Gå till innehåll
lördag 16 november 2024

Wallan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Wallan

  • Placering
    Kadett
  1. Hjälp! Årets sista tur slutade inte så väl. Mitt under gång (10-12 knop, 3000rpm) small det till bak vid drevet och drivningen lade av. Som tur var var det under hemfärd och nästan mitt för hamnen så vi kunde paddla in. Motorn går som den ska men när man för fram gasreglaget händer inget annat än att varvet ökar på motorn. Propellern står helt still och inget verkar hända i drevet. Är det någon som har tips om var man ska börja felsöka? Vad jag förstår finns det bara en brytpinne i drevet och det är den i propelleraxeln som håller fast propellern? Finns det någon mer i själva drevet som kan ha gått? Kan det vara så väl att det bara är nån vajer eller nåt som gått så att växeln hoppat ur och nu inte går i? Om drevet eller nån mekanisk del i drevet hade skurit borde det väl rassla/låta illa eller vibrera? Det handlar om ett 100-drev. (Tror det är ett A) och AQ114/B20. Alla tips om vart man ska börja leta eller erfarenheter av samma fel mottages tacksamt! Senast ändrad av Wallan | 03 oktober 2010 | 20:09
  2. Hej! Har haft problem med en startmotor som inte hakar i utan bara går runt med ett vinande 7 gånger av 10 man försöker starta. När jag nu felsökte upptäckte att den undre bulten som håller startmotorn är lös. Det är trångt men jag lyckades ta ett kort genom att sticka ner en kamera...(se bild) skruven går att skjuta lite fram och tillbaka men det går inte att få loss den eftersom den tar i kåpan på startmotorn. Det känns som startmotorn sitter ordentligt fast när man försöker vicka den med handkraft trots att den sitter i en bult. Tänkte passa på att fråga alla kunniga på forumet: 1. Kan detta förklara varför startmotorn ibland inte kuggar i? (Jag tänker att det måste ju vara ett skapligt moment när starmotorn varvar upp - kan det göra att den hamnar snett och missar kuggkransen?) 2. Ska det vara en mutter på baksidan av svänghjulskåpan som håller startmotorn eller är den gängad i godset? 3. Hur sjutton gör man för att demontera startmotorn? Den övre skruven är svår att komma åt och fördelaren plåten som fördelardosan är monterad i sitter ivägen. Måste jag ta bort fördelaren för att komma åt? Tack för svar!
  3. Hmm, nån firma då? Som åker ut och fixar på plats? (och som vill hålla på med gamla grejer)
  4. Hej! Nån som kan tipsa om bra mek som skulle kunna tänka sig att hjälpa till vid ett motorbyte ganska snart. (b20 i gammal Ockelbo) Jag vill lära mig själv men känner inte att jag vågar ge mig på det utan hjälp och stöd. Självklart utgår ersättning! Båten ligger på land. Kontakta mig gärna på forumet eller på 0734-085652.
  5. Hej! Funderar på att byta en trött Aq95 till en Aq130 för att få en lite roligare sommar. Kan någon ge råd om hur svårt bytet är? Är det bara att plocka ur gamla och lyfta i nya? Ser motorfästen etc. ser likadana ut? Avgasrörets dragning? Andra anslutningar eller kopplingar som skiljer sig åt? Jag hade också tänkt behålla det 100A-drev som jag kör med idag då det funkar utan problem och får gå några säsonger till. Passar det rakt av med utväxling, kåpor, backslag osv? Den nya motorn har tidigare gått med ett 270-drev. Tacksam för svar!
  6. Nu går motorn igen. Tänkte avrapportera och dokumentera ifall någon annan hamnar i samma situation. Jag gjorde så att jag skruvade loss bränsleslangen innan bränslepumpen och ersatte den med en 1/4-tums-gängad slangnippel. Till nippeln kopplade jag slang från en vanlig 12-liters trycktank och pumpade upp tryck med bälgen. Lite startgas och sedan tände motorn och gick bra i 30 minuter tills jag stängde av den. När motorn var igång provade jag att varva ganska ordentligt omväxlat med tomgångskörning och motorn går fint oberoende av varv eller belastning. Det är lite oklart om det är trycket i tanken som trycker fram soppan eller om bränslepumpen verkligen fungerar. Det får dock bli föremål för senare undersökning. Jag känner mig nu relativt trygg att köra de 3 sjömilen till vinterförvaringen på söndag. Senare i höst får det bli rengöring av tanken och nya bränsleslangar så ska det nog ordna sig till våren. Tack igen för goda råd!
