clas ohlson för att den skulle bli lite stabilare (ett av classes argument) båten blev inte ett dugg stabilare men planade betydligt lättare! Har ingen erfarenhet av gummibåtar men det kan helt klart vara värt att prova, investeringen är ju ganska modest
  2. www.safecap.se Borde vara ungefär som en kådis - jobbig att ta på, kletig när den tas av - men den fyller sitt syfte! eller? vad tror Ni? Själv har jag efter att lämnat över en STOR näve pengar inhandlat en ny motor idag... vill absolut inte bli av med den så hela säsongen går åt &%¤))/% ! Självklart blir det nytt motorlås men vad ska man satsa på mer?? Tacksam för tips!
  3. Om det är tändspolen, blir stiftet så nedgånget då?? iof inte oljigt eller så men ganska mycket beläggning...
  4. Jo visst kan det vara det! ffa ett alternativ då problemet kom väldigt snabbt. Enda sättet att kolla om det är kolvringen i nedre cylindern är väl att göra ett kompressionsprov antar jag, var hittar man en kompmätare till så bra pris som möjligt?? Ingen i Norrköping/arkösund/vikbolandet som har grejor och möjlighet att mot betalning ta en titt?
  5. Har haft lite problem med min Johnsson 60 hk 2takt 2cyl och beskrivit det tidigare på forumet. Nu har jag kommit lite längre i felsökandet och problemet har visat sig tydligare. Symptom - orkeslös, dör om ej varv hålles uppe, låter seg. blir SNABBT sämre och sämre för varje gång den har startats sedan uppkomsten av problemet (3 ggr). Bytte stift efter att tittat hur de såg ut, nedre stiftet var riktigt illa därann och var belagt med kraftiga svarta beläggningar ffa sot men även oljigt och små vita prickar. Andra stiftet var ganska ok till färgen men inte perfekt. Problemet kvarstod efter stiftbytet (frånsett att den nu startar på första försöket.) Tror att det kan vara kolvringen som packat ihop, men det gick extremt fort när problemet uppkom så kan det vara något i tändningen till nedre cylindern? Alla ideer och tidigare erfarenheter av problemet samt kostnaden av detta/liknande problem emottages mycket tacksamt!
  6. Har varit ute och tittat lite idag... Stiften är Nr 1 heltsvart och en del beläggning Nr2 Så dåligt skick och så mycket beläggning att jag blev helt ställd, aldrig sett ett stift så nergånget. Stiften byttes i höstas och har en gångtid på ca 10h totalt! Tror jag vet vart jag gjort bort mig dock, konserveringsolja..... Glömde lossa stiften och dra rent, fyllde tyvärr på lite extra i tron att jag var duktig där i höstas... TROR att det är detta som orsakat problemet, kör i ett par nya stift till helgen och håller koll på dem så de är gyllenbruna och fina. Blir även de nergångna direkt måste jag nog bestycka om förgasarna, eller? Tacksam för alla tips.....
  7. Hej! Desperat behov av hjälp! Fick i båten igår, premiärturen igår gick felfritt... har idag varit ute men mest gått mellan några öar i vår närskärgård. Korta turer alltså, på vägen hem gick motorn plötsligt lite segt och mellan 80% trottle och full märktes ingen skillnad, drog ner direkt och tänkte att han måste gå varm. båten dog direkt när jag släppte på gasen, 800 meter från hemma hamn... Motorn utstrålade ingen överdriven värme men var tung att dra runt med startmotorn. Lät den vila och kollade alla möjliga alternativ (som man kommer på i stridens hetta) samtidigt som jag paddlade för glatta livet för att inte hamna i ett skär... Provar att starta efter ca 5 min och efter några försök startar motorn men går tungt, dödar sig själv om man håller under halvgas, får i växel och siktar mot hamn! Kommer nästan fram.... gör om proceduren och motorn som nu går bättre på låga varv funkar såpass att jag kan lägga till. Vad kan detta bero på??? tror inte att det är värme, hela tiden när vi gått har jag haft en stark och fin stråle från kylningen. Däremot har det efter att jag stängt motorn fortsatt trycka/inte rinna-droppa ut vatten, har inte tänkt på att detta har varit innan, kanske har något med detta att göra? över vatten linjen finns även en ventilation/avgas?, där kom det idag ut vatten... såg detta när jag gick in i hamn och har ingen aning om detta är normalt, ev topplockspackning? Motorn, när den gick, låter lite som den blir kvävd från och till och drog man fullt brölade han mest utan att finna kraft? får känslan av att det är att jätte motstånd inne i motorn när man hör den. Mekaniskt ner till propen är allt ok. Iövrigt så är drevet bytt, det sista som hände innan upptagning förra året, samband?? Motorn är en 60 hk Johnson 88/89 årsmodell och har extremt lite gångtimmar, genomgången för ca 1,5 år sedan av båtfirma med bla alla slangar och reglage bytta. Tacksam för alla tips och ideer! Mvh kalle
×
×
  • Skapa nytt...