Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025

Johajen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    30
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Johajen

  • Placering
    Fänrik
  1. Så nu ligger man i sjön igen Får börja med att runda av alla trådar man dragit igång på forumet, tagit imot lite tips och hjälp i en del trådar man startat i alla fall så det får man tacka så mycket för .. Ja efter mycket lång tid så man åter i sjön .. tyvär drog renoveringen ut på tiden osv pga okunskap /tid arbete osv ... Allt började med att nedre ramlager gick åt skogen in med motorn i garaget där fick den stå en tid .försökte få folk med kunskap att titta på den men alla hade ont om tid.In på detta forumet och i panik söka i trådar och dra i gång några st själv .... Så man fick själv ta tag i det med lite tips här i från och en ny hemkommen verkstadshandbok och inga större egna motor kunskaper Men med motorn totalt ner plockad så kunde man lätt se att dom lösa kulorna och elaka märke den lämnat efter sig vara felet .Skuret nedre ram/vevlager .. Och med nytt lager och nya packningar så började man sätta ihop motorn igen allt gick bra till slutet där man lyckats sätta cdi boxarna på fel sida.Med resultat att tändkablarna kom på fel tändstift :och när det fixat sig så startade den på första första försöket och låter nog 50% mindre på tomgång nu och går jämt och fint Så nu har man kört i 30 minuter i alla fall (väder och vind sätter stopp för mer åkande tills vidare) men man hoppas den ska hålla under lång tid nu och att vi snart få lite sommar i sverige igen Så tack alla för diverse tips och hjälp och ha en bra problem fri sommmar nu Mvh/ jo
  2. Så nu ligger man i sjön igen Får börja med att runda av alla trådar man dragit igång på forumet, tagit imot lite tips och hjälp i en del trådar man startat i alla fall så det får man tacka så mycket för .. Nu väntar man bara på att sommaren ska komma igen får summera renoveringen i huvudtråden för som som vill veta mer mvh /jo
  3. Så efter renovering nu så e jag inte fan till att få igång motorn ....Tänkte bara se om det finns lite tips man kan ha nytta av .. Johnson v4 90 hk en 86á (nedre ramlager/vevaxel renovering) gnista kommer , stiften blir blöta och lukta bensin oxå så soppa kommer det .Men inte en host eller fnys Kommer det. Någon som har några ider var det kan vara ? /mvh jo
  4. Håller på att sätta ihop min johnson v4 90 hk 86à efter ett lager ras .. Och min fråga e behöver man kleta in/limma något på packningarna man sätter dit ? har köpt en packnings satts till powerheadet
  5. Synd Fan när man mäter med skjutmått så e dom jävligt lika i alla fall glömt måtten nu dock Men lagret som rasat så står det ndh 3207 och det jag tänkt sätta dit e ju då motsvarande skf 6207 dock kommer jag pilla bort tätningarna då på skf lagret då det inte finns på 3207
  6. Ja den kommer bytas har beställt en komplett packnings sats till powerheadet inklusive tätningar på veaxlen .. klart nu har man låtit tiden rinna i väg sedan man börjat riva så det svåraste kommer att bli att få ihop den igen bara hoppas jag kan använda mig av mitt skf 6207 lager som jag tänkt använda då det låg ett sådant på jobbet
  7. Så nu efter långt och länge.... så e motorn isär och det visar sig vara nedre veaxel lagret som skurit /sprängts Så e det någon som vet var man kan hitta lite packningar /delar osv man vill byta nu när motorn e isär ?
  8. Låter som en bra ide .... Vad finns det mer än bult som kan ta fast i mella powerheadet och övriga delen kylrör elle alxlar eller något eller e det bara in med träkilar nu då och ösa på med smällar ? ingen man riskera att ta sönder då ? Sen den engelska hand/verkstads boken man har lämnar ju lite frågor till en novis tyvär !!
  9. Nä riggen e inte borta ..... vill bara försöka lyfta powerheadet vilket har börjat lossna lite i framkant någon 2-3 mm kanske gör jag fel?
