Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025

iskall

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    65
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om iskall

  • Placering
    Löjtnant
  1. På blocket brukar det finnas gott om firmor som säljer chip till båtmotorer och utlovar i många fall 50-100 hästar effektökning. Utan turbo givetvis.
  2. I bilvärlden gäller tumregeln att chippning av sugmotorer ej är värt besväret, eftersom effektökningen ofta uteblir. Om inte din motor delar väsentlig hårdvara med en starkare motor i samma serie vågar jag påstå att det inte finns mycket att göra.
  3. Jag ska se vad den heter. Det är Volvo Pentas färg. Burken är nog 15-20 år gammal.
  4. Jag använder en giftfärg som är som klarlack och sprutar över allt som är under vattenytan, drev, prop, trimplan givare osv. Tog upp båten för nån vecka sen och allt såg ut som när jag stoppade i det. Ligger på västkusten.
  5. Du generaliserar lite för mycket, och jag anser att du använder fel grejer. Har inte hört talas om någon som använder självpolerande färg på drevet. Självpolerande är för segelbåtar och snipor. Skaffa riktigt färg till nästa säsong, så slipper du eländet.
  6. Mer info krävs. Menar du propelleraxeln eller veven? Vilken motor menar du? Det finns både höger och vänsterroterande axlar vid dubbemontage. Det finns ingen lag som tillverkarna måste gå efter, så det är inte samma på alla!
  7. Det är tydligt att båten har en hög tyngdpunkt. Känns den rank? Hur är båten inredd?
  8. Konstigt att du inte fått några svar. För att reda ut några av dina funderingar: Dupropp är alltså två motroterande propellrar på samma axel. Fördelarna är bland mindre risk för kavitation och att du slipper en roterande propellers sidledssträvan. Självklart ger det också bättre grepp vid acceleration, men greppet är ju inte ditt problem. Stålpropeller sviktar mindre (ibland inte alls) än en alupropeller. Detta kan förbättra accelerationen. Kan vara svårt att hitta stålpropellrar till äldre VP-drev. En annan nackdel är att en stålpropeller inte ger med sig vid grundkänning, vilket gör att drev/axel skadas i större utsträckning. Förenklat kan man säga att ju fler blad du har, desto med grepp, men sämre fart. Du ska nog hålla dig till trebladigt. Beroende på användningen av båten skulle jag försökt hitta den propeller som gör att jag kommer upp på bärplanen precis. I och med att båten går så mycket lättare när den väl kommit upp så behöver du en hög stigning där. Hur fort går båten, och vid vilket varvtal?
  9. Är rätt säker på att det sitter ett filter under det runda svarta pumplocket med stosen på.
  10. Sannolikt sitter det redan ett integrerat filter i din soppapump. Kan vara svårt att se om man inte vet var man ska leta. Prova du med ett filter, men var beredd på att ett ytterliggare filter kan bromsa flödet med gångproblem som följd.
  11. Konstruktionsmässigt är det ingen större skillnad på dreven du räknar upp. Sen finns det ju flera varianter med DP och powertrim osv. Knuten har ju en gräns för hur mycket den kan vinklas utan att skadas. Om du tittar på hur mycket du kan svänga drevet så får du en fingervisning. Det handlar ju om att använda insidan huvudet när man gör detta. Axeln/stången som tiltar drevet (antar att det är samma konstruktion med gängad axel som på senare vp-drev) är ju inte så kraftig, men klarar tomgång. En annan sak man ska komma ihåg är att inte slå i backen med drevet upptiltat. Då flyger drevet upp och knuten går.
  12. Klassiskt problem för alla som kört eka/gummibåt/jolle ensam. Här är två lösningar som kan fungera: Sandsäck i fören. Skaffa en rorkultsförlängare och sitt på mittoften och kör. Angående riggvinkeln så får du prova dig fram. Nedersta läget borde snabbast få upp båten i plan medan yttersta läget sannolikt ger högst toppfart.
  13. 1: Nej, det ska inte sitta något luftfilter på din motor. 2: När man chokar så ska lufttillförseln strypas, så att motorn suger i sig mer bränsle. Nu vet jag inte hur knappen är utformad, men jag kan hålla med om det låter lite bakvänt. Du är säker på att intryckt läge är normalläge? 3: Dör motorn om du inte chokar, även när den är varm?
×
×
  • Skapa nytt...