Gå till innehåll
fredag 29 november 2024

TitanTornado

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om TitanTornado

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hmm jag har inte meckat med exakt den motorn, men jag är ganska säker på att du måste lyfta av insuget det sitter under gasspjället eller om du mot förmodan har en förgasare, det är i stort sett allt som sitter mellan cylinderraderna, jag har en cheva 350 i min i pricip samma motor fast 8cylindrar istället för sex som på din, jag har 8 bultar till insuget, sedan har jag 16 bultar på en topp och i ditt fall så kanske du kan ta bort fyra av dom efter som du har en cylinder mindre så du borde minst ta bort 14 bultar, de andra bulterna sitter mellan ventilfjädrarna och nedanför, du måste ta av ventilkpan för att komma åt dessa sedan måste du ju först och främst få av insuget för att alls kunna lyfta toppen. mvh Fredriki
  2. Inga svar alls!? Skrev jag för mycket tröttade jag ut er? hmm jag kan svara lite själv då.... Medan jag har toppar och limpor på provtryckning så tyckte han att jag skulle tvätta rent motorn med diesel för att sedan tappa av allt kylvatten och olja/diesel från blocket. Sedan häller jag i diesel i blockets kylkanaler tillde är helt fulla, om nu kylsystemet läcker uti oljekanaler eller i ett blocket så indikerar detta att blocket är sprucket ´ men om inte är det ganska goda chanser att blocket är ok. Köpte en oljesug på biltema idag så jag kan få ut all diesel efterår om den nu inte rinner ut av sig självt. Andra tankar och ideeer emottas fortfarande tacksamt :-)
  3. Hej på er! är sedan två veckor lycklig ägare till en Fletcher av okänt år och av okänd modell (har inte forskat så mycket ännu) Hursom helst historien är att jag köpte den osedd för 30000:- av några som aldrig hade hört den gå men som fått köpa den billigt av en kompis farsa som flyttat till Thailand. Låter som en stulen båt men killarna som hade båten känner jag till lite grand så jag litar på dom och dom har haft båten stående på sin tomt i två år. Båten har alltså inte gått på minst två år men har blivit vinterförvarad enligt utsago, förmodligen en dunk glykol i en av kylslangarna på termostathuset som var losskopplad. Kollade oljan ingen vatten i oljan som var blandad dvs någon liten droppe vatten längre upp på stickan vilket jag tolkade som kondens. Motorn är en Mercruiser eller cheva 350 och skall vara renoverad för typ 5 år sedan vilket verkar stämma med att den fortfarande var väldgt blank och fin i lacken dvs den svarta motorfärgen. Drevet är ett mercruiser gen I dvs med locket med ett jack i. Drevet ser inte ut som det renoverats så mycket på sista tiden :-) När jag väl fick igång motorn så vill bara backen hoppa i, vid framåtväxel, hörs bara dreven nydda varandra men inte gå i... Kan detta självläka efter en tids varmkörning/uppbyggnad av oljetryck, ökat varvtal? Jag hajjar att det inte skall vara så men jag tänkte att det kanske bara är lite igenbeckade ventiler som rensas efter ett tag med ny fin olja, (skulle gärna vilja vänta ett år eller till vintern innan jag renoverar drevet. Startmotorn var helt död så jag började med att renovera den (efter att ha vridit runt motorn för hand, den gick runt ganska lätt). Med nyrenoverad startmotor försökte jag starta den men den var helt död, även med startgas, efter lite meckande med brytarspetsar och fördelarlock så fick jag gnista på ett av stiften och provade igen, motorn startade fint men med ganska mycket knackljud vilket försvann efter en liten stund. Hade kopplat på vattenslangen på drevet och bytt drevolja. Tog ett litet tag innan det började spruta vatten i avgasrören, har raka rostfria genom akterspegeln. Efter ett tag (ca 30-45 sekunder) kom det vatten ur avgasrören men efter ett tag avtog det i styrbordsröret. Knät på detta röret blev också varmare än det andra. Provade igen med lite mer gas, ca 2000rpm nu kom det ungefär lika