Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025

frjo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om frjo

  • Placering
    Kadett
  1. Ok då låter jag det va, kör 10-20 Tim per år.
  2. Hur funkar det med diod samma kabel som går till batteriet matar startmotorn också
  3. Efter 2 timmar ligger det på samma. Både ekolod och voltmätarn visar så mycket så det är inge fel på mätningen.
  4. Efter 2 timmar ligger det på samma. Både ekolod och voltmätarn visar så mycket så det är inge fel på mätningen.
  5. Japp elstart på den den är en2007 så det är en modern motor. Laddar batteriet bra. Men jag är rädd att den kokar batteriet. 220 vatt har jag för mig att den skall ge så det laddar på bra.
  6. Rme som tillsätts i dieseln är det som ställer till det. Är en form av vegetabilisk olja. I kombination med vatten så blir det bakterier som bildar klumpar som sätter igen bränslefilter. Den blandningen finns i alla normala mackar på land. På vissa sjömackar går det få utan rme brukar stå skyltar om det. Men på många sjömackar har dom vad jag kallar bildiesel med rme. Diesel med rme i har ingen lång hållbarhets tid, om det blir kondens i tanken så börjas det frodas. Innan vinterförvaring brukar jag knö in så mycket diesel det går och tillsätta bränsletillsats som ska ta dö på bakterier. Har man fulltank så bildas mindre kondens i tanken. Men kan du få tag ren diesel så slipper man oroa sig.
  7. Har en tohatsu 18 HK 4 takt som ger 14.9 v. Är väl lite för högt eller är det normalt med lite högre spänningar på utombordare som har spole. Vad har ni för spänning på era utombordare?
  8. Köpte den på min lokala båtfirma 220 kr tror jag det var. Alla vingarna var av, så torr var min så har du inte bytt så är det nog dags snart. Var lite pilligt att få ihop den mycket lättare på större motorer då får man in hela näven den här var riktig trång när man skulle få ihop växelföraren genom det lilla hålet på sidan som det sitter en gummiplugg på.
  9. Oljebolagen tänker väl inte på båtar. man har inte dom problemen på bilar som har stor omsättning på bränslet året om. Hade båten körts på vintern så hade nog inte dom problemen vart. Men däremot borde mackar som inte har så stor omsättning på diesel ha lätt att få bakterier. Har hört flera bönder som har egna tankar som har haft problem med detta. Finns rme fri diesel att köpa på vissa sjömackar men det är surt att betala 17-18 kr litern när man har motorbåt och gör åt ganska mycket. Sen funkar väl dom där tillsatserna som penicillin, tillslut blir bakterierna resistenta. Under vinterförvaringen så ser jag till att den är fullknökad med diesel då kan det inte bli särskilt mycket kondensvatten i bränslet.
  10. Min sluta kyla förra året så jag fick byta impeller i år så, 24 år höll impellern Då har den iförsig inte gått så många timmar de senaste tio åren. Min är lika lättstartad den, trots att den aldrig varit servad, forfarande inte bytt stift
  11. Mitt waeko kyl får jobba hårt nu också. Är minst 30 grader i båten dagtid och det blir ju inte direkt kallare på natten. Har ingen mätare men jag tycker att den går minst dubbla tiden mot om det är lite kallare ute
  12. Har en likadan fast utan nödstopps snöret på sidan. Den jag har är en 89. tohatsu har tillverkat den till mercury med andra ord japansk
  13. som sagt innan så är vindfånget en stor skillnad på större båtar. har gått från en maxi 77 till en 36 fotare. i kraftig vind spelar vikten en stor roll, en maxi 77 kan man bara sticka ut foten och trycka till om nått går fel. en större båt händer ingenting man måste bara komma rätt från början. blåser det från bryggan så orkar man inte hålla emot båten utan den glider bara ut. Med en bogproppeller blir allting mycket lättare
  14. så har jag det, tanken ovanför vattenlinjen. bara öppna en kran för vid bottengenomföringen så rinner det ut av sig själv
×
×
  • Skapa nytt...