Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

caak

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om caak

  • Placering
    Fänrik
  1. Bra det var något sådant jag misstänkte, är avluftningsnippel det hålet som man ser precis ovanför motoraxeln på bilden? (inte min bild men ser likadant ut). Har du möjligen några tips på hur man gör om man vill prova att trycksätta drev bälg genom luftningsnippel för att kontrollera att man lyckats få tätt mellan drev, sköld och bälg borde ju i detta fall räcka med att få upp ett litet tryck som inte riskerar att bälgen exploderar?
  2. Tack för svaret, får hoppas ompackning bälgbyte räcker. Vad jag kan se läcker det inte in något vatten i båten via skölden så oringarna där borde vara täta.
  3. Hej, Tänkte kolla om det är någon här på forumet som kan svara på följande fråga: Jag har ett 100A drev där jag har problem med vatten i oljan. Drevet är nu inlämnat för ompackning. Innan jag monterade av drevet prövade jag att trycksätta drevet med hjälp av en kompressor och ca 1-2 bars tryck för att lokalisera ev.läckage direkt. Det som då händer var att luften pös ut i motorrummet mellan struten och skölden. Ska det vara tätt här eller behövs det inte eftersom det inte normalt skall vara något vatten i motorrummet? Tittat lite på sprängskisser av skölden och struten för 100A drev och det är en del packningar där men går inte ritkigt att se om det skall vara tätt in mot motorummet eller inte. Senast ändrad av caak | 20 februari 2011 | 11:02
  4. Komperssionsprovare kan du köpa på tex. biltema för 199 kr http://www.biltema.se/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Kompressionsprovare/
  5. Jag hade självklart testat att starta moton och pröva att drevet verkar fungera med växlar, lyssna efter missljud från drev och motor. Kontrollera även oljan i både drev och motor. Att provtrycka drev och göra komp prov på motor är bra men blir ju lite krångligare beror ju lite på hur mycket du betalar för båten och vilken risk du är beredd att ta. Lycka till med båtköpet!
  6. Jag hade nog satsat på paketet från vattensport.nu, tycker det verkar prisvärt för 1400 kr. Obrien är ett ganska känt märke inom vattensport så det borde fungera bra som startpaket
  7. caak

    280 drev

    Om du vill ändra utväxlingen så måste du byta nedre delen av drevet (underhuset) till ett med rätt utväxling.
  8. Kan nu själv svara på min egna fråga, det verkar inte finnas något enkelt sätt att provtrycka ett VP100a drev. Om någon har ett bra tips hur man kan testa tätheten i ett 100a drev så får ni gärna höra av er! Senast ändrad av caak | 02 februari 2010 | 21:15
  9. Hej, Jag funderar på hur man rent praktiskt provtrycker ett VP100A drev när det inte sitter monterat på båten. Om jag inte har fel så smörjs väll drivknuten av olja från drevet på ett 100a drev. Hur täpper man enklast till kring knuten när man ska provtrycka drevet om man har det löst eller behövs inte det? Vad brukar båtservice frimor ta för en provtryckning/vakumsugning av ett drev?
  10. Det är en drevlyft, Vad jag har hört klara den att lyfta upp drevet när du inte kör. Den fungerar inte som en tilt under gång.
  11. Titta på blocket också, har för mig att en ersättningsförgasare till o21 går på ca 3000 kr från forsmarin. Vad är det för fel på din förgasare? http://www.blocket.se/stockholm?q=albin&cg=1080&w=3&st=s&c=1081&ca=11&md=th
  12. Du får köra 20 knop över allt där det inte är hastighetsbegränsningar, kolla på ett sjökort där står det (finns på eniro.se)
  13. kolla så att det inte är bränslepumpen, hade problem med min tidigare i våras på min aq140. Den är enkel att byta/testa.
  14. Du skulle också kunna titta på propellern, du skulle kanske kunna ha en annan stigning?
×
×
  • Skapa nytt...