Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025

Bozzeman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Bozzeman

  • Placering
    Kadett
  1. Hejsan, Har också en gammal Trifoil. Hörde ryktas om att skummet i dom drar åt sig mkt vatten med åren. Borrade ett hål i durken och vattnet for upp genom hålet om jag tryckte lite brevid. Tog vinkelslipen med diamantskiva och kapade upp hela durken. Snacka om att man hade extralast i båten. Tog bort allt skum och det blev 16 st plastsäckar fulla. Vikten uppskattningsvis var ca 180-200kg totalt. Detta har man släpat på. Inte undra på att den planar dåligt med lite folk i båten. Det har ju i pricip suttit 3 vuxna passagerare i den. Nu blir det trädurk. Har passat på att sänka den ner till skrovnivån då durken är lite väl högt upp orginal. Har plastat igen hålen för självlänsen, som ändå funkade dåligt. Sätter i en handriven membranpump från Jula istället. Jag förstärkte skriovet med extra lager plast glasfiber samt inplastade längsgående elrör. Om e vecka skall den i vattnet så får vi se hur den beter sig. Har en 25hk Mercury i rumpan men eftersom jag passade på att förstärka aktern när jag ändå var igång och plastade så funderar jag på att sätta dit en nyare 40kh. Återkommer efter provkörningen.
  2. Problemet är att det cirkulerar flera mail som rekommenderar bojkott av olika bensinbolag..... Utan samordning ingen effekt. Vi får nog ta och påverka våra politiker istället. Det är ju skatten som är den stora delen i drivmedelspriserna. Politikerna måste förstå att de skall pressa tillverkarna till snålare och miljövänligare motorer och inte fortsätta straffa befolkningen som inte har något val idag än att ha bil ( i.a.f. om man bor utanför Sthlm). Ställ tex. krav på att en 2 liters bilmotor bara får dra 0,5 liter/mil år 2012, en 1,5liters motor 0,35 liter/mil osv...... Samma sak med andra motorer såsom båtmotorer och gräsklippare mfl. De skall också begränsa giftiga utsläpp på samma sätt. Om tillverkarna inte klarar detta så blir de ej EU godkända och får ej säljas i EU. Gör man på det viset så kommer det bli fart på dom.... De måste ju sälja sina bilar och motorer
  3. HAr en styrpulpet som har självläns orginal. Det är plastgenomföringar som inuti är koniska och det tätar med hjälp av en plastkula i genomföringen. Hoppas att någon kan ge mig tips var man kan hitta sånna? Har inte hittat några ännu var jag än sökt. Snart plastar jag igen hålen i aktern och kör utan självläns.......
  4. Har läst på en del om Trifoil och det verkar som det var skum i skrovet orginal. Ett problem var just att det sög åt sig fukt och vikten kunde öka enormt mycket i en båt. Verkar som de flesta föreslår att ta bort durken och sedan rensa bort skummet och låta det bara vara luft där. Undrar fortfaranad var man kan få tag i en självläns i plast med kula som jag behöver byta ut på min Trifoil. Hoppas ngn kan ge mig ett tips.
  5. Är det någon som vet var man får tag i nya självläns till en Trifoil styrpulpetare eller om det finns genrella självläns man kan fixa till att dom passar? Ringde på en annan trifoil styrpulpetare för ett tag sedan. Ägaren hade fyllt skrovet, Trifoilen är ju dubbelbottnad, med PU-skum. Han sade att han fått mycket bättre flytförmåga och att båten gick lättare i vattnet. Trifoilen är ju också mycket viktkänslig, dock godkänd för 8 personer, och tappar nästan all fart då man har en 25hp på och är 4 pers. Den planar inte alls utan plogar sig igenom vattnet. Han sade att det blivit mycket bättre vad det gäller det när han sprutat in PU. Han hade använt valig PU fogskum som han köpt billigt på Cheapy. Tycker att det låter skumt att ha PU i skrovet. Någomn som vet hur/om dey funkar?
×
×
  • Skapa nytt...