  10. Ja jag hade hoppatsa på det när jag lossade svänhjul och diverse andra grejer för att kunna kika ner mot vevaxlen men där låg inga lösadelar .... så det blir till att riva ner om jag nu får bort den där klumpen någon jä*** gång ja svänghjulet går att snurra med och utan växel i propellern snurra osv .Men det låter som en metallkvarn när man snurrade på svänghjulet .. alla kolvar går in och ut och även när svänghjulet nyper lite(precis innan man e tvugen att lägga lite mer våld på nycklen för att snurra till den igen) så går det att rugga på kolvarna i sidled dock inte in/ut, Ser inga repor i cylindrna så långt in man ser med kolvarna i bottenläge då så eventuell skada e under eller om det e något lagerras på axlen elle någon lös reed del eller annat skit som kan osakar en tvär nypning på tomgång efter 10 sec ... Så hittils har jag dragit bort 6 st långa bult(3 på varje sida) 2 muttrar och 2 bult fram och 3 bultar bak e det någon som vet om det behövs lossas något mer eller hur ska man göra nu ? inte fan behöver man lossa det där böjda plattjärns liknande grejen som kommer ut under kåpan man fäster styrvajen i ? i och försig så sitter den på leden /axlen där motorn svänger runt som växel axlen går i
  11. Svänghjul och startmotor förgasare och all övrig el /elpryla e borta .... gjorde mig en egen avdragare som fungerade kanon ..... lossat 3 bult på varje sida och div fler bult /muttrar som jag tror kan hindra mig från att lyfta motorn ..... kan det vara axel/kylrör eller något annat som kan hindra mig från att lyfta motorn nu eller ? sen pinnen som kommer ut under plast kåpan där man sätter styrvajen i e väl bara att låta va den e ju bultad över skarven i powerheadet ? Då jag kanske forfarande förklarat mig dåligt så tar jag det lite mer : svänghjul rör sig, Bara att 2 gånger per varv ungefär så måste man ta i med mer våld skrap metall ljud uppkommer .. orsak som jag tror e någon kolv ska gå över ett skadat ställe på vägen in/ut ? elller något lager ras på vevstarka,vexaxel elle bottenlagring elller någon annan del som skadats/ kommit löst och kila runt och jävlas ( allt e dock teori än så länge) Så allt som behövs e att jag kan få bort powerhedet/motorn så jag kan öppna upp och se vad som hänt
  12. Ja en johnson v4 90 hk 86á gäller det Allt började med att jag satt i hamn och bytte tändhattar då jag inte tyckte han gick bra startade typ 2 gånger lät han gå i 10 sec varje gång men sista gången tvärnöp svänghjulet .Startmotorn orkade inte dra runt den längre så av med motorn drog loss svänghjulet med kofort och mycket våld låter nu som man slängt in en närva grus/järn bita i motorn .. Började med att ta av topplocket för att titta in cylindrarna ser bra ut så lång man ser med kolvar i kan ju röra svänghjulet med lite våld och skrap (metalljud) ..Då jag kört i typ 20-30 minuter i sommar med denna soppa med olja i då vro e ur kopplad .. så tycker jag det skulle vara konstigt om den e värme nypen eller skuren .Klart allt kan hända men impellern e ny i alla fall och vattnet kommer nästan direkt när man starta Men har nu lossat 3 st långa bult på varje sida och 3 st bak och 2 st fram och några muttrar och växel pinnen e lös ,Men motorn sitter som berget i alla fall något man glömmt eller e det våld och slag som gäller nu ?
  13. Så nu e man igång .... tyvär inga svar eller tips här kanske formulera mig dåligt eller så men hoppas på lite svar denna gången i alla fall Sitter med en instruktionsbok nu men e lite fundersam över vad bultarna sitter till powerheadet ? all el,förgasare,svänghjul och övrig grejer e borta nu i alla fall , Ser dock inga repor eller andra skador med topplocken av i cylindrarna kanske under kolv nivå !! Men låter med som något lagerras i eller på vevaxlen
  14. Så efter diverse turer i olika trådar så ser det ut som motorn e skuren Så jag letar efter lite tips hur man bäst river ner och renovera osv och vad man kan hitta nya kolvar osv,river man nereifrån eller början man riva uppe eller hur gör man ? Och e det fler delar man bör passa på att byta då man ändå får riva ner allt ? tacksam för alla tips då jag aldrig skruvat med en båtmotor tidigare har dock beställt en verkstadshandbok till min hjälp /johnson v4 90 hk 86à /jo Senast ändrad av Johajen | 26 maj 2009 | 20:39
  15. ja det blandas direkt i tanken i stället ..... Men jag tar gärna lite akuta tips på varför annas svänghjulet kan sitta dom fast om det inte e värme nypt ... finns det något i reglaget som kan göra att det inte fungera eller vid reglagen till gas/växling vid motorn som inte fungera som det ska eller ?
×
×
  • Skapa nytt...