Havsbikern
Medlemmar-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Havsbikern
-
Placering
Kadett
-
Någon som kan tipsa om lämplig båtplats för säsongen 2009 mellan Öregrund och Norrtälje till 36 fots segelbåt som sticker två meter?
-
Det känns säkrare att masta av, och avmastning har man ju sysslat med ända sedan fritidsseglingen blev populär. Eller är avmastningen ytterligare ett sådant påfund som egentligen är onödig?
-
Ojdå, glömde detta! Avmastningsproffs efterlyses i stockholmsområdet.
-
Det börjar vara dags att masta av och även i övrigt iordninggöra inför vintern. Jag hade tänkt slippa göra detta själv, så finns det rekommendation av något proffs på området?
-
Jag klättrade upp i masten och kände på instrumentets fäste, som verkade ok, liksom kablaget. Det verkade också vara torrt. Efter att ha köpt och monterat ny givare, verkar allt fungera som det skall. Uppenbarligen fanns felet i givaren. Finns det någon som vet hur det ligger till med garantier? Båten är knappt två år gammal.
-
Ok, tack för tips. Jag skall försöka. Är 556 f.ö. bra att driva ut fukt med?
-
Jag hade liknande problem på en segelbåt jag hade för några år sedan. Masten stod på rufftaket, men maststöttan satt inte rakt under mastfoten utan några dm framför den, vilket orsakat att rufftaket hade börjat deformeras. Problemet löstes genom att stötta rufftaket från insidan rakt under mastfotten med en rostfri platta som var fäst på maststöttan. Jag häpnade över konstruktionen hos denna 70-talsbåt. Varför fanns överhuvudtaget en maststötta när den inte stod under mastfoten?
-
Någon som har erfarenhet av följande problem? Vi har ett vindinstrument från Raymarine, ST 60 . Plötsligt började vindriktningsvisaren visa helt fel vindriktning, vindmätaren verkar däremot ge korrekta värden. Vindriktningspilen uppe på masttoppen vrider sig dock som den skall. Det har inte hjälpt att försöka kalibrera instrumentet. Vilket kan felet vara?
-
Något kryperi av en säljare vill jag inte ha. En god säljare skall kunna ta reda på vad kunden har för behov och vilka resurser denne har att förverkliga det behovet, varefter säljaren skall kunna presentera olika lösningar för kunden för att tillgodose dennes behov. Självfallet är det trevligare att förhandla med en säljare som gillar sitt jobb. Ett båthandlarbolag med säljare som inte kan sitt jobb gör att jag vänder i dörren. Många säljare i båtbranschen tycks, enligt mina erfarenheter, ha missförstått sitt jobb totalt. Hade jag såsom säljchef erfarit att mina säljare skött sig så erbarmligt dåligt, hade de blivit ombedda att söka sig någon annat yrke. Min förhoppning är att fler båtspekulanter börjar utnyttja de enorma möjligheter till prisjämförelser och billigare köp som finns inom EU, inte minst så att svenska företag i båtbranschen lär sig sitt jobb. En kollega i ungefär samma situation provade båthandlare i Finland, med ungefär samma resultat.
-
För att anknyta till debatten om hutlösa priser på produkter som säljs i marinhandeln, vill jag framföra en annan följd av den bristande konkurrensen i båtbranschen. Jag skulle köpa ny båt i våras, och hade omkring 1,5 Mkr på fickan. Jag kollade upp marknaden efter lämpliga båtar, och skickade därefter ut omkring 20 mail till olika båthandlare som utannonserade lämpliga objekt. Jag fick omkring 5 svar. Några svarade att de tyvärr inte hade någon båt för leverans, vilket svar är acceptabelt. En god säljare skall dock föreslå ett annat snarlikt objekt istället. Detta skedde inte, utan jag fick själv fråga. Känslan jag fick, var att jag på något sätt måste kvalificera mig och anstränga mig för att få köpa en båt. Vid kontakt med båtsäljare i Tyskland kom svar inom 24 timmar, artigt skrivna av en god säljare. Båtpriserna var lägre. Man blev riktigt väl omhändertagen, och fick inte alls känsla av att vara ett hinder i jobbet, som jag fick av de s.k. båtsäljarna i Sverige. Behöver jag nämna att båthandlarna i Sverige gick miste om 1,5 Mkr, som gick till båthandlare i Tyskland istället?