Gå till innehåll
fredag 15 november 2024

rickardforsberg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om rickardforsberg

  • Placering
    Kadett
  1. Båtfolk är bra roliga ibland, har aldrig träffat så många experter som jag gjort sen jag skaffade båt. Här har en kille hittat på ett sätt att köra båt för 1kr/l och så kommer folk och säger att det det är dåligt? Dåligt för motorn, den kan gå sönder.... jo men funderar man på det här alternativet har man nog ingen lyxyatch med nya dieslar för 300 tusen styck, då har man råd att tanka utan att titta på prislappen. Dåligt för miljön, kanske, kanske inte... och är det så lär vi definitivt få reda på det av kungen eller någon annan som bestämmer så det är inget att oroa sig över. Jag kör på diesel för att jag inte orkar bry mig, vi har så kort sommar att det inte blir så dyrt för mig om man slår ut det på ett år. kikar in här senare i veckan och ser om det kommit någon avhandling på min stavning, antal foruminlägg eller kompetens i övrigt. Kör hårt och lycka till med pommes-oljan!
  2. Hej. Har sökt runt lite här på forumet men inte hittat nåt svar så jag skapar en ny tråd. Har en Riwall 26 (8 meter samt 3,6 ton) ned en TMD40 dieselmotor, hydralstyrning samt 280 drev. Som många andra slingrar sig båten vid långsam körning (1-5 knop) men går hyfsat rakt vid marchfart (7-9 knop) dock så tar den ut svängarna lite och jag funderar på att köpa en aoutopilot till nästa säsong. Min fråga är då om det överhuvudtaget funkar? Kan man ställa in nån form av känslighet på när den skall parera eller ligger den och styr mot hela tiden? Har förstått att det är en autopilot för hydralstyrning jag behöver och dom kostar ju lite så man vill ju veta att det blir bra. Har tänkt använda aoutopiloten på transportsträckor över öppen sjö i ca 6-9 knop. Tackar för svar
  3. Luftskruven var öppen, provat utan bensinlock helt med men inget.
  4. Köpte en gummibåt med en Yamaha 4hk 2-takt årsmodell oklar men antagligen mitten på 90-talet. Provkörde motorn vid köpet och den fungerade bra. Var ute och åkte idag och då gick den också fint men mitt i allt gick den ner på tomgång och det gick inte att gasa. Jag provade att pilla lite med choken medans jag gasade och då la den av helt och har inte gått igång efter det. Motorn kyler (fin stråle) men när jag hissade upp riggen så rann det ut bensin med avgaserna samt olje/sot klumpar. Någon som har förslag på var jag ska börja felsökningen?
  5. Hej! Köpte en begagnad Quicksilver 270 idag som släpjolle, den ser lite smutsig ut, är det något man ska tänka på vid rengörning? Några speciella produkter utöver tvål och vatten som är bra och inte torkar ut gummit. Vad använder ni om ni nu använder nåt. Mvh /Rickard
  6. Ja, nu är det väl bara att börja åka land och rike runt i jakt på den perfekta båten då! Men det får bli till hösten. Först ska jag ha en go sista sommar med Nicola, min kabinbåt. Men nog kommer jag att snegla lite avundsjukt på alla som glider fram gratis och framförallt helt tyst i sina segelbåtar!
  7. Tänker switcha från motorbåt till segelbåt nästa år. Har endast seglat optimist ett par ggr och med en kompis på en 26 fotare nån dag. Är väldigt sugen och tänker ta pengarna jag får för min motorbåt för att köpa en segelbåt. För va 70 k får man rätt mycket segelbåt har jag upptäckt på blocket och jag vill inte ta mig vatten över huvudet och köpa en större båt än vad jag klarar av, men samtidigt inte köpa en för liten. Vill kunna bo bekvämt några nätter samt kunna segla själv om jag vill. Har kollat lite på Albin Vega, Accent mm. Klarar jag av det efter lite träning tror ni? Vad ska jag kolla efter för hjälpmedel som förenklar segling för en nybörjare, rullfock mm? Tacksam för svar. /Rickard
  8. Ohoj! Har sökt i forumen här om dävertar snap davits och allt vad det heter. Har funderingar på att kränga på en liten ribbåt (220-240cm) på badbryggan på min Gullringen Cabin 6m för att ha och åka runt och fiska lite när jag ligger ute några nätter. Vill inte ha gummibåten släpandes efter men är rädd att det blir baktungt (samt ser för jälvligt ut) på min lilla båt. Har tänkt ha den stående med nån anordning om det blir av. Men vad tror ni? blir det inge bra på en sån liten båt? Mvh /Rickard
  9. Hade en raggare i byn när jag var yngre som åkte runt och körde ut sprit på öarna om helgerna. Båten hette Groggmissilen
  10. Ok, De två gamla jag har är av märket EXIDE och dom är på 75 ah. Paralellkopplade dom och handlade ett 100 ah batteri på biltema och satt det som startbatteri. Blir nog en övernattning i helgen, får slå på tv:n som är på 60 watt och kolla hur länge det tar innan den slocknar, då vet jag väl om dom är kassa eller om jag kan ha dom kvar. Tack för alla tipsen.
  11. Bra artikel det där på schyllermarks eller va de hette. Får se hur jag gör. Får se om lönen räcker till 3 nya batterier. Dom två jag har nu är fyra år och jag litar inte på dom. Mit multiinstrument visar att att dom ligger på ca 13v efter att ha kört ca en timme med motorn igång. Det är inte så bra vad jag kan förstå av artikeln...
  12. O´ hoj Tänkte höra med er elkunniga här på forumet om en batterifråga. Har för tillfället ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri, vardera på 75ah. Till det har jag en batterifrånskiljare av typ: off, 1, 2, all. Tänkte nu skaffa ett till förbrukningsbatteri. Frågan är nu: Är det bara att koppla på det nya batteriet på samma sko i frånskiljaren som det andra förbrukningsbatteriet sitter på eller hur gör man? Kan jag köpa ett större batteri (typ 100ah) eller laddar det snett då om dom andra är på 75ah styck? Tacksam för hjälp. /Rickard
  13. Kan meddela att båtflytten gick helt smärtfritt. På och avlastning medelst truck likaså. Nu ligger hon förtöjd vid sin nya hemmabrygga och allt är frid och fröjd. Hade en fantastiskt kväll ute på vänern ikväll. Kan inte bli så mycket bättre som nybliven båtägare!
×
×
  • Skapa nytt...