vatten ur båda igen stängde av kollade slangarna från termostat/fördelarhuset och såg att slangarna var lite olika dragna på babord och styrbordssidan, på styrbord gick slangen till knäet fron det undre utblåset på huset och den övre till limpans baksida på babordssidan var det tvärtom, dessutom var det en liten knix på slangen som kanske skulle kunna förklara den lägre vattenmängden i sturbordsröret. dessutom tycker jag att det rök lite mer vitt eller ånga ur styrbordsröret. Kopplade om slangarna så de var lika på båda sidorna och provade igen. Nu var det ganska jämnt med vatten från båda avgasrören, men med den skillnaden att avgaserna från styrbord och tillika kylvattnet som sprutar ur styrbords röret var mycket varmare än från babord säkert 10-15 grader varmare. Stängde av kollade oljestickan, SOCKERKAKSSMET!!! Startade igen för att kolla om blocket läckte ur några frostpluggar eller liknande men inga externa läckage från block eller toppar. Stängde av igen och gjorde kompressionsprov ganska jämna nivåer på de flesta cylindrar skiljer 1 kilo som mest, men kompprovaren är från biltema och det är lite svårt att komma åt alla cylindrar hade över 14kg/cm2 Har aldrig egentligen meckat marina v8or och de jag har haft i bilar har jag aldrig behövt göra något med :-) Men hur svårt kan det vara ;-) Jag har ju trots allt meckat med de flest andra motorer... Så jag rev motorn, ut med limpor och knän, av med insug.......my god!!! där såg det ut som en varböld hade spruckit... mycket brungrå smörja... AV med topparna, kan ej se några sprickor men det kan ha legat lite vatten i två av cylindrarna när den har stått eftersom jag kan skönja rost-grader som ju såklart har i vesäntligaste grad slipats bort av kolvringarna när jag kört motorn. Någon cylinder hade också en liten repa i sig men på det hela taget så var det inte så farligt... har kört 10000 mil med motorer som sett värre ut... (iofs inte på fullgas timmar i sträck som på en båtmotor) Nu till mina frågor: I bakkant (dvs på svänghjulssidan av motorn finns det två kylkanaler på topparna, men inga i insuget... blir det inte väldigt dålig cirkulation då? Topplockspackningarna har väldigt små hål vid kylkanalerna på de flesta ställena, är detta ngn slags marinpackning för sjövattenkylning dvs så att motorn inte blir för kall? Om jag monterar slutet kylsystem med värmeväxlare, skall jag då använda annan packning. Jag antar att om insuget läcker så har man snabbt mycket vatten i motorn... men jag såk inga tecken på att något skulle ha läckt en längre tid dvs inga oxiderade ytor på aluminiuminsuget även om det låg en hel del rost i kylkanalerna på topparna men inga tecken på att vatten skulle läckt någon längre tid mellan kaneler. Inga tecken på läckande topppackningar heller. Vad händer om en limpa eller ett knä är trasigt? inte får man väl sjukt mycket vatten i oljan på kort tid för det? Inga oljekanaler i limpan väl? Om jag inte kan se sprickor i cylindrarna när jag rider runt och inga frostpluggar har gått, hur sannolikt är det att blocket skulle spruckit mellan olja och vatten? kan jag tryckprova blocket på något sätt när det sitter kvar i båten? finns det någon i stockholmstrakten som gör det? VAr lämnar jag mina toppar för att få dom kollade? Hur tvättar jag bort sockerkakssmeten, tänkte diesel, och köra runt den på startmotorn tömma och göra om proceduren ett par gånger...bra ide? Något annat jag skall kolla innan jag dristar mig att med nya dyra packningar dra ihop motorn igen och prova om det bara var insugespackningen som läckte? Vem kan provtrucka limpor och knän? Och det kommer in vatten.... oljestickans nivå är ca 5 cm över det högsta pga av vatteninträngening efter ca 10 minuters total körning på land på mestadels tomgång. den måste ju ha tagit in ett par liter.... kanske jag körde 15 minuter... Alla tankar och funderingar frågor och förslag emottages tacksamt. mvh Fredrik
×
×
  • Skapa nytt...