Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025

surfer72

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om surfer72

  • Placering
    Kadett
  1. Det funkar inte ännu för mig. Jag fick den till att gå i 1minut på styrbordscylindrar. Har demonterat och rengjort förgasarna (var ok), bränslefilter ok, kollat bränslepumpen igen och inga synsliga problem. Nu blir jag nog tvungen att lämna in den och ge upp denna båtsäsongen.
  2. Nu är läget så här. ...Har nu provat STP cleaner och har definitivt fått in färsk bensin. Men den vill inte gå mer än 20 sekunder om jag inte trycker på blåsan för att hålla igång motorn. Gnista på alla stiften som är nya men babords 3 cylindrar är torra och kalla. Antar att jag måste ta tag i förgasarna och göra rent men finns det något annat innan jag tar upp båten som jag kan testa?
  3. Antar att det funkar så här... Har 6-cylindrar. 3-st förgasare. Den översta förgasaren för bb översta cylinder samt sb överst. Mitten förgasaren för sb o bb mitten o.s.v. Jag kanske är ute och cyklar, känns så hur som hellst
  4. Hade en mercury 100 -91. Den var nästan beroende av 2 4 tror jag det heter. Förgasarrengöringsmedel som finns i båthandeln som du häller i tanken för att få ut fukt, kan vara lite svår att få tag i, serviceställen kan annars ha den. Häll i en flaska när du har lite bensin i tanken så får det bra effekt. Problemet var att jag tankade på en lokal marintapp och soppan var så dålig (troligtvis vatten i), slutade med att tanka där och monterade ett vattenavskiljarfilter så funkade det fint sen. Kondens får man också passa sig för om man har fast tank. Gjorde det ur förebyggande syfte på våren sedan och den nös aldrig mer. /Anders
  5. Hej! Har problem att få snurr på min maskin, den startar gång på gång men går ej mer än 10sek. När den håller på att dö kan jag trycka till på blåsan för att få den att gå lite till. När jag har hållt på så ett tag kan jag känna att babords cylindrar är helt kalla och alltså inte funkat. Dessa problem började efter att någon knas hällt på gammal bensin. Innan hade jag problem med att den dog på högre varv efter ett tag (10min)men startade direkt igen, men kunde köra på 40-50% hur länge som helst. Har därför nyligen kollat bränslepumpen som var ok(kan vara skit i nu), samt bytt blåsa o slangar in. Hittade då kraftig spricka och läckage på oljeslang in som kan ha varit orsaken. Startade och gick kanon på tomgång efter den åtgärden men fick aldrig möjligheten att kolla med en provsväng på högre varv innan den gamla soppan fick den att nysa till och aldrig gå riktigt igen. Har försökt att dränera ut förgasarna på skit genom att lossa mässingskruvarna i sidan på förgasarna. Kom ju bara några droppar. Detta går säkert att göra på bättre sett men hur? Bytt tändstift. Startat på startgas och fått in färsk bensin men 10 sekunder är max. Men varför inte babords cylindrar?
  6. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0187209&path=BRP~A0000008~M0010434~M0010460~M0010461~C0187209&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= Här är svaret kanske? Skruv nr.7 på länken tänkte jag för att dränera.
  7. Hej igen! Har monterat bränslepumpen som inte var något fel på. Hittade däremot ett par ställen som den säkert dragit tjuvluft. Fick igång motorn och den verkade gå fint, såg till att den fick 2% ig sopp dirtekt ifall det skull vara problem bränslepumpen. Hann som tur var inte kasta loss för att testa på högre varv innan motorn dog och det gick inte att få igång den igen, på sin höjd gick den några sekunder innan den nös till. Det visade sig att bensinen jag tagit inte var den färskaste, fick 20 liter blandad av en kompis som han inte hade användning av. Grattis Det gick kanon 3-4 minuter innan den skit soppen kom fram till förgasarna. Känns som det är det. Har försökt att få ut så mycket av den gamla bensinen som möjligt och fyllt på med nytt med lite sprit i, men den vill i stort sett inte tända på annat än startgas i cylinderhuset. Så nu är jag på gång att dränera ur förgasarna eller nåt men vet inte hur man gör. Ska kolla på forumet efter svar, men vet någon direkt hur man gör på denna modellen får ni gärna höra av er. Mvh Anders
  8. Hej, tackar för tips. Har nu tagit isär bränslepumpen. Membranen såg ok ut enligt min bedömning men membranet för färdig blandning var ej 100%-igt så jag ska prova byta det för säkerhets skull. Små små försvagningar kan ses ytterst på diametern men inte genomgående sprickor. Slangkopplingarna kunde vart säkrare utfört så efter jag monterat kan det ha skett en förbättring där. Känns inte som jag hittade felet men det kanske kan vara detta lilla lilla som gör det. Mvh Anders
  9. Hej alla! Är ägare till en Johnson 150 V6 -89. Nu har den börjat bete sig lite underligt och lokala serviceställen har inte tid denna säsongen därför vänder jag mig till er. När jag nu kör i 10minuter på mer än halvgas så stoppar motorn. Men startar omedelbart, kan gasa upp den igen men nu stannar den ganska snart efter ca.1 minut. Nästa gång stannar den ännu tidigare. Men jag kan köra lugnt tillbaka till kaj och den går rent och fint när den väl går. Har provat att pumpa med blåsan (som ej blir mjuk) när jag hör att den vill stanna men det funkar inte. Kan heller inte slå av på gas i detta skede för att motverka att den dör. 2 st portabla tankar till den. Oljetanken är separat i båten så bränslepumpen blandar själv 2%. Jag har bytt bränsleslang & blåsa för att ringa in felet något. Bränslefiltret ser rent ut. Inget vattenavskiljarfilter finns så det är det inte heller. Provat med båda tankarna (med tanke på smuts) med avluftning öppen eller stängd. Är den stängd får jag undertryck i tanken som sig bör så den verkar inte dra tjuvluft. Vad är nu detta för fel? Har det med bränslepumpen att göra eller är att motorn blir varm och något krånglar? Tacksam för alla tips. Pumpen är dyr, 7000spänn. Kan man isåfall renovera den själv? Mvh Anders
×
×
  • Skapa nytt...