  7. Jaha, det blev ett par timmar nere vid båten men inte går den ännu... Jag tömde koppen och bytte filtret. Tog också med en bränsleslang med bälg och en dunk bensin. Skruvade bort anslutningarna till båda filtren och fyllde upp kopparna med bensin genom att pumpa in bensin. Motorn vill dock inte starta för det. Jag tömde också förgasaren och tryckte in lite bensin i den från dunken med hjälp av bälgen. Då startade den direkt och gick fint i kanske 30 sek innan den dog igen. Jag upprepade manövern ett par gånger med samma resultat. Det verkar dock inte som motorn får någon bensin den naturliga vägen. Vidare felsökning av tank och pump får följa men - mitt under arbetet fick jag en idé. Jag måste flytta båten 3 sjömil på söndag för att ta upp den och känner att jag kanske inte löst problemet innan dess. Är det någon som har provat att köra motor från annan bensintank utan att gå via bränslepumpen? Dvs antingen manuellt pumpa upp tryck med bälg eller använda en trycktank/högt placerad dunk med slang till förgasaren. Motorn går ju så utmaningen blir att hålla den med soppa under de tre sjömilens färd. Vore det dumt att prova? - suger förgasaren så mycket själv att det räcker med att ansluta en separat trycktank eller behövs pump/bälg? Tack för svar och råd! P.S. är bränslepumpen annorlunda på marinmotorer eller går det att hitta en billigt på en bilskrot. Funkar det lika bra med en till en B20? Senast ändrad av Wallan | 07 oktober 2008 | 20:48
  8. Tack för bra input - det blir nytt filter och lite skruvande. Jag tolkar svaren som att jag inte behöver tömma hela tanken utan att det funkar med att fylla på med fräsch soppa och köra i lite k-sprit?
  9. Hej! Tacksam för alla råd och tips jag kan få eftersom det börjar bli dags för upptagning och jag gärna vill ha igång min för tillfället havererade båt... Vid den senaste båtturen kom vi inte mer än en halv sjömil från bryggan innan motorn (B18) plötsligt tappade varv och sedan dog. Alla startförsök var förgäves och vi fick bogsera tillbaka. Nu har jag börjat felsöka och kan konstatera: - Motorn tänder och går om man kör den på startgas - Soppamätaren visar mellan kvarts och halv (40 år gammal opålitlig men jag har aldrig kört den så lågt förut) Eftersom motorn ändå tänder gissade jag att det kan handla om soppatillförsel. Jag följde därför soppaledningen från tanken. Precis innanför tankgenomföringen i motorrummet sitter först en bensinkran som är öppen och sen något som jag tolkar som ett bränslefilter. (En cylindrisk behållare med vit övre halva och genomskinlig nedre halva). Det går sedan vidare en slang fram till en anordning som sitter på motorblockets sida. Även här finns en glaskopp som hålls fast av en bygel och hänger under ett aluminiumlock. Jag skruvade loss denna glaskopp och kollade innehållet. (En mer eller mindre mjölkvit blandning av nåt som luktade svagt av bensin som jag tömde ut.) På anordningen som sitter på motorblocket finns en liten fjäderbelastad spak som går att vicka upp och ner. (Manuell bränslepump?). Jag provade att pumpa som sjutton men känner inget motstånd och glaskoppen är fortfarande tom. Jag har också efter att ha tankat och hällt i k-sprit kört runt motorn på startmotor men glaskoppen fylls inte. Puh, nu till mina frågor: 1. Måste man göra något speciellt för att få tryck i bränsleledningen igen efter att ha tömt filtret eller räcker det med att köra startmotorn. (Eller ska man vicka på den lilla spaken tills det kommer soppa - verkar inte funka) 2. Räcker det med att tanka upp fräsch bensin och ha i k-sprit eller är det så illa att tanken måste tömmas för att motorn ska starta igen (100 liter fast rostfri tank) 3. Verkar min felsökning vettig - finns det något annat jag kan ha glömt eller andra teorier om hur jag ska få igång motorn Senast ändrad av Wallan | 06 oktober 2008 | 22:09
  10. Har ett problem som jag tänkte höra om det finns nån klok gubbe här i forumet som kan hjälpa mig att lösa. Har en B18 som tjurar lite när man ska starta den. När jag vrider om nyckeln surrar eller viner det oftast bara i startmotorn. Jag får slå av tändningen och försöka igen och förr eller senare fungerar det som det ska. Kan dock behöva prova upp till 10-15 ggr innan den kommer igång och fungerar som det ska. Har precis bytt startmotor efter att tidigare haft det klassiska problemet att jag ibland var tvungen att knacka på startmotorn för att den skulle fungera... Någon som vet om det finns något man kan göra för att fixa detta och/eller vad det kan vara? Tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...