Gå till innehåll
måndag 23 december 2024

tn105

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om tn105

  • Placering
    Kadett
  1. Jo, jag har funderat på det. Men jag har en Evinrude Oceanpro med separat olja, jag vet inte hur man kontrollerar inblandningen och inte hur man justerar den heller. står inte i instruktionsboken.. Vet någon tar jag gärna emot råd, annars får det väl bli verkstad i så fall.. / T
  2. Tack för bra svar. Då är det nog helt enkelt så, båtmodellen skapar sug och denna motor ryker så pass att det blir som det blir. Nu har jag inte 100' över för ett snabbt motorbyte, så frågan är om det går att lindra rykandet tills vidare. Jag har en Evinrude 115 OceanPro, som jag i övrigt är helnöjd med. Frågan är om oljeinblandningen kanske borde justeras. Har tittat i instruktionsboken men inte hittat något. Någon som vet hur man kontrollerar/justerar? En service skulle kanske också kunna göra susen, samt att jag funderar på om det finns någon 2t-olja som är bättre ur ryksynpunkt? Någon som vet? (kör på Biltemas nu som ska vara samma som Statoil sägs det). Mvh/Tom
  3. Hej, tack för svar! - Jag har haft båten hemma under vintern och bottenmålat etc. Är ganska säker på att skrovet är ok. - Viktfördelning kanske går att optimera, men båten lutar inte nämnvärt.. - Jag var själv inne på att motorn kanske medvetet monterats några cm åt SB just för att motverka sneddrag, men har aldrig hört talas om det tidigare.. någon mer som kan detta? - Trimfenan, jag ska kolla för säkerhets skull Fler uppslag mottages tacksamt.. / T
  4. Jo, jag har gjort så. Och även testat bägge ändlägena för säkerhets skull.. Det är inga stora justeringsmöjligheter direkt på denna motorn, inget hjälper. / T
  5. Hej, I farter under ca 10 knop får jag in en hel del avgaser i sittbrunnen på min Flipper 630HT. Det gäller inte bara i medvind, så jag börjar lura på om det är båtmodellen som ger någon form av baksug, om det tar sig in i ventilationen i aktern, eller vad det kan vara. Jag har i och för sig en tvåtakts Evinrude, så det är klart att man får ta att det luktar en del avgaser, men jag har inte upplevt detta som ett problem i andra båtar jag haft med både äldre och sämre motorer. Någon som varit med om liknande på denna båttyp, eller har någon god idé? :-) Mvh/Tom
  6. Hej! Jag har en Flipper 630 med en Evinrude 115. Ej hydralisk styrning. Jag har nyligen köpt båten begagnad och upptäckt att den drar ordentligt år styrbord. Så pass att jag det kan vara farligt. Trimfenan har jag provat att justera, det avhjälper inte problemet. Då har jag två frågor: 1. Någon som har förslag på orsaker/åtgärder? 2. Vid en snabbkoll nu sist ser motorn ut att sitta monterad några centimeter längre åt höger på akterspegeln jämfört med motorbrunnens kanter. Om inte motorns fäste eller själva motorbrunnen är assymetriska av någon anledning, måste väl detta vara ett felmontage? Eller? Vad innebär detta och vad ska jag göra? Spontant känns det dock snarare som att båten borde dra babord om motorn sitter för långt åt styrbord.. Tacksam för råd och hjälp! Mvh/Tom
×
×
  • Skapa nytt...